مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی در نشست با خبرنگاران؛

الزامات استاندارد تله کابین عینالی تبریز باید اجرایی شود/ 46 تولیدکننده غیر استاندارد اخطار گرفتند

1400/04/27 - 21:00 - کد خبر: 47652 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی گفت: تا زمانی که الزامات استاندارد تله کابین عینالی اجرایی نشود، اجازه بازگشایی آن را نخواهیم داد.

به گزارش نصر، ساسان فرشی حق رو امروز در نشست با نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی، افزود: در سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی در حوزه اجرای استانداردها صورت گرفته که بحث الزام به دریافت استاندارد آسانسورها و تجهیزات شهر بازی ها از جمله آنهاست.
 
وی از عملکرد خوب واحدهای صنعتی و تولیدی استان در بحث اجرای استانداردهای اجباری خبر داد و گفت: سهم آذربایجان‌شرقی از واحدهای نمونه ملی کشور سال گذشته را ۶ واحد (30 درصد) از 20 واحد معرفی شده است و این تعداد در سال‌های ۹۸ و ۹۷ نیز به ترتیب ۲۵ و ۲۰ درصد بوده که نشان از کیفیت بالا و رعایت استانداردهای محصولات تولیدی در استان است.
 
مدیرکل استاندارد استان در ادامه با بیان اینکه ماسک و ضدعفونی کننده ها فاقد استاندارد اجباری هستند، افزود: در این زمینه وزارت بهداشت مسئول نظارت است، هر چند کنترل و نظارت بر عرضه و تولید مواد ضدعفونی و شوینده‌ها را یکی از اقدامات فرا وظیفه‌ای مجموعه استاندارد استان در ایام کرونا بود و علاوه بر این در زمینه ارائه مجوزها و اقدامات ضربتی در خصوص راه‌اندازی واحدهای مورد نیاز در بحث تولید مواد ضدعفونی نیز کارهای خوبی صورت گرفت که این روند اکنون هم ادامه دارد.
 
فرشی در مورد استاندارد نازل های پمپ بنزین ها هم گفت: تمام پمپ بنزین‌های استان حداقل دو تا چهار بار در سال از نظر کمیت و مقدار بنزین تحویلی به مردم مورد ارزیابی قرار گرفته و اندازه گیری می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه همچنین پمپ بنزین‌ها از نظر کیفیت بنزین ارائه شده نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، ادامه داد: گزارش کیفیت بنزین تحویلی به مردم توسط پمپ بنزین‌ها به صورت محرمانه به استاندار آذربایجان شرقی ارائه شده است.
 
این مسئول در خصوص نظارت بر طلاسازی ها و طلافروشی ها نیز اظهار کرد: موضوع کنترل و بازرسی طلافروشی‌ها یکی از چالش‌های حوزه استاندارد است، چرا که هزینه بالایی دارد. در این بخش بازرسی از کارگاه‌های طلاسازی با همکاری اتحادیه مربوطه انجام می‌گیرد، اما در بخش فروشندگان و ویترین‌ها به دلیل نیاز به تخریب نمونه‌ ها و تبع آن هزینه بالای آن با مشکل روبه‌رو هستیم، ولی در حال حاضر با همکاری اتحادیه طلافروشان تلاش می‌کنیم اجناس مناسب و البته دارای کد شناسایی در اختیار مردم قرار گیرد و کالاهای فاقد این کد به عنوان کالای قاچاق و غیر استاندارد محسوب می‌شوند.
 
مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی در ادامه در پاسخ به چرایی تعطیلی ادامه دار تله کابین عینالی تبریز نیز گفت: در این مورد باید مسئولین شهرداری تبریز پاسخ دهند که چرا علی رغم گذشت مدت ها، الزامات استاندارد تله کابین عینالی تبریز را اجرا نکردند.
 
فرشی تاکید کرد: تا زمانی که الزامات استاندارد تله کابین عینالی اجرایی نشود، اجازه بازگشایی آن را نخواهیم داد.
 
وی در ادامه گفت: ۴۶ واحد تولیدی آذربایجان شرقی در سالجاری به علت عدم انطباق تولیدات آنها با نشان استاندارد اخطار گرفته و به مراجع قضایی معرفی شدند.
 
مدیرکل استاندارد آذربایجان‌شرقی افزود: از این تعداد ۲۴ مورد اعلام جرم برای واحدهای تولید فلزی، هفت مورد برای واحدهای تولید مصالح ساختمانی، سه مورد برای واحدهای تولید صنایع غذایی، سه مورد برای واحدهای تولید اوزان، یک مورد برای واحد تولید مصنوعات طلا، چهار مورد برای واحدهای ارایه خدمات و چهار مورد برای فروشگاه های عرضه مواد صادر شده است.
 
فرشی حق رو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نظارت بر کلیه کالاهای وارداتی و صادراتی مشمول مقررات استاندارد اجباری در مبادی رسمی کالا از وظایف قانونی اداره کل استاندارد است، گفت: در این مدت سه هزار و ۹۳۰ گواهینامه ارزیابی انطباق صادراتی و وارداتی در استان صادر شده است.
 
وی افزود: از این تعداد ۲ هزار و ۳۳ فقره گواهینامه از نوع ارزیابی انطباق کالاهای صادراتی و یک هزار و ۸۹۷ فقره از نوع ارزیابی انطباق کالاهای وارداتی است.
 
فرشی حق رو یادآوری کرد: بیشترین اقلام صادراتی در سال جاری شامل خشکبار، مشتقات نفتی و مصالح ساختمانی بوده که پس از ارزیابی و بررسی کارشناسان این اداره کل و کارشناسان آزمایشگاه های همکار تایید صلاحیت شده به مقصد کشورهای آسیایی و اروپایی از جمله ترکیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان و عراق صادر شده است.
 
مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی گفت: کنترل کیفی کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری و جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب به منظور فراهم کردن امکان رقابت با کالاهای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بین المللی و کنترل کیفیت کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری به منظور حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان داخلی و جلوگیری از ورود کالاهای نامرغوب خارجی نیز جزو  وظایف سازمان ملی استاندارد است.
 
فرشی حق رو ادامه داد: بسته حمایتی سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر تسهیل فضای کسب و کار در حوزه صادرات و واردات کالا و تامین مواد اولیه تدوین و ابلاغ شده و صاحبان واحدهای تولیدی استان می توانند از این بسته حمایتی برای صادرات و واردات کالاها و تامنی مواد اولیه استفاده کنند.
 
انتهای پیام/
 
الزامات استاندارد تله کابین عینالی تبریز باید اجرایی شود/ 46 تولیدکننده غیر استاندارد اخطار گرفتند نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار