مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی:

۴ هزار مبلغ بومی و اعزامی از قم پیام عاشورا را منتقل خواهند کرد

1400/05/06 - 11:48 - کد خبر: 48123 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی گفت: ۴ هزار مبلغ بومی و اعزامی از قم امسال در ماه محرم پیام عاشورا را در سراسر استان منتقل خواهند کرد.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین حسن شعبانی امروز چهارشنبه در جلسه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی گفت: قطعاً هویت ملت ایران از اهل بیت است و مراسمات مذهبی در طول تاریخ هویت ما را شکل داده‌اند.
وی با اشاره به اینکه دو نقطه برجسته مراسمات مذهبی غدیر و محرم است، افزود: مراسم غدیر طی این هفته به شکل کاملاً متفاوت با راهنمایی‌های نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان و به همت مردم برگزار خواهد شد.
وی در ادامه گفت: طبق فرموده‌ها قرار بر این شده است که هیچ‌گونه عزاداری در سطح استان تا مباهله انجام نشود که بازخورد مثبتی داشته است و تلاش بر این است که این بحث را تبدیل به فرهنگ کنیم و در سالیان آتی نیز اجرا کنیم.
شعبانی ادامه داد: مراسمات در کل عالم تشیع به صورت مردمی برگزار می‌شود؛ این مراسمات به هیچ عنوان دولتی و حاکمیتی نیست و تنها کمک از طرف دولت و حاکمیت رفع موانع موجود برای برگزاری این مراسمات است.
حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به نقش حاکمیت در جهت دادن به مراسمات مذهبی گفت: برگزاری جلسات متعدد از طرف ما به منزله برگزاری مراسم نیست و تمامی مراسمات از طرف مردم است، ما فقط شعار و محتوای سخنرانی هارا تبیین کرده‌ایم.
وی در ادامه افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محرم سال گذشته برخلاف برخی هیاهوها قابل قبول بوده است.
شعبانی در همین راستا گفت: طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت بالای ۷۵ درصد هیئت‌ها، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده بودند؛ این در حالی است که در مسافرت اخیر و تعطیلی تهران رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طرف عموم کمتر از ۴۰ درصد بوده و گاهی به زیر ۲۵ درصد هم رسیده است.
وی ضمن اشاره به اینکه در کوچه و خیابان‌ها در کنار مردم شاهد چگونگی برگزاری مراسمات بودم، ادامه داد: از برخی‌ها در این زمینه گله داریم ولی این باعث نمی‌شود که زحمات عده‌ی زیادی را نادیده بگیریم، علی رغم متغیر بودن پروتکل‌های اعلامی، آمار رعایت این پروتکل‌ها افتخار آمیز بود.
شعبانی تصریح کرد: بارها عرض کرده‌ام؛ در بحث کرونا، اگر حضور و کمک هیئت‌های عزاداری و عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) به دولت نبود، امروز وضعیت خیلی بدتر بود.
وی ادامه داد: در باب مراسمات عزاداری بهتر است کمتر از کلمه آسیب استفاده شود بهتر است به فرصت‌های عزاداری بپردازیم و به دلیل تأثیر در کاهش آسیب‌های اجتماعی قدردان باشیم.
شعبانی ضمن تاکید بر اینکه تلاش در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی جزو وظایف ما است، افزود: در اکثر شهرستان‌های استان، قبل از فرارسیدن ماه محرم در بحث فرقه انحرافی شیرازی و تشیع لندنی کارگاه عملی برگزار کرده‌ایم.
وی گفت: دلیل حساسیت برخی‌ها را بر روی کلمه "شور" درک نمی‌کنم، شور حسینی سرمایه ماست و همین شور حسینی دلیل افزایش تأثیر گذاری مراسمات است.
شعبانی ضمن ابراز تأسف از محتوای سخنرانی برخی‌ها که می‌گویند اشعار مداحی‌ها بی محتوا است، ادامه داد: ما به این شعرها و سخن‌ها افتخار می‌کنیم و در استان آذربایجان شرقی محتوای اشعار نقطه قوت است، شور حسینی سرمایه اجتماعی، فرهنگی این کشور است، نباید به هیچ عنوان اجازه دهیم این موضوع مورد حمله برخی قرار بگیرد.
مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در ادامه گفت: به عنوان اداره کل تبلیغات اسلامی بر خود وظیفه می‌دانیم که پیام و فرهنگ عاشورا، را در بین تمام طبقات مردم منتشر کنیم، این موضوع را در ماه رمضان امتحان کرده و نتیجه گرفتیم.
حجت الاسلام والمسلمین شعبانی ادامه داد: محرم امسال حدود ۴ هزار مبلغ بومی و اعزامی از قم در سراسر استان پیام عاشورا را منتقل خواهند کرد.
وی در ادامه ضمن تاکید بر میزان بالای تأثیرگذاری فضای مجازی افزود: محتوای به خصوصی را برای انتشار گسترده در سطح مجازی آماده نموده‌ایم و از آثار فاخر قابل نشر حتماً استفاده خواهیم نمود.
شعبانی در راستای فضاسازی شهری گفت: علاوه بر استفاده مناسب از پتانسیل‌های شهرداری و دستگاه‌های مربوطه، از شورای هیئات مذهبی خواستار ورود جدی هیئت‌های مذهبی به بحث فضاسازی شهری هستیم.
وی ضمن تاکید بر لزوم رعایت جدی تمام پروتکل‌های بهداشتی ادامه داد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی دلیلی بر عدم فضاسازی شهری نیست و این موضوع به عنوان وظیفه، پیام آور است.
شعبانی تاکید کرد: با توجه به اینکه شبکه‌های ماهواره‌ای حمله به ماه محرم را آغاز نموده‌اند، اهمیت و تأثیر ماه محرم بر همه آشکار می‌شود و ما نباید منتظر اقدامات از سوی دستگاه‌های حاکمیتی باشیم؛ بلکه هیئت‌های مذهبی باید امسال با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی به صورت خیابانی و در داخل مساجد و محلات به فعالیت خود ادامه دهند.
انتهای پیام/
 ۴ هزار مبلغ بومی و اعزامی از قم پیام عاشورا را منتقل خواهند کرد خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار