فوق تخصص مغز و اعصاب:

پارکینسون هیچ درمان قطعی ندارد

1400/05/09 - 13:57 - کد خبر: 48252 نسخه چاپی

نصر: فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: پارکینسون هیچ درمان قطعی ندارد و تمامی درمان ها، کنترلی هستند.

به گزارش نصر، دکتر صفا نجمی در خصوص بیماری پارکینسون اظهار کرد: بیماری پارکینسون، یک گروه از بیماری های تخریبی مغز، تحت عنوان بیماری  «نورودژنراتیو» است که علائم مختلفی دارد.
وی پارکینسون را شایع‌ترین بیماری این گروه در کل دنیا معرفی کرد و در رابطه با علائم این بیماری افزود: مهمترین علامت این بیماری کُندی است که در واقع حرکات بیمار کند و با سرعت و دامنه‌ی پایین انجام شده و حتی گاهی این کندی به جریان فکری نیز گسترش می‌یابد.
وی ادامه داد: لرزش و سفتی عضلات از علائم دیگر این بیماری است اما هر لرزشی ناشی از این بیماری محسوب نمی‌شود چرا که علائم پارکینسون بسیار وسیع بوده و به مرور زمان علائم دیگر آن از جمله مشکلات خُلقی، گوارشی، ذهنی، شناختی و روحی نیز ظاهر می‌شوند.
این فوق تخصص پارکینسون و اختلالات حرکتی خاطرنشان کرد: این بیماری ریشه‌ی اکتسابی یا ژنتیکی دارد بطوریکه هرچه ریشه‌ی ژنتیکی قوی‌تر باشد، احتمال بروز آن در سنین پایین‌تر بیشتر است اما نوع اکتسابی آن در سنین بالاتر به ویژه دهه‌ی پنجم و ششم زندگی یک فرد، خود را نشان می‌دهد.
وی اضافه کرد: هر فردی که در زمینه‌ی حرکتی مشکلی احساس کرد، باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کند تا پزشک در مورد این مشکل تصمیم گیری کند.
وی در رابطه با عوامل موثر در ایجاد این بیماری گفت: سموم شیمیایی، آلاینده‌های محیطی، ضربات مکرر به سر، مشکلات عروقی، استرس و مشکلات روحی طولانی مدت علاوه بر ریشه‌ی ژنتیکی از جمله عوامل دیگر ایجاد کننده‌ی پارکینسون بوده که فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 نجمی با بیان اینکه عوارض این بیماری به مرور زمان ایجاد می‌شود، ادامه داد: مهمترین عارضه‌ی پارکینسون، از دست دادن توان حرکتی بوده و در موارد پیشرفته به مشکلات ذهنی، فراموشی، مشکلات شدید گوارشی ، اختلال در کنترل ادرار و ... گسترش می‌یابد.
وی با اشاره به راه های پیشگیری از پارکینسون یادآور شد: در موارد ژنتیکی، بستگی به میزان نفوذ ژن انتقال شده دارد که در ریشه‌ی اکتسابی نیز بهره‌مندی از زندگی سالم بسیار تأثیرگذار بوده اما در کلیه‌ی حالت‌ها درمان به شکل دارویی، جراحی و اقدامات خاص توانبخشی است‌.
وی در بخش دیگری این گفت‌وگو به روش کاشت الکترود اشاره کرد و گفت: کاشت الکترود یکی از راه های درمان به شکل جراحی است که الکترود در ناحیه‌ی خاصی از مغز قرار گرفته و عملکرد این الکترود را پزشک متخصص توسط تراشه‌ی متصله تنظیم می‌کند.
این فوق تخصص پارکینسون و اختلالات حرکتی در پایان تاکید کرد: با توجه به تحقیقات موثری که در دنیا انجام می‌شود، امیدواریم که در آینده‌ ای نه چندان دور درمان قطعی و موثر این بیماری پیدا شود.
انتهای پیام/
پارکینسون هیچ درمان قطعی ندارد خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار