یادداشت/

پیام غدیر

1400/05/07 - 11:47 - کد خبر: 48170 نسخه چاپی

نصر: در میان حوادث تاریخی اسلام، واقعه ی غدیر را به جرات می توان فراز بلند پیام  انسانی اسلام دانست. 

اگر  دین اسلام با توحید تولد یافت و با نبوت مستحکم شد ،در غدیر بیمه شد.همان جا که پیامبر (ص) به فرمان خداوند و به سنت ابراهیم(ع)بزرگ بت شکن‌تاریخ،تداوم سنت را در قاموس امامت به دستان شایسته ی علی(ع)سپرد تا دین خاتم ،نجات بخش انسان سرگردان در جهان بشری باشد.برای غدیر و ولایت مولا علی(ع)نوشته های  مختلفی از طرف شیعه و غیر شیعه،ارائه شده و می شود ،اما براستی اگر جامعه ی اسلامی بعد ازسال  دهم هجرت ،از مسیر غدیر بیرون نمی رفت،ما شاهد شکوه بالنده تری از تمدن اسلامی نبودیم؟و این بهترین شیوه در صیانت از حقوق انسان است ودر نگرش امیر المومنین علی(ع) نیز ،همواره متجلی است.  شیعه مفتخر است به پاسداشت واقعه ای  که میتواتست بشریت را دین مدار، آزاده و پیشرفته پرورش دهد. و چقدر فرصت از دست مسلمین رفت و از بیان و حکمت قدسی علی(ع)،مسلمین صدر اسلام‌محروم‌شدند.بر اساس آنچه آموخته ایم.غدیر و شیعه میگویند توحید همراه با عقل، و نبوت همراه با ولایت علی(ع)، جز رستگاری نیست و به همین علت است که .این مکتب با این تعالیم؛ خروجیش، عمار و سلمان و ابوذر و مقداد و مالک است و میدان‌ مبارزه اش می شود عاشورا و هدفش می شود    رهایی انسان تحت ظلم از سلطه ی یزیدی.
  همانطوری که توحید بدون عقل خروجیش می شود معاویه و ابن‌ملجم و یزید و شمر و ...و ابن تیمیه و  ابن عبدلوهاب و بن لادن و داعش و طالبان و آل سعود و.....
مکتب علی (ع)و تشیع که ریشه در سر چشمه ی غدیر دارد ،متکی بر عقلانیت است.  از این روست که باب اول مهمترین کتاب شیعه،یعنی ،الکافی ،باب العقل است.این یعنی رکن‌رکین توحید افعالی که مکتب متعالی شیعه به جهان بشریت عرضه میدارد بر اساس عقل بنا نهاده می شود..این توجه به خرد در کنار حدیث،بعد ها پایه علوم‌اسلامی شد و مکتب تشیع پیشقراول گشایش در های علم و فلسفه و کلام اسلامی به روی جهانیان گشت. واین ها افتخار کمی نیستند.امروزه  بر ما  شعیان واجب تر از شناخت بیشتر زوایای مکتب و مقتضیات زمان نیست ،و چه بسا در این مسیر مسئولیت خطبا و صاحبان منابر و تریبون ها ،بسیار سنگین تر است.
غدیر یک حماسه است و در طول تاریخ مورد حب و بغض برخی عالم‌نماهای اموی و عباسی و ....بوده است. تا این که حماسه ی دیگری رخ داد و  روایت آن روز تاریخی با محکم‌ترین اسناد بی طرف از سراسر جهان اسلام با همت بی نظیر ابر مردی از عاشقان علی(ع) بزرگ محقق شرق ،یعنی،علامه بزرگوار امینی(ره)گرد آوری شد تا حماسه ی غدیر ماندگار شده و برهان قاطعی بر حقانیت مولا یمان در سراسر تاریخ ثبت شود. و اما وظیفه ی ما:   بر همه ی ما تکلیف است که درس های آن حماسه را مرور کنیم و هر سال از این چشمه جوشان ،روح خرد را سیراب کنیم.   از غدیر درس ها میتوان‌آموخت،مانند ایمان‌آوردن و مومن‌ماندن،و مانند خطاب آیه ی شریفه
☆اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولوالامر منکم☆ قرار گرفتن؛ و نیزدرس،  ماندن در زیر چتر ثقلین .و می آموزیم   که غدیری شدن بدون علوی زیستن،و حسینی عمل کردن  و زینبی سخن گفتن ،روبنایی بیش نیست!! 
در  غدیر می آ موزیم
 از ایمان‌هایی که حب و بغض و دنیا طلبی ،برخی عالمان سست عقیده صحابه را فریبشان داد و حق را دیدند و بعدا منکر شدند‌! و اینان  تداوم نبوت را که به فرموده ی خداوند ،باید در امامت می یافتند،فراموش کردند.درس های حماسه ی غدیر تمام نشدنی است برای آنهایی که حقیقت جو هستند.
..از خدا می خواهیم یاریمان کند تا  در مسیر علی(ع)و غدیر  سخن بگوییم و      داوری کنیم و در مسیر عدالت قدم‌بر داشته و عدالت را فدای مصلحت نکنیم که پایه دین از زبان علی(ع)قسط و عدل و حق است.ضمن تبریک این عید خجسته بر عموم برادران و خواهران دینی از همه ی عریزان ملتمس دعا هستم.
با ذکر صلوات به روح بلند علامه شیخ عبدالحسین امینی(ره)صاحب کتاب سترگ الغدیر.
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه علی ابن ابی طالب(ع)

به قلم: محمد باقر واصلی
انتهای پیام/
پیام غدیر نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار