رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور:

همچنان در کشور، نظام مدرک سالاری وجود دارد

1400/04/24 - 12:19 - کد خبر: 47475 نسخه چاپی

نصر: رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفت: همچنان در کشور، نظام مدرک سالاری وجود دارد و حتی خود دولت نیز در استخدام‌ها قبل از هر چیزی سطح مدرک را اعلام می‌کند. هم‌چنین در پرداخت شهریه بالای دوره‌های مهارتی، دولت هیچ کمکی نکرده است.

به گزارش نصر، محمدحسین امید روز چهارشنبه ۲۳ تیرماه، در جریان سفر به تبریز در نشست خبری، اظهار کرد: آموزش‌های مهارتی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و همه دولت‌ها نیز علاقه مند به توسعه آموزش مهارتی بوده‌اند. در قانون برنامه ششم توسعه نیز حکمی وجود دارد که می‌گوید باید تعداد دانشجویان دوره‌های مهارتی حداقل به ۳۰ درصد از کل دانشجویان کشور برسد.
به گزارش ایسنا، وی تاکید کرد: در راستای گفتمان سازی، ترویج و توصیه‌های دولت در سال‌های اخیر، نگاه و توجه به آموزش مهارتی بهتر شده است.
وی با اشاره به دلیل حضور خود در تبریز، تصریح کرد: امروز از دو شرکت دانش بنیان جوان که صاحبان هر دو از دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی هستند، بازدید کردیم. این دو جوان دست به تولید محصولاتی چون برد الکترونیکی برای دستگاه‌های لوازم خانگی و لوازم و قطعات جلوبندی خودروها زده‌اند که هم مصرف داخلی دارد و هم به کشورهای خارجی به خصوص اروپا صادرات می‌کنند.
امید افزود: در طی یک سال گذشته، خطوط تولید جدیدی در فضای محدود این دو شرکت دانش بنیان تاسیس یافته و اکنون نیز با وجود تمامی مشکلات و محدودیت‌ها، با حداکثر امکانات فعالیت می‌کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، در خصوص برنامه‌های پنج ساله راهبردی دانشگاه از سال ۹۵ تا ۹۹، تشریح کرد: در طی این مدت تمامی قول و قرارها و برنامه‌ها محقق شد. تثبیت مراکز علمی کاربردی بخش خصوصی یکی از این برنامه‌ها بود که اکنون تمامی این مراکز یا اساسنامه مصوب دارند و یا در حال تصویب هستند. 
وی با اشاره به ساماندهی روسای مراکز علمی کاربردی سطح کشور، گفت: فراخوان ساماندهی مدرسان دانشگاه برای بیش از ۹۳ هزار مدرس علمی صادر شد که در این راستا برخی آمدند و شرکت کردند. در مجموع فقط با ۲۵ هزار نفر یعنی حدود ۲۵ درصد کل اساتید قبلی امکان ادامه همکاری را پیدا کردیم. 
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور با تاکید بر این‌که اکنون پذیرش مدرسان تنها در چارچوب ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌گیرد، متذکر شد: در طول پنج سال گذشته حتی یک نفر هم خارج از فراخوان جذب نشده است. برنامه توسعه مدرسان خبره و باتجربه دانشگاه نیز در دستور کار قرار گرفته بود که به خوبی پیش رفت و بیش از ۱۶۰۰ مدرس خبره و باتجربه به جمع اساتید دانشگاه علمی کاربردی اضافه شدند.
وی با اشاره به موضوع گسترش مراکز نوآوری، اظهار کرد: مراکز نوآوری دانشگاه را از تعداد کمتر از انگشتان یک دست به بیش از ۲۰۰ مرکز در کشور رساندیم که خروجی آن نیز برگزاری استارتاپ‌ها است. فقط در سال ۹۹ بالغ بر ۱۵۱ رویداد شتاب برگزار شده که اغلب آن‌ها از کیفیت خوبی برخوردار بودند و در نتیجه آن منجر به تاسیس شرکت‌ها، امضای قراردادها و مشخص شدن اسپانسر برای طرح‌ها شده است. در سالجاری نیز بیش از این تعداد استارتاپ خواهیم داشت.
وی با اشاره به موضوع ارتباطات بین المللی دانشگاه، گفت: در این راستا خوب پیش رفتیم، البته تا پیش از کرونا با تعدادی دانشگاه خوب آلمانی در حوزه مهارت برای حضور دانشجویان دانشگاه توافقاتی انجام شد اما متاسفانه به دلیل محدودیت‌های ناشی از پاندمی، کارها را متوقف کردیم ولی اکنون قرار است که اولین سری اعزام دانشجویان به این کشور از تبریز انجام بگیرد.
امید با بیان این‌که تعدادی از دانشجویان علمی کاربردی که احتمالا از شهر تبریز هستند، به آلمان جهت گذراندن دوره کارورزی سفر خواهند کرد، گفت: اکنون هشت دانشجوی بخش صنعت در حال پیگیری پذیرش خود هستند که در صورت تایید، فرصت دارند تا دوره کارورزی شش ماهه خود را زیر نظر دانشگاه‌های آلمان بگذرانند و مهارت ببیند.
وی با بیان این‌که در صورت حصول نتایج مثبت از این سفر، اعزام دانشجویان تداوم خواهد داشت، متذکر شد: دانشجویان اعزامی که بایستی خودشان تقاضای پذیرش کنند، حتما باید مسلط به زبان انگلیسی باشند. در این اعزام‌ها، دانشجویان علمی کاربردی مقطع کارشناسی در اولویت قرار دارند.
وی افزود: هزینه‌های اقامت و تحصیل بر عهده دانشگاه‌های آلمانی است و دانشگاه علمی کاربردی وظیفه نظارت دارد. دانشجو نیز در کشور میهمان بایستی فقط هزینه‌های ایاب و ذهاب را پرداخت کند.
وی با اشاره به این‌که هفت مرکز علمی‌ کاربردی مجوز پذیرش دانشجوی خارجی بین المللی گرفته و تعداد دیگری نیز درخواست صدور این مجوز را دارند، گفت: این زمینه برای مراکز آذربایجان شرقی با پذیرش از عراق و آذربایجان مهیا است و حتی دانشجویان این کشورها علاقه مند به دریافت دروس مهارتی در کشور ما هستند. اگر وضعیت پاندمی کرونا تمام شود و در بحث صدور ویزا نیز تسهیل انجام‌ گیرد، زمینه برای توسعه این بخش وجود خواهد داشت.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور متذکر شد: در آذربایجان شرقی قطعا چهار مرکز دارای مجوز جذب دانشجوی خارجی خواهیم داشت.
وی با اشاره به موضوع برگزاری دوره‌های مشترک مهارتی با دانشگاه‌های پیشرفته و باتجربه حوزه مهارت سایر کشورها، افزود: در کیش بر روی این موضوع کار می‌کنیم‌ و قرار است تا با حضور شرکای داخلی که از هتل‌های بزرگ کیش هستند، دوره‌های مهارتی در حوزه گردشگری و فعلا هتل داری با محتوای بین المللی برگزار شود.
وی با اشاره به سایر اقدامات این دانشگاه در مناسبات خارجی، ادامه داد: قرار بود تا در تهران با مشارکت سرمایه گذاران و شرکت‌های آلمانی علاقه مند، مرکز علمی کاربردی احداث شود و دوره‌هایی نیز در این راستا برگزار شود اما به خاطر مشکلات و محدودیت‌های تحریم آمریکا، محقق نشد ولی با توجه به روند کنونی، اگر تحریم‌ها برداشته شود، این اقدام در شرایط بهتری پیش خواهد رفت. 
امید با بیان این‌که هدف اصلی برنامه اول راهبردی دانشگاه، توسعه کیفی و ساماندهی بوده و به طور کامل انجام گرفت، افزود: آزمون‌های متمرکز سه سال پیاپی است که در دانشگاه برگزار می‌شود و ارتقای کیفیت در مراکز دانشگاه داشتیم.
وی با بیان این‌که از سال جاری،‌ برنامه دوم راهبردی دانشگاه آغاز شده و برنامه قبلی تداوم خواهد داشت، گفت: هدف گذاری شده تا همه مراکز حداقل یک مرکز نوآوری داشته باشند در حالی که اکنون تنها ۴۰ درصد مراکز علمی کاربردی دارای مرکز نوآوری هستند.
وی با بیان این‌که سطح بندی مدرسان در دستور کار قرار گرفته است، افزود: در مجموع ۳۵ هزار نفر در دانشگاه علمی کاربردی کشور تدریس می‌کنند که بایستی بر اساس تجربیات، سابقه همکاری و توانمندی‌ها ارزیابی و سطح بندی شوند تا دریافتی‌های آن‌ها نیز متناسب با توانمندی‌هایشان باشد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور با تاکید بر این‌که توسعه کیفیت، اولویت اول و توسعه کمی نیز بر مبنای طرح آمایش استانی انجام می‌گیرد، ادامه داد: در برنامه دوم راهبردی، بر اساس توافقات با استان‌ها تکلیف مراکز و رشته‌های منفعل ‌و جدید مشخص می‌شود. برش‌های استانی منطقه شمالغرب کشور مشخص شده که تجمیع و نهایی کردن آن در سطح دانشگاه باید در دستور کار گیرد تا قبل از نیمسال تحصیلی‌ ۱۴۰۰-۱۴۰۱ ابلاغ شود. 
وی بیان کرد: امسال بازنگری دوره‌های علمی ‌کاربردی در اولویت قرار دارد. برنامه داریم تا همه ۷۵۰ دوره‌ کاردانی و کارشناسی علمی کاربردی تا پایان برنامه دوم دانشگاه بازنگری و به روز شوند. در این راستای ممکن است برخی از دوره‌های علمی منسوخ و یا دوره‌های جدید ایجاد شوند.
وی افزود: دولت فعلی به همه دستگاه‌ها اعلام کرده که چالش‌ها و پیشنهادات را به دولت جدید ارائه بدهند که توصیه دانشگاه علمی کاربردی کشور به دولت جدید در دو ناحیه است. بر اساس قانون برنامه ششم توسعه بایستی ۳۰ درصد از کل دانشجویان، مهارتی باشند اما هیچ گاه این حکم برنامه ششم محقق نشده و اکنون این آمار زیر ۱۵ درصد است. 
وی تاکید کرد: دولت جدید برای توسعه آموزش‌های مهارتی باید بخشی از هزینه‌های شهریه را تقبل کند که در این راستا پیشنهاد کردیم تا دولت حداقل ۳۰ درصد شهریه را در دوره و مناطق موردتایید خودش پرداخت شود زیرا برخی دوره‌ها اشتغال پذیری بالایی دارد و دولت هم به آن‌ها نیاز دارد، در نتیجه دولت می‌تواند به جای صرف هزینه‌های بالا برای ایجاد اشتغال، در حوزه و کسب و کارهای کوچیک با برگزاری دوره‌های مهارتی سرمایه گذاری کند.
وی متذکر شد: در دانشگاه ظرفیت سازی کردیم تا تمامی ۳۰ درصد تعیین شده در برنامه ششم توسعه را پر کنیم اما کسی به سراغ ما نمی‌آید.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور از افزایش سوق دانش آموختگان مدارس هنرستان و کاردانش به شرکت در کنکور انتقاد کرد و گفت: در دو سال گذشته ۸۰ تا ۸۵ هزار نفر از دانش آموختگان هنرستان و کاردانش در کنکور شرکت کرده‌اند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور با بیان این‌که برخی از قوانین نیاز به بازنگری دارد، تصریح کرد: در قانون قبلی، دانش آموزان هنرستان بعد از گرفتن دیپلم بدون نیاز به مدرک پیش دانشگاهی، یک سال زودتر وارد دوره مهارتی می‌شدند که یک مزیت نسبی بود اما در نظام جدید آموزشی همه باید ۱۲ سال تمام را بخوانند، که این امر باعث سوق دانش آموختگان هنرستان و کاردانش برای کنکور شده است.
وی در خصوص وضعیت آموزشی دانشگاه در دوران کرونا، گفت: کرونا باعث ورود دانشگاه به عرصه آموزش مجازی شد. امروز زیرساخت‌های دانشگاه فراهم شده و اساتید و دانشجویان تجربه کافی این نوع آموزش را پیدا کرده‌اند فقط یک چالش باقیمانده و آن هم بخش‌های عملی، کارگاهی و محیط کاری است که به صورت مجازی ارائه نمی‌شوند.
وی با بیان این‌که کلاس‌های عملی در برخی استان‌ها برگزار نمی‌شود، افزود: بعد از کرونا برخی از آموزش‌های نظری برای کمک به عدالت آموزشی و کاهش هزینه‌ها به صورت مجازی ادامه خواهد داشت.
امید گفت: زمان پذیرش مهرماه برای دانشجویان جدید بستگی به اعلام نتایج سازمان سنجش دارد. بر اساس گفته‌ی این سازمان، قرار است که هفته سوم شهریورماه نتایج اعلام شود و بر این اساس کلاس ورودی‌های جدید اولین شنبه مهرماه برگزار می‌شود و کلاس‌های دانشجویان قدیمی‌ دو هفته زودتر آغاز خواهد شد.
وی افزود: پیشنهاد دادیم که اولویت واکسیناسیون با دانشجویان مهارتی علمی و کاربردی باشد.
در ادامه فرزان قالیچی، رئیس دانشگاه علمی کاربردی آذربایجان شرقی اظهار کرد: علارغم بازدیدها و استقبال هیات وزارت علوم و سازمان دانشجویان از مرکز آموزش علمی کاربردی ماشین سازی تبریز اما درخواست این مرکز برای جذب دانشجوی خارجی هنوز تایید نشده است اما انتظار داریم که صدور مجوز تسریع یابد.
وی با اشاره به آمایش سرزمینی استان، گفت: اطلاعات مربوط به ایجاد رشته‌های جدید، اشتغال‌هایی که وجود ندارد و ... با استناد به چهار سند سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، اداره کل تعاون، حوزه مشاغل ‌و نیازهای پژوهشی استان تهیه شده است.
قالیچی از تحویل لیست کلیه دانشجویان و مدرسان دانشگاه علمی کاربردی استان به دانشگاه علوم پزشکی تبریز جهت ‌واکسیناسیون کرونایی خبر داد و گفت: دانشجویان مهارتی هم باید در اولویت تزریق واکسن قرار بگیرند. 
انتهای پیام/
 همچنان در کشور، نظام مدرک سالاری وجود دارد خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار