سه تالاب آذربایجان غربی خشک شد

1400/05/10 - 09:46 - کد خبر: 48295 نسخه چاپی

نصر: معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: عدم تامین کامل حق آبه تالابها، کاهش بارندگی و خشکسالی امسال، تالابهای استان را در وضعیت نامناسب قرار داده که این امر سبب خشک شدن سه تالاب شده است.

به گزارش نصر، حجت جباری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تالاب‌های آذربایجان غربی وضعیت مساعدی ندارند، افزود: سه تالاب قوپی بابا علی و قره قشلاق در مهاباد و قره گل در بوکان امسال به دلیل کمبود منابع آبی، خشکسالی و عدم تأمین حق آبه مورد نیاز آبگیری نشده و خشک شده است.
وی با بیان اینکه در آذربایجان غربی ۱۴ تالاب دائمی و ۲۶ تالاب فصلی هستند، اضافه کرد: از تعداد تالاب‌های دائمی استان هشت تالاب وضعیت مطلوبی دارند و ۶ تالاب دائمی هم ۴۵ درصد آبگیری شدند.
وی با اشاره به اینکه با توجه به پدیده خشکسالی و کم بارشی در سال جاری، علت وضعیت نامطلوب تالاب ها هستند، بیان کرد: تالاب‌های آذربایجان غربی در مقایسه با ۲ سال گذشته شرایط خوبی ندارند و با توجه به بالا بودن گرمای هوا انتظار می‌رود شرایط در اواخر تابستان نامساعدتر شود.
معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بیان کرد: تالاب‌های دائمی استان همچون تالاب دُرگه سنگی، حسنلو و سلدوز به دلیل کمبود منابع آب و شرایط خشکسالی امسال فقط ۴۰ درصد آبگیری شدند که در پایان تابستان به طور یقین با مشکل مواجه خواهند شد.
وی اضافه کرد: تالاب‌های فصلی از طریق نزولات جوی در زمستان و بهار آبگیری می‌شوند و چون امسال در فصل بارش کمترین میزان بارندگی ثبت شد، فقط ۴۵ درصد این تالاب‌ها آبگیری شدند.
جباری با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین و مهمترین تالاب آذربایجان غربی به دلیل عدم تأمین حق آبه در شرایط نامناسبی قرار دارد، گفت: امسال تنها یک میلیارد مترمکعب حق آبه دریاچه ارومیه تأمین شده است.
معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره آبگیری ۵۰ درصدی تالاب کانی برازان نخستین سایت پرنده نگری کشور در استان گفت: به دلیل خشک سالی و عدم تأمین حق آبه کامل این تالاب نیز در وضعیت مناسبی قرار ندارد.
آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از ۳۰۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی و بیش از ۷۰ تالاب دایمی و فصلی یکی از مهمترین مکان‌های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.
انتهای پیام/
سه تالاب آذربایجان غربی خشک شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار