گزارش اختصاصی «نصر» از چالش جدید آلودگی محیط زیست در تبریز/

«کلرپارس» نام جدید بحران زیست محیطی در تبریز/ آلودگی منابع آب زیرزمینی در بحران آب!

1400/05/09 - 12:47 - کد خبر: 48247 نسخه چاپی

نصر: در شرایطی که بحران تامین آب شرب و کشاورزی در کشورمان بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود، بحران زیست محیطی دیگری در تبریز خودنمایی می کند.

به گزارش نصر، آلودگی زیست محیطی کارخانه کلرپارس وابسته به هلدینگ شستا در منطقه شرق تبریز این روزها موجب نگرانی بیشتر مردم تبریز شده است، نگرانی که کاملاً به جاست و لازم است مسئولان مربوطه و دستگاه های مرتبط با این موضوع، با حساسیت بیشتری نگرانی مردم از بابت آلودگی آب های زیر زمینی شرق تبریز توسط کارخانه کلرپارس را پیگیری کنند.
 چالش تهدیدهای زیست محیطی و آلودگی منابع آب، خاک و هوا در نتیجه فعالیت های غیرمنطبق با ضوابط زیست محیطی است، چیزی که امروز به یکی از اساسی ترین چالش های آذربایجان شرقی در بهره برداری از معادن و فعالیت برخی صنایع آلاینده محیط زیست تبدیل شده است.
 
به اضافه کلرپارس!
معدن طلای اندریان، معدن مس سونگون، کارخانه کاوه سودای مراغه، پتروشیمی و پالایشگاه تبریز و... نام هایی هستند که به تناوب در رسانه ها به عنوان صنایع و معادن تهدیدکننده محیط زیست و سلامت انسان ها در آذربایجان شرقی طی سال های اخیر خبرساز شده اند و امروز کارخانه کلرپارس تبریز هم به این لیست اضافه شده است!
 آلایندگی کارخانه کلرپارس زمانی بیشتر حائز اهمیت می شود که متوجه شویم این کارخانه دقیقاً در منطقه ای قرار گرفته است که چاه های عمیق آب منطقه ای آذربایجان شرقی در آن جا قرار دارد و آب شرب ساکنان مناطق شرق تبریز از همین ناحیه ای که در خطر آلودگی قرار دارد، تامین می شود.
 بررسی های خبرنگار نصر نشان می دهد روند آلایندگی کارخانه کلرپارس طی سال های اخیر تشدید شده است، به طوری که در نامه اداره کل حفاظت محیط زیست به دادستانی استان موضوع آلودگی چاه های آب شرب تبریز در منطقه یاد شده، بدون قید احتمال آمده و گزارش یاد شده به دادستانی استان بر آلوده شدن چاه های آب شرب تبریز تصریح دارد.
 این گزارش می افزاید، پارامترهای خروجی پساب صنعتی کارخانه کلرپارس خارج از محدوده استاندارد و حاوی هیدروکربن ها و مواد آروماتیک خطرناک است که در مسیل رودخانه فصلی منطقه رهاسازی می شود. یون کلر و کلر آزاد از مهمترین پارامترهای آلاینده و خطرناک این کارخانه صنایع شیمیایی در شرق تبریز است.
 
مشکل حاد منجر به آلودگی محیط زیست نداریم
مدیرعامل شرکت کلرپارس در پاسخ به وضعیت نگران کننده زیست محیطی این کارخانه به خبرنگار «نصر» می گوید: برنامه ریزی کرده ایم تا این مشکلات را حل کنیم و در دو سال گذشته هم کارهایی انجام شده و دانشگاه تبریز و پارک علم و فناوری استان هم مطالعات لازم را انجام می دهند تا مشکلات زیست محیطی را به حداقل برسانیم.
 ابوالفضل باباپور افزود: البته ما مواد آلی نداریم و با مواد معدنی کار می کنیم و مشکل حاد منجر به آلودگی محیط زیست در کارخانه کلرپارس وجود ندارد و اضافه کردن نام شرکت کلرپارس در لیست صنایع آلاینده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست یک کار سیاسی بوده است و محیط زیست در این زمینه سیاسی عمل کرده است!
 وی ادامه داد: البته این کارخانه، یک کارخانه صنایع شیمیایی است و نمی شود گفت مشکلات زیست محیطی در آن پیش نمی آید، ما نه خودمان و نه سهامداران شرکت راضی به آلودگی محیط زیست نیستیم و 15 میلیارد تومان برای ارتقای شاخص های ایمنی و زیست محیطی کارخانه هزینه کرده ایم.
 مدیرعامل کلرپارس در اظهاراتی عجیب در مورد آلودگی زیست محیطی این کارخانه، گفت: مگر محصولات تولیدی کلرپارس چیست؟ تمام محصولات ما مواد ضدعفونی کننده و گندزاست و از آن ها برای گندزدایی و ضدعفونی آب شرب استفاده می شود و اگر به آب های زیرزمینی هم نشت پیدا کند، آب های زیرزمینی را ضدعفونی می کند!
 باباپور در پایان گفت: محیط زیست بدون اخطار قبلی این شرکت را در لیست شرکت های آلاینده قرار داده است، در حالی که پیش از آن باید حداقل دو سه بار اخطاریه صادر می کرد.
 
اخطارهای متوالی به کلرپارس
بررسی های خبرنگار نصر نشان داد، پیش از این و در سال های گذشته بارها اخطاریه های زیست محیطی در تاریخ بیست و دوم مهر ماه سال 1397 به شماره 9021/97 و در تاریخ یکم تیر ماه سال گذشته به شماره 3078/99 به شرکت کلرپارس صادر شده است، اما ظاهراً چشم بینا و گوش شنوایی برای این اخطاریه ها وجود نداشته است.


 
 

پرونده کلرپارس را به قوه قضائیه ارجاع دادیم
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی هم در گفتگو با خبرنگار نصر در مورد آلایندگی زیست محیطی کارخانه صنایع شیمیایی کلرپارس، گفت: پرونده شرکت کلرپارس را به علت بی توجهی به اخطاریه های زیست محیطی به دادگستری ارجاع دادیم.
 حسن عباس نژاد افزود: از سه ماهه چهارم سال گذشته شرکت کلرپارس به لیست صنایع آلاینده آذربایجان شرقی افزوده شده و وفق ماده 688 قانون مجازات اسلامی پرونده این شرکت به دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی و سلامت جامعه به دستگاه قضایی ارجاع داده شده و پیگیری می شود.
 وی اظهارات مدیرعامل کلرپارس در خصوص عدم آلایندگی این کارخانه و صادر نشدن اخطاریه قبلی را رد کرد و گفت: اگر چنین بود، پرونده این شرکت را به دادگاه نمی فرستادیم، مستندات کافی آلایندگی این واحد موجود است و مسئولان این شرکت باید در کمترین زمان نسبت به اصلاح روند آلاینده کارخانه کلرپارس اقدام کنند.
 
سال ها تهدید علیه بهداشت عمومی و سلامت جامعه
این در حالی است که اسناد منتشر شده از آلایندگی کارخانه کلرپارس نشان می دهد که آلایندگی زیست محیطی این کارخانه سال هاست ادامه داشته و مسئولان محیط زیست و مدیران این کارخانه باید بسیار پیش تر از این برای توقف آلایندگی کلرپارس اقدام می کردند.
 

آلایندگی زیست محیطی نگران کننده کارخانه کلرپارس در حالی است که با سرمایه گذاری و استفاده از روش های جدید و بازچرخانی پساب تولیدی می توان تا حد چشم گیری از آلودگی های زیست محیطی جلوگیری کرد، این در صورتی است که احترام به محیط زیست و حفظ سلامت انسان و طبیعت به اولویت اصلی در فعالیت های صنعتی و معدنی تبدیل شود و اصول توسعه پایدار از کشوی مدیران و ویترین سیمنارها خارج شده و به مرحله اجرا برسد.
 آلودگی آب های سطحی و زیر سطحی تبریز توسط کارخانه صنایع شیمیایی کلرپارس در شرق تبریز تهدید مستقیم علیه سلامت شهروندان تبریزی است و لازم است دستگاه های نظارتی و قضایی با پیگیری ویژه این موضوع، مدیران این کارخانه را مجاب به حل و فصل مشکلات زیست محیطی خود کنند.
 «نصر» به جزئیات و مستندات قابل توجهی از روند نادرست فعالیت و آلایندگی زیست محیطی کارخانه کلرپارس دسترسی پیدا کرده است و در صورت ضرورت و عدم اقدام سریع مدیران این کارخانه در جهت اصلاح روند موجود، طی گزارشی جداگانه آن ها را منتشر می کند.
 آنچه که بسیار حائز اهمیت است، ضرورت لحاظ کردن ضوابط و اصول حفظ محیط زیست در فعالیت های صنعتی و معدنی است و حفظ محیط زیست نه در شعار، بلکه باید در میدان عمل به اولویت فعالان بخش صنعت، معدن و مسئولان دولتی تبدیل شود و نباید تجربه های تلخی مثل معدن طلای اندریان و کاوه سودای مراغه در دیگر نقاط استان تکرار شوند.
 
گزارش از محمد سهرابی
 
انتهای پیام/
 
«کلرپارس» نام جدید بحران زیست محیطی در تبریز/ آلودگی منابع آب زیرزمینی در بحران آب! محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار