خبر/

گونه کمیاب "زردبر" در منطقه حفاظت‌شده سهند مشاهده شد

1400/05/02 - 14:16 - کد خبر: 47905 نسخه چاپی

نصر: معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی از مشاهده گونه کمیاب «زرده بر» (ساری سوسار) در منطقه حفاظت‌شده سهند خبر داد.

به گزارش نصر، داود غنی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: وضعیت حفاظتی گونه «زرده بر» در طبقه آسیب‌پذیر فهرست سرخ قرار دارد و برای اولین بار به صورت مستند، حضور این گونه توسط محیط بان منطقه مشاهده و گزارش شده است.
وی اظهار کرد: این گونه دارای جثه کوچک، پوزه کوتاه، گوش‌ها نسبتا بلند با انتهای سفیدرنگ، پاها کوتاه، دم بلند و پشمالو با انتهای تیره بوده و در اطراف چشم‌ها نیز نوار قهوه‌ای رنگی دیده می‌شود.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان از اهالی درخواست کرد: در صورت مشاهده هر گونه حیات وحش از نزدیک شدن به آن خودداری کرده و مراتب را سریعا به نزدیکترین پاسگاه محیط بانی از طریق شماره تلفن ۱۵۴۰ و یا ۳۳۳۴۳۵۱۳ به این اداره کل اطلاع دهند.
به گزارش ایرنا، این نخستین گزارش مستند از مشاهده زردبر (ساری سوسار) در منطقه حفاظت شده سهند است که از سوی علی باقرزاده محیط بان منطقه ثبت شده است.
منطقه شکار ممنوع سهند با ۱۳۵ هزار هکتار وسعت از سال۱۳۷۹ به عنوان منطقه شکار ممنوع با هدف حفظ زیستگاه  و گونه مهم قوچ و میش ارمنی تحت مدیریت قرار گرفته است.
سهند را بدلیل انبوهی گیاه و چمن و گل و مرتع «عروس کوهستان های ایران» می گویند، زیرا سطح تمام منطقه کوهستانی پوشیده از گیاه و چمن و گل و مرتع است.
از زیستگاه های مهم این منطقه رودخانه لیقوان زیستگاه گونه حمایت شده ماهی قزل آلای خال قرمز می باشد؛  همچنین سهند به عنوان یکی از ارتفاعات بلند آذربایجان شرقی در کنار زیستگاه های مختلف و متنوع با دیگر مناطق کوهستانی استان نظیر سبلان و قره داغ و کنتال رقابت می کند.
از گونه ها جانوری شاخص منطقه می توان قوچ و میش ارمنی و خرس قهوه ای و سیاه گوش و گربه وحشی و گرگ و روباه معمولی و شغال را نام برد و از پرندگان مهم نیز میتوان به کبک معمولی و کبک چیل و بلدرچین و باقرقره و انواع پرندگان شکاری اشاره کرد.
انتهای پیام/
گونه کمیاب خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار