گزارش/

چراغ سبز عادی‌انگاران به قرمزشدن وضعیت کرونایی در آذربایجان‌شرقی

1400/04/28 - 09:33 - کد خبر: 47659 نسخه چاپی

نصر: طولانی‌شدن مقابله با بیماری کووید ۱۹، موجب عادی‌انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک از سوی مردم و در نتیجه قرمزشدن مجدد وضعیت کرونایی شده است.

به گزارش نصر، شیوع گونه دلتا کرونا که سرعت انتشار و آلودگی آن بسیار بالاست موجب نگرانی های مضاعف مسوولان و دست اندرکاران بهداشت و درمان کشور شده و کاهش استفاده از ماسک از طرف مردم به خصوص اصناف این نگرانی ها را دوچندان کرده و زنگ خطر اوج گیری مجدد کرونا در کشور را به صدا درآورده است از این رو مسوولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز به این موضوع تاکید دارند که مردم باید بیشتر به استفاده از ماسک و رعایت بهداشت توجه داشته باشند.  
بنا به اعلام مسوولان، متوسط استفاده از ماسک در کشور تا ۴۸ درصد و در آذربایجان شرقی از ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته و این موضوع تا کامل شدن واکسیناسیون خطر اوج گیری در پیک پنجم کرونا را افزایش داده بر این اساس مردم نباید فکر کنند که بیماری با آغاز واکسیناسیون عمومی در کشور تمام شده یا ویروس ضعیف شده است.  
کارشناسان بهداشت و درمان تاکید دارند که حتی واکسیناسیون نیز ایمنی کامل در برابر کووید ۱۹ ایجاد نمی کند و استفاده از ماسک باید همچنان ادامه پیدا کند تا زمانی که تعداد فوتی ها در کشور تک رقمی شود و خطر انتشار و شیوع مجدد کرونا از بین برود.
 
فوت عزیران تاوان استفاده نکردن از ماسک
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ضرورت استفاده از ماسک در شرایط فعلی کرونایی، اظهار کرد: اکنون شهرستان میانه از وضع نارنجی کرونایی به وضع قرمز تبدیل شده و شهرستان عجب شیر نیز از وضعیت قرمز به نارنجی تبدیل شده، ۱۲شهرستان از جمله تبریز نارنجی و هشت شهرستان در استان زرد هستند.  
عباسعلی درستی گفت: البته استان آذربایجان شرقی به نوعی در آستانه وضعیت قرمز است که در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک تاوان آن را با فوت عزیزانمان پرداخت کنیم.  
وی خاطر نشان کرد: اکنون تعداد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی پنج تا هفت نفر در روز است که با بی توجهی مردم می تواند به یکباره تا چند برابر افزایش داشته باشد.

کاهش متوسط استفاده از ماسک در آذربایجان شرقی به ۵۰ تا ۶۰ درصد
درستی یادآور شد: اکنون متوسط استفاده مردم از ماسک در استان به ۵۰ تا ۶۰درصد کاهش یافته در حالی که در ماه های گذشته این میزان تا بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته بود.  
درستی تاکید کرد: تجربه نشان می دهد استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی با کاهش ابتلا به کرونا ارتباط مستقیم داشته بر این اساس مردم باید رعایت حال همدیگر را بکنند تا ناخواسته موجب ابتلا یا فوت عزیزان خود نشوند.  
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: اکنون حدود ۶۴۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های آذربایجان شرقی بستری هستند و روزانه ۳۰۰ آزمایش کرونا در استان مثبت می شود.  
وی همچنین با اشاره به روند ادامه واکسیناسیون در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: واکسیناسیون گروه سنی بالای ۶۰ سال در استان و بالای ۵۰ سال و بیماران زمینه ای در مناطق روستایی آغاز شده و تاکنون بیش از ۲۷۰ هزار نفر واکسینه شدند و دز اول واکسن را دریافت کردند.   
درستی گفت: واکسیناسیون استادان دانشگاه علوم پزشکی و دانشجویان رشته های مرتبط انجام شده و بخش دیگری از دانشجویان رشته های علوم پزشکی در حال انجام است.  
وی یادآور شد: واکسیناسیون استادان دانشگاه و معلمان نیز بر اساس تقویم اعلام شده مرداد امسال انجام می شود.   واکسیناسیون استادان دانشگاه و معلمان  اعلام شده مرداد امسال انجام می شود.  
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین با اشاره به اینکه برخی سازمان های مرتبط با پیشگیری از کرونا و ممانعت از سفر به دستورالعمل های ستاد کرونا عمل نمی کنند، گفت: سلامت مردم در اولویت است.  
رییس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی با اشاره به خطر اوج گیری در موج پنجم کرونا و خطر قرمز شدن تبریز و انتقاد از کاهش استفاده از ماسک، گفت: استفاده از ماسک در اماکنی مثل بانک ها که اعلام شده و نظارت می شود همچنان مناسب است اما برخی دیگر از مشاغل در استفاده از ماسک و نظارت بر استفاده از آن مشکل دارند.  
سیمین خیاط زاده اظهار کرد: متاسفانه برخی از مردم نیز تنها موقع وارد شدن به اماکنی که ماسک اجباری اعلام شده از ماسک استفاده می کنند و پس از خروج از این مکان ها، ماسک های خود را به جیبشان می گذارند و در معابر عمومی و خیابان استفاده نمی کنند.  
وی افزود: گرمای هوا موجب کاهش استفاده از ماسک شده است، در صورتی که استفاده از ماسک همچنان برای مقابله با این ویروس ضروری است.
خیاط زاده خاطرنشان کرد: افزایش نامحسوس تعداد بستری ها و مراجعات سرپایی در آذربایجان شرقی مشاهده می شود که باید از طرف مردم جدی گرفته شود.
 
واکسیناسیون ۳۹۰ هزار نفر در آذربایجان شرقی 
وی همچنین با اشاره به اینکه فعلا روند واکسیناسیون در استان تسریع پیدا کرده است، گفت: تاکنون ۳۹۰ هزار نفر از گروه های سنی و اولویت های اعلام شده در آذربایجان شرقی تحت واکسیناسیون دوز اول و دوم قرار گرفته اند و با تحویل واکسن های جدید ادامه خواهد داشت.  
وی با اشاره به اینکه سویه جدید کرونا موسوم به دلتا به ازای هر نفر بیمار ۵۰ بیمار جدید مبتلا می شود، گفت: در صورت بی تفاوتی و کم توجهی نسبت به استفاده از ماسک شیوع کرونا از نوع دلتا در آذربایجان شرقی بسیار محتمل خواهد بود.  
رییس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی یادآور شد: البته به رغم اینکه در بیشتر استان ها تاکنون کرونای جهش یافته دلتا مشاهده شده است در آذربایجان شرقی شناسایی نشده است بر این اساس مردم باید مراقبت بیشتری انجام دهند.  
استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی برای تامین سلامت عزیزانمان نباید فراموش شود
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: واکسیناسیون در آذربایجان شرقی سرعت گرفته اما استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی برای تامین سلامت عزیزانمان نباید فراموش شود.
محمدحسین صومی با اشاره به رنگ بندی شهرستان های استان خاطر نشان کرد: میانه شهری است که به تازگی از وضعیت نارنجی کرونایی به قرمز تبدیل شده اما ۱۲  شهرستان شامل آذرشهر،  اهر،  بستان‌آباد،  بناب،  تبریز،  جلفا،  سراب،  مراغه،  مرند،  ملکان،  عجب شیر نارنجی هستند که ۸۵درصد جمعیت آذربایجان شرقی را دربرمی گیرد.  
وی ادامه داد: شهرستان های اسکو،  چاراویماق، خداآفرین،  شبستر،  کلیبر،  هریس،  هشترود،  هوراند و ورزقان نیز شهرستان های زرد آذربایجان شرقی هستند.
وی تاکید کرد: با این شرایط آذربایجان شرقی در آستانه ورود به موج پنجم کرونا است اما خوشبختانه هنوز سویه دلتایی آن در استان شناسایی نشده است که البته اگر مردم رعایت نکنند این ویروس جهش یافته نیز به استان وارد می شود.   
صومی با هشدار مجدد نسبت به احتمال آغاز پیک پنجم در آذربایجان شرقی و قرمز شدن تبریز و سایر شهرهای استان، خاطر نشان کرد: رعایت شیوه نامه های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک حیاتی است تا کرونا در استان اوج نگیرد. 
انتهای پیام/
چراغ سبز عادی‌انگاران به قرمزشدن وضعیت کرونایی در آذربایجان‌شرقی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار