مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در تحریریه نصر:

ناباوری سهم صنعت گردشگری در توسعه/ آذربایجان شرقی استان برتر جذب سرمایه گذار

1400/05/04 - 07:15 - کد خبر: 47973 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگ و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه سهم گردشگری در چرخش اقتصاد یک استان هنوز به یک باور عمومی تبدیل نشده است. نابسامانی هایی که در صنعت گردشگری وجود دارد حاکی از ناباوری سهم گردشگری در توسعه زیرساخت های جذب درآمد است؛ این در حالی است که گردشگری برای ما شغل ساز و در این وضعیت اقتصادی به درآمدزایی ما کمک خواهد کرد.

به گزاش نصر، "احمد حمزه زاده" با حضور در تحریریه نصر به سوالات خبرنگاران اولین رسانه دیجیتال شمالغرب کشور پاسخ داد. وی همچنین از مجموعه آژانس خبری تحلیلی نصر به دلیل پرداخت به بحث های تبیینی، انتقادی، معرفی، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در حوزه میراث قرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اهدای لوح تشکر و قدردانی کرد.
وی به آخرین وضعیت صنعت گردشگری آذربایجان شرقی بعد از شیوع کرونا و اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه "گردشگری" در کشور و استان ما یک صنعت نوپا است، با شیوع اپیدمی کرونا، بیشتربن آسیب را در بین تمام رسته های شغلی دیده است.
وی افزود: از بین 11 رسته های آسیب دیده کسب و کار، 4 رسته مربوط به حوزه هتل داری، صنایع دستی، آژانس های مسافرتی و بخش های رستوران داری معرفی شدند که بیشترین آسیب را در دوران کرونا به خود اختصاص دادند.

وی به خسارت مستقیم یک هزار و پانصد میلیارد تومانی کرونا به صنعت گردشگری استان اشاره کرد و گفت: آخرین برآوردی که از آسیب خسارت مستقیم کرونا در استان انجام دادیم، مجموعه گردشگری استان یک هزار و پانصد میلیارد تومان خسارت را رد کرده اند؛ این در حالی است که هر مجموعه گردشگری در قبال یک شغل مستقیم، 7 شغل غیر مستقیم دارد.
وی تصریح کرد: خوشبختانه تمامی بسته های حمایتی مثل پرداخت تسهیلات بانکی، استهمال  تسهیلات بانکی و بیمه ای، شامل رسته های آسیب پذیر در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری شد اما متاسفانه مردم رغبت و یا استقبال چندان خوبی از پرداخت تسهیلات بانکی نکردند و علی رغم تمدید چندین دوره از تسهیلات، بازپرداخت ها به دلیل مشکلات قابل توجیح  فعالین این حوزه با مشکل مواجه شد.
وی ابراز کرد: تعدادی از آژانس های مسافرتی و گردشگری به دلیل کسادی بازارکارشان درخواست تعطیلی موقت کردند ولی خوشبختانه در حوزه هتل و رستوران ها تعداد درخواست تعطیلی موقت بسیار ناچیز بود و علی رغم وجود مشکلات اقتصادیشان به فعالیتشان ادامه دادند.
وی با بیان اینکه محور سازمان میراث فرهنگی، خدمات است و وقتیکه مسافر نباشد صنعت گردشگری و صنایع دستی نیز فلج می شود، اذعان کرد: از زمان کرونا، موزه های استان بیشتر از 4 ماه دایر نبودند. در حال حاضر موزه های ما بغیر از آخر هفته ها تعطیل هستند
وی عنوان کرد: برای تمام موزه های استان حتی کلیسای سنت استپانوس، سیستم فروش آنلاین نصب کردیم. در این سیستم فروش بلیط به صورت آنلاین است نسبت به فضای هر موزه ظرفیت بازدید کننده تعریف کرده ایم.

در صدد ایجاد موزه هایی در فضاهای باز هستیم
وی با اشاره به اینکه کرونا رفتار گردشگری را تغییر داده است، تاکید کرد:  یک زمانی موزه ها، طرفدار زیادی داشت اما بعد از کرونا مردم به محیط های باز و قدیمی علاقه مند شده اند که در این راستا در صدد ایجاد موزه هایی در فضاهای باز هستیم.
وی با بیان اینکه کرونا برای ما یک محرک بسیار قوی شد تا از فضاهای مجازی که سال ها مغفول مانده بود، ورود پیدا کنیم، تصریح کرد: از سال 99 اکثر کارهایمان را به سمت فعالیت های دیجیتال مارکتینگ پیش بردیم و نزدیک به 100 ویدئوکلیپ و موشن گرافی از100 اثر شاخص تاریخی، فرهنگی، آداب و رسوم ها، صنایع دستی و... با کیفیت بالا تولید کردیم؛ همچنین موزه ها را مجهز به کیوآر کد کردیم و تورهای 360 درجه ای را بر روی 30 اثر شاخص کار کردیم که استقبال بسیار خیلی خوبی را از این تورهای 360 درجه ای شاهد بودیم.
وی ابراز کرد: بخش تولید محتوا را به خوبی توانستیم انجام دهیم ولی متاسفانه در پخش آن عملکرد ضعیفی داشتیم. در نظر داریم تمام ویدئو کلیپ ها و موشن گرافی های تولید شده را بدون لوگو در اختیار رسانه ها قرار دهیم. چرا که هدف ما معرفی ظرفیت های استان است نه معرفی لوگوی سازمان.
وی به راه اندازی بازار اینترنتی صنایع دستی خاطرنشان کرد و گفت: بزرگترین مشکل صنایع دستی، فروش بود که با آمدن کرونا این مشکل را دوچندان کرد، چراکه فعالیت این حوزه به صورت تجارت چمدانی است و به حال گسترده صادرات ندارد و از این رو با راه اندازی بازار اینترنتی صنایع دستی در صدد رفع این مشکل برآمدیم و تا امروز استقبال خوبی از بازار اینترنتی صنایع دستی شده است.

سهم گردشگری در چرخش اقتصاد یک استان
وی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری یک بحث فراسازمانی است، تاکید کرد: متاسفانه یک فاصله بین فرهنگ گردشگر پذیری با شعارهایمان وجود دارد. این در حالی است که بالغ بر 32 دستگاه به صورت مستقیم در حوزه صنعت گردشگری درگیر هستند که انتظار می رود هر یک از این دستگاه ها برای جذب گردشگر، خدمات ویژه و منحصر به فردی را ارائه دهند. ستاد اجرایی خدمات سفر یکی از حلقه هایی است که می تواند این 32 دستگاه مرتبط با صنعت گردشکری را زنجیر وار به یکدیگر متصل نماید ولی متاسفانه علی رغم این زنجیره همچنان نظم خاصی در این صنعت برقرار نیست.
وی اظهار کرد: متاسفانه سهم گردشگری در چرخش اقتصاد یک استان هنوز به یک باور عمومی تبدیل نشده است. نابسامانی هایی که در صنعت گردشگری وجود دارد حاکی از ناباوری سهم گردشگری در توسعه زیرساخت های جذب درآمد است؛ این در حالی است که گردشگری برای ما شغل ساز و در این وضعیت اقتصادی به درآمدزایی ما کمک خواهد کرد.
وی افزود: تعامل دستگاه های دولتی با سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی در دو سال اخیر نسبت به سال های اخیر بسیار خوب است. مطالب مردم در این حوزه و همکاری رسانه ها در فضای مجازی باعث ایجاد حساسیت بین مسئولین و لعضای شورای شهر در حوزه میراث فرهنگی شده است.

افزایش 25 درصدی جذب سرمایه گذاران صنعت گردشگری
وی به افزایش 25 درصدی جذب سرمایه گذاران صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه کرونا فعالیت های گردشگری را معلق و کم کرد، ولی خوشبختانه استقبال سرمایه گذاری در حوزه گردشگری نه تنها کم نشد، بلکه شاهد افزایش 25 درصد جذب سرمایه گذار در حوزه گردشگری بودیم. بی تردید انبوه مطالبات سفر در مردم بعد از کرونا به بیش از حد خود خواهد رسید و این نشان هنده مطالعات عمیق و گسترده سرمایه گذاران به بخش گردشگری است.
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی جزو سه استان برترجذب سرمایه گذار در کشور محسوب می شود، خاطرنشان کرد: با موافقت های اصولی که در حوزه سرمایه گذاری صادر کرده بودیم، 10 هزار میلیارد تومان حجم پروژه های سرمایه گذاری استان در حوزه زیرساخت های گردشگری در حال اجرا است. در حال حاضر 35 هتل در حال ساخت و 16 مصادیر گردشگری و 90 مورد در حوزه های مختلف مثل بوم گردی، رستوران داری و مجتمع خدمات رفاهی و تفریحی از جمله پروژه های سال 1400 محسوب می شوند.
وی به معرفی ظرفیت ها گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی تاکید کرد و گفت: شاید تعدادی از اهالی استان ویا اهالی سایر استان ها از ظرفیت های میراث فرهنگی، گردشکری و صنایع دستی استان ما باخبر نباشند لذا هرچقدر بتوانیم ظرفیت های این حوزه را بیشتر و شایسته تر به مردم معرفی کنیم، همانقدر نیزعملکرد موفق تری خواهیم داشت.
وی به صنعت گردشگری که یک صنعت فصلی است، اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد در این شرایط اقتصادی اگر بخواهیم در محیط های طبیعی سرمایه گذاری های کلانی انجام دهیم، توجیه اقتصادی نخواهد داشت ولی بی شک سرمایه گذاری های خرد در صنعت بوم گردی توجیه اقتصادی بالاتری خواهند داشت.

260 مجوز بوم گردی در استان در طول سه سال صادر گردیده است
وی اظهار کرد: در بعضی از شهرستان های استان ظرفیت بوم گردی و طبیعت گردی به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی و تنوعی زیستی که دارد، بسیار بالا است اما متاسفانه برخی از اهالی آن مناطق به ظرفیت های ویژه خودشان آگاه نیستند. در حال حاضر 260 مجوز بوم گردی در استان در طول سه سال صادر گردیده است و اکثریت مجوز ها در محوریت جنگل های ارسباران و مسیر کندوان هستند.
وی افزود: تا سال 97 در استان ما حتی یک بوم گردی نداشتیم و در حال حاضر بوم گردی محصول جدید صنعت گردشگری محسوب می شود. استقبال بوم گردی ابتدا با مقاومت اهالی شهرستان ها مواجه بود ولی اکنون آن مقاومت ها تبدیل به یک رقابت بین اهالی آن منطقه بوم گردی شده است این در حالی است که در شورای راهبردی شهرستان ها برای صدور برخی مجوز ها، محدودیت ایجاد کرده ایم. چرا که باید شرایط زیستی مناطق بوم گردی نیز رعایت شود. خوشبختانه به این باور رسیده ایم که حضور گردشگر هم باعث تغییر رفتار مسئولان، هم جامعه محلی و هم جامعه میزبان می شود.
وی ادامه داد: بی تردید با رونق یافتن صنعت بوم گردی، شاهد مهاجرت های معکوس خواهیم بود، این در حالی است که آخر هفته ها با کمبود واحدهای بوم گردی مواجه هستیم. در حال حاضر از مرحله کمی بوم گردی خارج شده ایم و باید به مرجله کیفی سازی خدمات بوم گردی با رعایت استاندارد های لازم روی آوریم.
وی به صدور سه نوع مجوز موزه داری اشاره کرد و گفت: موزه های دولتی، موزه مشارکتی با دستگاه های دولتی و موزه داری خصوصی جزو موزه هایی هستند که برای آن ها مجوز صادر می شود. بعد از تهران تعداد کثیر موزه ها مربوط به آذربایحان شرقی است و در سال 1399_ 1400 نزدیک به 10 موزه از جمله موزه تمبر ایران، موزه مطبوعات، موزه سنگ نگاره های اهر، موزه خداآفرین، موزه دریایی در شرفخانه، موزه مکاتب هنری تبریز، موزه دفاع مقدس شمیم پایداری و .... را افتتاح کردیم.
وی ادامه داد: همچنین بعد از استان تهران بیشترین مجوز مجموعه داری مربوط به آذربایجان شرقی است که تا به امروز 11 مجوز مجموعه داری صادر شده است که تعدادی از آن مجوز ها به مجوز موزه داری مثل موزه صدا، موزه احد حسینی، موزه کبریت، موزه خودروهای کلاسیک و... تبدیل شده است.
موزه عکاسی جدید السلام هم به دلیل اینکه مجوز مجموعه داری بود و هم زمان با روز موزه جمع آوری شد خودش انتخاب کر که به تهران برود و ما خیلی تلاش کردیم که نرو ولی هم جاب مناسبی پیا نکردیم
انتهای پیام/
ناباوری سهم صنعت گردشگری در توسعه/ آذربایجان شرقی استان برتر جذب سرمایه گذار سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار