گزارش اختصاصی نصر از روند کند واکسیناسیون علیه ویروس کرونا/

واکسیناسیون عمومی وعده توخالی مسئولان

1400/04/31 - 12:02 - کد خبر: 47755 نسخه چاپی

نصر: قبل از عید، مسئولان کشوری از واکسیناسیون گسترده مردم علیه ویروس کرونا در بهار سال ۱۴۰۰ خبر داده و مردم را امیدوار کرده بودند که با تسریع در روند واکسیناسیون، سرعت شیوع بیماری نیز به نسبت کاهش پیدا کند؛ اما واقعیت کنونی جامعه چیز دیگری را می گوید.

به گزارش نصر، شیوع موج پنجم کرونا در کشور، قرمز شدن وضعیت برخی شهرهای کشور و همچنین سیل عظیم جمعیتی که به سوی کشور ارمنستان برای تزریق واکسن علیه ویروس کرونا روانه می شوند، چند نمونه از همین واقعیت های جامعه هستند که نشان از روند بسیار کند واکسیناسیون در کشور برخلاف وعده مسئولین دارد!

طبق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تا ۱۵ تیرماه سال جاری، تنها نزدیک چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و بالای دو میلیون نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کل کشور، تنها به شش میلیون و ۵۰۰ هزار دوز رسیده است.
این در حالی است که واکسیناسیون کامل جمعیت ایران علیه ویروس کرونا، نیازمند تزریق ۱۵۰ میلیون دوز واکسن است!

واکسیناسیون بالای ۵۰ درصد مردم تا پایان شهریور ماه
"علیرضا منادی"، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، در نشست اخیر خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار نصر اظهار داشت: هفت نوع واکسن در کشور در حال ساخت است که از بین آنان، واکسن کوو برکت به عنوان بهترین واکسن در نظر گرفته شده است.
وی با بیان این که واکسن کوو برکت در مقابل سویه های هندی و انگلیسی بالای ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می کند، افزود: پیش بینی می شود این واکسن تا آذرماه سال جاری به ۷۰ درصد تولید انبوه برسد و نیز امیدواریم تا پایان شهریور ماه امسال نیز ۵۰ درصد مردم بر علیه اپیدمی کووید ۱۹ ‌واکسینه شوند.
منادی همچنین به سابقه درخشان ایران در ساخت واکسن اشاره کرد و اذعان داشت: ایران سابقه بسیار خوبی در ساخت انواع واکسن دارد و آخرین واکسنی هم که توانست آن را تولید و در اختیار عموم قرار دهد واکسن فلج اطفال بود.

واکسیناسیون هفت درصد جمعیت استان
"سیمین خیاط زاده"، رییس گروه پیشگیری از بیماری های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، در گفت وگو با خبرنگار نصر از واکسینه شدن ۲۱۰ هزار نفر که هفت درصد کل جمعیت استان را تشکیل می دهند، خبر داد و گفت: افراد بالای ۷۰ سال، دانشجویان و  کادر بهداشت و درمان، پاکبانان، افراد مشغول به خدمت در پزشکی قانونی، اعضای بنیاد و جانبازان بالای ۵۰ درصد، سالمندان و معلولین جسمی و ذهنی مستقر در مراکز نگهداری سازمان بهزیستی، افراد مشغول به خدمت در آرامستان ها، هلال احمر و گروه امداد و نجات استان تا به الان در برابر بیماری کووید ۱۹ واکسینه شده اند.
وی از تاثیر بسیار مثبت واکسیناسیون در کاهش آمار مرگ و میر در اثر کرونا خبر داد و تصریح کرد: از زمان واکسیناسیون، تعداد افراد بدحال و نیاز به بستری در بین افراد بالای ۷۰ سال به شدت کاهش پیدا کرده است. همچنین از زمان آغاز واکسیناسیون تا به الان، هیچ گونه فوتی در بین کادر بهداشت و درمان در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نداشته ایم.   
خیاط زاده با بیان این که ۸۴.۵ درصد افراد بالای ۷۰ سال دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند، تصریح کرد: تقریبا ۴۰ درصد این جمعیت نیز دوز دوم را دریافت کرده اند.
وی با اشاره به اینکه در بین جمعیت عشایر و روستاهای صعب العبور نیز، افراد بالای ۶۰ سال واکسن کرونا را دریافت کرده اند، اظهار داشت: به محض ورود واکسن به کشور و رسیدن آن به استان، واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال آغاز خواهد شد. اما زمان رسیدن واکسن اصلا قابل پیش بینی نیست و فقط باید منتظر بمانیم، ولی گمانه زنی هایی مبنی بر این که احتمالا واکسن تا اوایل هفته آینده به دستمان برسد وجود دارد.

تنها واکسن "کوو برکت" مجوز گرفته است
رئیس گروه پیشگیری از بیماری های واگیردار مرکز بهداشت استان در ادامه سخنان خود به توان بالای ایران در تولید واکسن اشاره کرد و اذعان داشت: در ایران اولین بار نیست که توانسته ایم واکسن تولید نمائیم، سال ها پیش نیز این ایران بود که واکسن فلج اطفال را عرضه کرد و این بیماری را به طور کامل ریشه کن کرد. ولی متاسفانه بعضی افراد به توانایی ایران در ساخت واکسن شک می کنند.
وی در پاسخ به این سوال که "چرا با وجود بهره برداری از تولید هفت نوع واکسن در کشور باز هم در واکسیناسیون مردم با مشکل مواجه هستیم" پاسخ داد: از میان این هفت نوع واکسن تولید داخلی، تا این لحظه فقط  واکسن کوو برکت توانسته است مجوز استفاده عمومی را بگیرد و بقیه واکسن ها فعلا در مرحله تحقیقات و بررسی هستند‌.
خیاط زاده ادامه داد: واکسن کوو برکت به تازگی شروع به تولید انبوه کرده است، و تا به الان نیز نامه ای مبنی بر عدم وجود ماده اولیه برای تولید انبوه واکسن را دریافت نکرده ایم و این موارد تنها شایعاتی هستند که در فضای اجتماعی و مجازی وجود دارند.
این گزارش می افزاید، امید است وعده های مسئولان در مورد تسریع روند واکسیناسیون علیه ویروس کرونا دیگر تنها در حد یک وعده باقی نماند و جامه عمل بپوشد؛ زیرا هم سلامت مردم و هم معیشت مردم در خطر است و مسئولان باید به طور جدی به این مورد مهم فکر کنند
انتهای پیام/
واکسیناسیون عمومی وعده توخالی مسئولان فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار