رییس سازمان جهاد کشاورزی استان:

بیش از دو هزار تُن کلزا در آذربایجان‌شرقی خریداری شد

1400/04/28 - 13:39 - کد خبر: 47689 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: در مدت سپری شده از سال جاری ۲ هزار و ۱۱۶ تن کلزا از کشاورزان این استان خریداری شده است.

به گزارش نصر، اکبر فتحی اظهار کرد: از این مقدار کلزای خریداری شده ۳۵۰ تن به صورت تضمینی از کلزاکاران آذربایجان شرقی، خریداری و تحویل گرفته شده است. 
وی افزود: یکهزار و ۴۶۶ تن کلزا نیز به صورت قرادادی و انعقاد قرارداد با کلزاکاران استان خرید انجام شده است، ضمن اینکه کارخانه های متفرقه نیز ۳۰۰ تن نیاز خود را تامین کرده اند. 
فتحی ادامه داد: تاکنون ۵۰ درصد مطالبات کلزاکاران آذربایجان شرقیف معادل ۸۷ میلیارد ریال به آنان پرداخت شده و بقیه نیز به زودی و به تدریج پرداخت می شود. 
وی با اشاره به سطح زیر کشت حدود ۱۵ هزار هکتاری کلزا در آذربایجان شرقی تشریح کرد: با توجه به کمبود منابع آبی، ‌کشت محصولات پاییزه مانند کلزا به دلیل مصرف آب کمتر، از برنامه های دارای اولویت سازمان جهاد کشاورزی استان است.
وی افزود: در عین حال تأکید سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی بر این است که کلزا در تناوب با غلات کشت شود، زیرا سبب حاصلخیزی خاک، کاهش آفات، ‌بیماری ها و علف های هرز شده و با کشت متناوب در سال زراعی بعد، سبب افزایش تولید غلات نیز می شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: با افزایش کشت و تولید دانه های روغنی از جمله کلزا، از تفاله آن نیز پس از استحصال روغن در کارخانجات روغن کشی برای خوراک دام و طیور استفاده می شود که اکنون کشور به میزان زیادی به واردات کنجاله کلزا وابسته است.
وی میزان روغن مصرفی کشور را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن ذکر کرد و افزود: به دلیل خروج مقدار قابل ملاحظه ای ارز برای واردات روغن و دانه های روغنی از کشور، وزارت جهادکشاورزی مصمم است با توسعه کشت کلزا تا  ۲ سال آینده ضریب خوداتکایی کشور در تولید دانه های روغنی را از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش دهد.
فتحی ادامه داد: در راستای تحقق منویات و دستورات رهبر معظم انقلاب و همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک به خصوص خودکفایی در تامین روغن خوراکی کشور، همچنین با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و برای مقابله با چالش های مهم بخش کشاورزی استان از جهت خشکسالی و کمبود آب  به خصوص پایین رفتن سفره های آب زیر زمینی استان، در سال زراعی جاری بنا داریم سطح زیر کشت کلزا را به سه برابر فعلی ارتقا دهیم.
وی با اشاره به اهمیت کنجاله کلزا به عنوان محصول جایگزین برای کنجاله سویا، گفت: هدف از اجرای این طرح افزایش ۴ تا ۵ برابری سطح زیرکشت کلزا در سطح کشور و استان است تا بتوانیم در شرایط بحرانی و تحریم اقتصادی از واردات قسمتی از نهاده های دامی بی نیاز و در داخل کشور تولید کنیم.
انتهای پیام/
بیش از دو هزار تُن کلزا در آذربایجان‌شرقی خریداری شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار