با وجود بارش‌های اخیر/

کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها نسبت به دوره بلندمدت

1400/04/27 - 15:41 - کد خبر: 47636 نسخه چاپی

نصر: گرچه این روزها برخی مناطق کشور شاهد بارش‌های سیلابی است اما براساس گزارش تازه مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی، میزان بارش‌ها در مقایسه با دوره بلندمدت با کاهش ۴۰.۷ درصدی همراه است.

به گزارش نصر، این روزها درحالی که برخی از مناطق کشور درگیر بارش‌های سیل‌آسا و خیزش سیلاب‌های سهگین است، در برخی دیگر از نقاط کشور خشکسالی‌ها امان از مردم بریده و مشکلات عدیده‌ای در این مناطق ایجاد کرده است.
آمار تازه‌ترین گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی نشان از کاهش ۴۰.۷ درصدی بارش‌ها نسبت به دوره بلندمدت دارد که این امر بروز خشکسالی را نشان می‌دهد.
برپایه گزارش این مرکز، از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۱۳۹۹) تا ۲۵ تیرماه ۱۳۴.۳ میلی‌متر بارش در کشورمان اتفاق افتاده است. این میزان بارش همچنان نسبت به دوره بلندمدت که ۲۲۶.۵ میلی‌متر بارندگی داشتیم با کاهش ۴۰.۷ درصدی همراه است.
میزان بارش‌ها از آغاز فصل تابستان تا ۲۵ تیرماه که دو ماه از سال آبی جاری ( ابتدای مهرماه ۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) باقی مانده ۴.۵ میلی‌متر شده که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۳.۱ میلی‌متر بوده، ۴۸ درصد بهبود پیدا کرده است.
از ابتدای ماه جاری (تیرماه) تا روز بیست و پنجم آن نیز  ۴.۵ میلی‌متر بارش اتفاق افتاده که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۳.۱ میلی‌متر بوده ۴۸ درصد بهبود یافته است.
همچنین در هفت روز منتهی به ۲۵ تیرماه نیز ۳.۳ میلی‌متر بارندگی در کشور اتفاق افتاده که نسبت به دوره بلندمدت که ۱.۱ میلی‌متر بوده با بهبود ۲۰۷.۴ درصدی همراه شده است.
به گزارش ایرنا، امروز کارشناس سازمان هواشناسی از تداوم سامانه بارشی موسمی در استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: این وضعیت منجر به طغیان رودخانه‌های فصلی، جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر، برخورد صاعقه و انسداد موقت جاده‌ها می‌شود.
انتهای پیام/
 کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها نسبت به دوره بلندمدت خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار