مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی مطرح داد:

نقش سدها در هدایت سیلاب ها/ شناسایی دوهزار و 500 کیلومتر نقاط حادثه خیز سیلابی در آذربایجان شرقی

1398/08/03 - 12:55 - کد خبر: 4798 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: برای بازگشایی دوهزار و 500 کیلومتر نقاط حادثه خیز مسیر رودخانه های آذربایجان شرقی، 300 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

به گزارش نصر، "یوسف غفارزاده" روز پنجشنبه در گفت و گویی با خبرنگاران با اشاره به اینکه داشتن اطلاعات کافی عموم شهروندان قبل از وقوع سیل را یکی از مهم ترین اقدامات جهت کمک به جلوگیری از خسارت سیلاب عنوان کرد و گفت: باتوجه به اینکه امسال، سالی بارانی پیش بینی شده است و با نزدیک شدن به فصل بارندگی ها، باید تمهیدات لازم را انجام دهیم تا مردم نسبت به سیل و مخاطرات آن آشنا شوند تا شاهد کمترین خسارت در وقوع سیلاب باشیم.
وی با بیان اینکه هزار و 500 کیلومتر نقاط بحرانی در مسیر  رودخانه” ها و مسیل ”ها وجود دارد، اظهار کرد: شناسایی نقاط حادثه خیز و اصلاح این نقاط یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در جلوگیری از خسارت های وقوع سیلاب است. در این راستا هزار و 500 کیلومتر از نقاط حادثه خیز در سطح استان شناسایی شده و این نقاط حادثه خیز جهت آزادسازی الویت بندی گردیده است. طی 20 سال گذشته هزار و 130 کیلومتر از این نقاط را آزادسازی کرده” ایم و و یک هزار و 400 کیلومتر باقی مانده است.
غفارزاده به عوامل متعدد وقوع سیلاب اشاره کرد و گفت: مدیریت سیلاب یک علم است که باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که نمی توان با سیل مقابله کرد بلکه باید آن را به بهترین نحو مدیریت کرد. کاهش پوشش گیاهی در ارتفاعات، افزایش یا کاهش اقدامات آبخیزداری، بازبودن مسیر حرکت رودخانه و سیل از جمله عوامل تاثیر گذار در وقوع سیل است که همه آن ها در شدت و تخریب این پدیده طبیعی  باید مورد بررسی قرار گیرند.
وی با بیان اینکه مدیریت سیلاب با سدهاست و مکان ”هایی که دارای سد هستند باید مدیریت سیل را انجام دهند، ابراز کرد: سدها و مخازن نقش زیادی در مدیریت سیلاب دارند، به همین جهت سدهای مهمی نیز در آذربایجان شرقی وجود دارند که در صدد هستیم از آنها در مدیریت سیل و رودخانه ها استفاده کنیم. سعی می شود یک سری از مخازن برای مدیریت سیلاب خالی نگه داشته شود تا در صورت بروز سیل به صورت مدیریت شده به پایین دست هدایت شود. مثلا اگر سد کرخه نبود، بطور یقین کل شهر اهواز در سیل نوروز امسال به زیر آب رفته و به یک آکواریوم تبدیل می” شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی طول مسیر رودخانه ای استان را 25 هزار کیلومتر ذکر کرد و گفت: آذربایجان ”شرقی از لحاظ توپوگرافی دارای بیشترین مسیل و رودخانه است باید به همین اندازه از رودخانه ها با حمایت دولت بازگشایی و بسترسازی حریم رودخانه انجام شود؛ هر چند اقدامات انجام شده در آذربایجان شرقی از جمله آزادسازی حریم رودخانه ها و تعیین نقشه حریم بستر از میانگین کشوری بیشتر است ولی از سطح انتظارات پایین هستیم.

غفارزاده به انجام عملیات نقشه برداری برای مسیل های استان خاطرنشان کرد و گفت: از 25هزار کیلومتر طول مسیل برای هشت هزار و 500 کیلومتر عملیات نقشه برداری انجام شده است و هفت هزار و 500 کیلومتر از بستر رودخانه ها حریم تعیین کرده ایم و برای مسیل های باقی مانده نیز با اختصاص اعتبارات دولتی، عملیات نقشه برداری صورت خواهد گرفت. همچنین با همه تلاش های صورت گرفته برای یک سوم رودخانه ها حریم بستر تعیین شده است ولی همچنان کار زیادی برای انجام دادن داریم.

وی با اشاره به اینکه بازگشایی بستر رودخانه ها به هزینه زیادی نیاز دارد ادامه داد: برای بازگشایی هر کیلومتر از 25 هزار کیلومتر نقاط حادثه خیز از بستر رودخانه، 200 الی 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. در کنار اعتبار به اقدامات قضایی، همکاری نیروهای انتظامی، فرمانداران شهرستان ها و بسیج تمام دستگاه و ادارات نیاز دارد.

غفارزاده هزینه اختصاص یافته برای مسیرگشایی و بسترسازی حریم رودخانه را 10 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: سال گذشته برای بازگشایی مسیر رودخانه 10 میلیارد تومان و امسال 6.5 میلیارد تومان اختصاص داده شده است که این اعتبار با هزینه 300 میلیارد تومانی سازگاری ندارد. طبق برنامه، مابقی رودخانه های استان در 5سال آینده آزادسازی می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه”ای آذربایجان ”شرقی اذعان کرد: فکر نکنیم که با بازگشایی انجام گرفته هیچ خسارتی وارد نمی ”شود زیرا که بازگشایی برای دبی 25سال (سیل هایی که هر 25 سال اتفاق می افتد)، انجام می” شود در حالی که سیل امسال عجب شیر با دبی 450 سال بود.

وی با اشاره به 60 کیلومتر ساماندهی و تثبیت حریم رودخانه در ساحل ارس، خاطرنشان کرد: تا کنون هزار و 500 هکتار زمین از این طریق آزاد و در اختیار کشاورزان منطقه قرار گرفته است.

غفارزاده در پایان افزود: تا به امروز 192 مورد ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه مهرانه ”رود لیقوان تخریب و آزادسازی شده است.
انتهای پیام/

نقش سدها در هدایت سیلاب ها/ شناسایی دوهزار و 500 کیلومتر نقاط حادثه خیز سیلابی در آذربایجان شرقی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار