آخرین جلسه‌ دولت دوازدهم/

روحانی: برای عیب و نقص‌ها از مردم عذرخواهی می‌کنیم

1400/05/10 - 10:19 - کد خبر: 48305 نسخه چاپی

نصر: روحانی گفت: اگر عیب و نقصی داشتیم از مردم عذرخواهی و طلب عفو و رحمت می‌کنیم.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری صبح یکشنبه در آخرین جلسه هیات دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه ۴ سال نخست دولت تدبیر و امید از لحاظ داخلی، بین‌المللی، سرمایه اجتماعی و امید مردم به آینده با ۴ سال دوم کمی متفاوت بود، گفت: در ۴ سال اول در دوران تعامل با جهان بودیم و ما به خودمان کاملاً اطمینان داشتیم که حریف قدرتهای بزرگ در مذاکره هستیم؛ من هیچ تردید نداشتم که در مذاکره با جهان شکست نمی‌خوریم و باز هم اگر مذاکره ای بود شکست نمی‌خوریم؛ آنقدر دیپلمات‌ها و حقوقدان های توانمند داریم در خط مقدم که دیدیم در مقاطع حساس به پیروزی رسیدیم.
وی افزود: وقتی می گوییم پیروزی، در یک تعامل و مذاکره با چند قدرت یا جهان، منظورمان نتیجه است؛ ممکن است در جایی شکست و در جایی پیروزی باشد، اما وقتی پیروزی ما ۹۰ و شکست ما ۲۰ بود، ما وقتی به ۷۰ برسیم می‌گوییم پیروز هستیم و پیروز هم بودیم و آثار آن را هم مشاهده کردیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه پیروزی یا شکست یک مذاکره دارای علائمی است و به صرف بر زبان آوردن ارزیابی نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اگر بعد از مذاکره و بعد از ۲۳ تیر ۹۴ دیدید که تورم کاهش یافته، رشد اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری بالا رفته و میزان صادرات از واردات پیشی گرفته است، یعنی پیروز شده ایم؛ مذاکره نکردیم که فقط در سیاست پیروز شویم بلکه علاوه بر پیروزی در سیاست، در اقتصاد نیز نتیجه این پیروزی را مشاهده کردیم.
روحانی تاکید کرد: آرزوی ما این بود که وقتی توانستیم تورم را کاهش دهیم و تک رقمی کنیم، این شاخص را نگه داریم؛ ما تورم ۴۰ درصد را کاهش دادیم و از اواخر ۹۴ تا سه ماهه نخست سال ۹۷ این رقم را تک رقمی نگه داشتیم، اما بعد از ورود به جنگ اقتصادی رقم تورم تغییر کرد؛ اگر کسی زمان صلح و جنگ را تشخیص ندهد، آدم باید خیلی غصه بخورد؛ این جنگ را بر ما تحمیل کردند و اگر آن دوران جنگ تحمیلی نبود، همان روند را ادامه می دادیم.
وی اظهار کرد: اینکه مردم عزیز ما از لحاظ معیشت ناراحتند و حق آنها هم هست، باید ببینیم در شرایط جنگ چه کار می‌توانستیم انجام دهیم؛ وقتی روابط بانکی ندارید و از طریق صرافی معامله می کنید، حداقل درآمد شما ۲۰ درصد کاهش می‌یابد و اگر چیزی وارد می‌کنید، قیمت ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. ما به خاطر شرایط تحریم، واردات ۲۵۰۰ قلم کالا از جمله خودرو را ممنوع کردیم؛ وقتی واردات کالایی ممنوع می‌شود، آثار آن مشخص است و آن اجناس در داخل گران می‌شود، اما چاره‌ دیگری نداشتیم که اجناسی که ضرورت ندارد را ممنوع کنیم و به اجناسی که جزو مواد اولیه کارخانجات و موادی که از کالاهای اساسی و برای زندگی مردم است را با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی وارد کنیم و در اولویت قرار دهیم.
رئیس جمهوری با تاکید بر  اینکه در این زمینه ما همه تلاش خود را بکار گرفتیم، گفت: در زمان جنگ نمی توان نقطه زمان صلح را بدست آورد؛ معمولا وقتی کشوری به جنگ وارد می شود، کالاها را مدتی می کند اما ما در این جنگ جیره بندی نکردیم و کشور اداره شد. در جلسات اقتصادی سال ۹۷ چندین بار تاکید کردم که سیاست اقتصادی من، وفور در بازار است؛ ما برای کالاهای اساسی تا پایان ارز ۴۲۰۰ تومان تخصیص دادیم اما قیمت کالا را فقط ارز تعیین نمی کند بلکه حمل و نقل و تورم کشور در این زمینه تاثیر گذار است.
روحانی ادامه داد: ما توانمان را در این زمینه بکار گرفتیم؛ اما معنای این کار این نیست که کار ما بی نقص بوده است، حتماً نقص داشتیم و ما معصوم نیستیم و تلاش ما بر این بوده که عیب و نقصی مان کمتر باشد، اما اگر عیب و نقصی داشتیم از مردم عذرخواهی و طلب عفو و رحمت می‌کنیم، برای اینکه در حد توانمان در آن شرایط اقدامات خود را انجام دادیم.
وی با بیان اینکه «قاعدتاً کشوری که وارد جنگ می‌شود، مسیر توسعه را رها می‌کند و به زندگی عادی مردم می‌پردازد»، خاطر نشان کرد: اگر ما فقط ۳ و نیم میلیارد دلار برای یک پالایشگاه سرمایه گذاری کردیم، کاری بزرگ بوده است؛ آمار و ارقام نشان میدهد که در سد سازی، تصفیه خانه های آب و فاضلاب و رساندن آب به روستاها چه پیشرفت هایی داشته ایم؛ در سال ۹۲ حدود مشخص است که چند نفر از روستاییان کشور از آب آشامیدنی سالم استفاده میکردند اما امروز نزدیک به ۱۰ میلیون نفر از این آب استفاده می‌کنند. ما  ۵۷ سد مخزنی ملی را در این دولت تمام کردیم.
رییس جمهوری افزود: در اینکه در بنزین خودکفا شده ایم تردیدی وجود ندارد؛ ما به خاطر سلامت مردم و خودکفایی، پالایشگاه عظیمی را تکمیل و افتتاح کردیم؛ بنابر این ما توسعه را رها نکردیم. شنبه ها و یکشنبه ها را ممکن است کسی انکار کند اما ۵ شنبه را کسی نمی‌تواند انکار کند؛ ۵شنبه‌های افتتاح در تاریخ ماندگار خواهد بود.
به گزارش ایسنا، روحانی در ادامه صحبت‌های خود در آخرین جلسه هیات دولت دوازدهم با بیان اینکه در برخی موارد برنامه‌هایی داشتیم که نتوانستیم به آن برسیم و برخی موارد هم بود که به صورت کامل محقق نشد، اظهار کرد: ما به دنبال واردات تکنولوژی ریل سریع‌السیر به کشور بودیم و در این زمینه بخشی از طرحهای زیربنایی نیز اجرایی شد، اما به تحریم‌ها برخورد کردیم؛ اگر این تحریم‌ها نبود، امروز  راه آهن سریع‌السیر تهران - اصفهان افتتاح شده بود و راه آهن تهران- مشهد این روزها رو به اتمام بود؛ اینها طرحهایی بود که ما قراردادهای آنها را بستیم اما در زمان اجرا با مشکلاتی مواجه شد. در زمینه حمل و نقل به مردم قول دادم که تمام کامیونها را نوسازی می کنیم و در این زمینه نیز پول تخصیص دادیم و قراردادهای مربوطه را بستیم اما یک مرتبه به دلیل تحریم، متوقف شد.
وی با اشاره به برنامه‌های دولت در زمینه ارتقای توانمندی‌های تسلیحاتی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: در حوزه تجهیزات دفاعی آرزوی من این بود که ارتش و سپاه را به مدرن‌ترین سلاح‌ها مجهز کنم؛ در این زمینه همه کار شد اما طرف‌های مقابل گفتند که تحریم‌های سازمان ملل که برداشته شود، ما به تعهداتمان اجرا می‌کنیم؛ ما این تحریم را که ترامپ خود را به برداشته نشدن شان می کشت، برداشتم اما به خاطر تحریم و عدم فروش نفت پول کافی برای خرید نداشتیم؛ ما درباره تامین تجهیزات دفاعی مذاکرات بسیاری کردیم، اما نتوانستیم.
رئیس جمهوری ادامه داد: در برخی موارد ما به نزدیکی افتتاح رسیده‌ایم و چند هفته دیگر این برنامه‌ها به پایان می‌رسد؛ احیای دریاچه ارومیه از جمله این طرح‌ها و برنامه‌ها است؛ در دولت یازدهم اولین مصوبه ما احیای این دریاچه بود و همه کارهای مربوط به این موضوع به پایان رسیده است. هدف من از بیان این موارد این است که بگویم برخی از طرح‌ها به دروازه افتتاح رسیده و ما چند هفته زمان کم آوردیم و ان شاءالله در دوست سیزدهم این طرح‌ها افتتاح خواهد شد.
روحانی گفت: همچنین در برخی طرح های مهم خوشبختانه در فازهای نخست به افتتاح رسیدیم؛ طرح نفت گوره - جاسک از جمله این موارد است. امروز ما نفت را از دریای عمان صادر می‌کنیم و این آرزوی چندین ساله و تاریخی ایران است. ما می خواستیم سواحل مکران را آباد کنیم که در این زمینه کارهای عظیمی انجام شده است؛ به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان حجم پروژه‌ای بیمارستانی در این استان از بعد از پیروزی انقلاب ۷ برابر شده است.
وی تاکید کرد: طرح تحول سلامت و دسترسی مردم به فضای سایبری از دیگر مواردی است که در این دولت محقق شد؛ طرحهای بسیاری دیگری وجود دارد که با عملیاتی شدن آنها، ما به برنامه‌های خود دست یافتیم. اتصال همدان، ارومیه، کرمانشاه و یزد به شبکه ریلی از جمله اقداماتی که در حوزه ریل انجام شده و ان شاءالله ب زودی شاهد اتصال اردبیل و کردستان و سایر شهرها به این شبکه خواهیم بود.
رئیس جمهوری با بیان اینکه « مردم در سختی معیشت بودند، ما توانمان را بکار گرفتیم و طرح های توسعه ای را رها نکردیم اما برخی از برنامه ما اجرا شد و برخی هم اجرا نشد»، اظهار کرد: ما می‌توانستیم طبق دستورات و چارچوبی که مقام معظم رهبری از دی ماه پارسال برای بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ما به اجرای کامل تعهدات برجام، اعلام کردند و قبل از آن در جلسه خصوصی به من فرموده بودند و بعد از آن نیز در  علنی در یک سخنرانی در روز اول فروردین هم اعلام کردند، می‌توانستیم عمل کنیم و تحریم را برداریم اما گرفتاری دیگری برای ما ایجاد شد و اگر نه ما امروز در شرایط بهتری دولت را به اتمام می‌رساندیم.
روحانی در ادامه گفت: در این جلسه می‌خواهم در حضور ملت ایران از معاون اول، تمام معاونین و وزرا تشکر کنم؛ من میدانم در ایام مختلف اعم از زلزله، سیل، کرونا چه روزهای سختی بر این افراد گذشت، اما در این روزهای سخت همه دست به دست هم دادند و در کنار هم قرار گرفتند تا تصمیمات دولت اجرا شود. برای اینکه امروز بتوانیم صدها هزار نفر را در روز واکسینه کنیم، همه بخش های دولت به صحنه آمدند و امروز مشاهده می‌کنیم که در شرایطی نسبتاً مطلوب قرار داریم.
وی با تاکید بر اینکه آنچه می‌گوییم انجام دادیم در شرایط سخت جنگ، کرونا و خشکسالی بوده است و اگر کسی می خواهد دولت را قضاوت کند، این ۳ موضوع را در کنار هم ببیند، اظهار کرد: از وزارتخانه‌های اطلاعات و دفاع برای تامین امنیت در شرایط سخت تشکر می کنم. همچنین از بخش کشاورزی تشکر می کنم به خاطر کار عظیمی که در این زمینه انجام شده است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه هنوز هم به مردم بدهکاریم و اگر شرایط ما مناسب تر بود، همه با هم همکاری کرده بودیم و قوای دیگر بیشتر ما را یاری کرده بودند، به نقاط بهتری می‌رسیدیم، خاطرنشان کرد: من از همه تشکر و سپاسگزاری می کنم و ان شاالله اجرشان با خداوند باشد.
روحانی با تاکید بر اینکه مردم ما مردمی قدرشناس هستند، گفت: مردم در این ۳ سال و نیم در سختی بزرگی از لحاظ تامین زندگی و اجاره مسکن بودند، کاری که ما توانستیم انجام دهیم، تخصیص بسته‌های معیشتی و افزایش حقوق ها بود، اما در عین حال از ملت ایران به خاطر رنج‌هایی که کشیدند عذرخواهی و به خاطر پیروزی‌هایی که کسب کردند تشکر می‌کنم؛ ملت ما دوبار پیروز شدند؛ یکبار در دولت یازدهم و در مذاکرات و تعامل سازنده و بار دیگر در دولت دوازدهم در استقامت، ایستادگی و مقاومت در برابر آمریکا و دشمنان پیروز شده و به آنها شکست حتمی داده و آنها خودشان بر این موضوع اعتراف کردند و مردم آنها را پای میز مذاکره کشاندند؛ این دو موفقیت بزرگ مربوط به ملت بزرگ ایران و رهنمودهای مقام معظم رهبری است.
رئیس جمهوری در پایان گفت: ان شاءالله خداوند به همه آن‌هایی که به ملت خدمت کردند اجر جزیل عنایت کند و ما هم بتوانیم هر  کجا که هستیم باز هم خادم کوچکی برای ملت عزیز، نظام و ایران مان باشیم.
انتهای پیام/
 روحانی: برای عیب و نقص‌ها از مردم عذرخواهی می‌کنیم خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار