رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان؛

سهم اقتصادی آذربایجان شرقی فقط 3.5 درصد از کل اقتصاد کشور است

1398/08/02 - 11:11 - کد خبر: 4746 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی از شهرنشینی 72 درصد جمعیت استان خبرداد و گفت: جمعیت آذربایجان شرقی پنج درصد جمعیت کل کشور را شامل می‌شود اما سهم اقتصادی استان فقط 3.5 درصد از کل اقتصاد کشور است.

به گزارش نصر، داود بهبودی در نشست هم اندیشی تبیین راهکارهای توسعه آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی تبریز با بیان این&undefined;که جمعیت استان بر اساس آخرین سرشماری سال 95، سه میلیون و 909 هزار نفر است، اظهار کرد: نرخ رشد جمعیتی کشور در دوره 10 ساله منتهی به سال 95، 1.25 درصد بوده که این نرخ برای استان 0.82 درصد بود، بخش عمده ی پایین بودن این نرخ رشد جمعیتی استان مربوط به مهاجرت است.  

وی افزود: 70 درصد جمعیت استان شامل افرادی با محدوده سنی 15-64 ساله است که در صورت رونق فضای اقتصادی استان، این قشر جمعیتی به عنوان نیروی انسانی فعال عمل می&undefined;کنند.

وی در خصوص چالش&undefined;های حوزه زیست محیطی استان، اظهار کرد: مسئله ی دریاچه ارومیه یکی از مهم&undefined;ترین بحث&undefined;ها در این خصوص است که در دو سال گذشته به دلیل بارندگی ها و اقدامات صورت گرفته، ارتفاع دریاچه ارومیه نسبت به سه سال گذشته، یک متر افزایش یافته است اما همچنان به عنوان یک چالش مطرح است.

بهبودی افزود: از دیگر چالش&undefined;های بخش زیست محیطی استان می&undefined;توان به پیشروی سفره&undefined;های آب شور، روند کاهشی بارش کشوری در طی سال&undefined;های گذشته، افت آبخانه&undefined;ها و به خصوص در دشت تبریز، گسترش فعالیت&undefined;های انسانی در ارتفاعات نزدیک سه هزار متر، افزایش دما در دهه های اخیر،  احداث سدها، حفر چاه&undefined;های غیرمجاز، مصرف بی رویه آب سدها، آبیاری اراضی زیرکشت، اشاره کرد.

وی با اشاره به عدم توازن الگوهای توزیع جمعیتی، گفت: 45 درصد جمعیت استان در تبریز سکونت دارند، شهر تاریخی و فرهنگی مراغه به عنوان شهر دوم استان جمعیتی بالغ بر 250هزار نفر را در خود جای می&undefined;دهد که این مقدار یک هفتم جمعیت تبریز است. 

وی متذکر شد: امکانات، جمعیت، صنعت و فعالیت&undefined;های اقتصادی در مرکز استان وجود دارد که باعث تشدید مهاجرت می&undefined;شود. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه&undefined;ریزی آذربایجان شرقی در رابطه با سهم استان در حوزه انرژی، بیان کرد: آذربایجان شرقی، سهم بسیار اندک دو درصدی در زمینه تولید انرژی برق و آب دارد، زیر ساخت شبکه توزیع برق استان دچار محدودیت&undefined;هایی است که تهدیدی جدی در گسترش فعالیت&undefined;های اقتصادی محسوب می&undefined;شود. 

وی با بیان این&undefined;که سهم شاغلان استان در بخش صنعت و خدمات در سال&undefined;های اخیر مطابق با روند کشور بوده، گفت: به دلیل رکود صنعت در استان سهم کشاورزی افزایش یافته است، تبریز دارای بیشترین ذخایر معدنی کشور در حدود  8.5 میلیارد تن بوده اما در حوزه بهره&undefined;برداری و استخراج معادن آذربایجان شرقی، رتبه چهارم کشوری را دارد که حوزه معادن می&undefined;تواند محور توسعه در استان باشد. 

وی افزود: یک عدم تعادل در سازمان فضایی جمعیتی و سکونتگاهی قسمت شرق و غرب استان وجود دارد که براین اساس، 88درصد جمعیت شهرنشین استان در غرب و 12 درصد در بخش شرق استان شامل شهرستانهای خدافرین، کلیبر، هوراند، اهر، ورزقان، هریس، بستان آباد، مبانه هشترود و چاراویماق است.  

بهبودی با اشاره به وجود 2750 روستای کوچک مقیاس استان، گفت: از این تعداد حدود 2234 روستا در قسمت شرقی و 966 روستا در غرب استان قرار دارد؛ همچنین از حدود 283 روستای بزرگ مقیاس استان، 75 روستا در شرق و 207 روستا در قسمت غربی وجود دارد که این ساختار متعادلی نبوده و نیازمند مداخله است.  

وی افزود: استان از لحاظ خدمات ریلی و پوشش فرودگاهی بسیار عقب بوده و نیازمند وجود برنامه هایی در توسعه و مکان یابی فرودگاهی است، فرودگاه سهند و مراغه هم پرواز آنچنانی ندارند.

وی با اشاره به نابرابری جنسیتی در بازار کار، اظهار کرد: نرخ مشارکت بانوان در کار، 15درصد است که نسبت به مشارکت بالای 64 درصدی آقایان بسیار کم است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه&undefined;ریزی آذربایجان شرقی با اشاره به مخاطرات زمین محور مانند رانش و ریزش زمین، گفت: استان سرشار از مخاطرات اقلیمی بوده که باید در این راستا محل سکونت گزینی جمعیت و فعالیت&undefined;های دیگر بررسی شود. 

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی نسبتا مناسب مرکز استان درخصوص فاصله با سایر شهرها، بیان کرد: اما با وجود این موقعیت جغرافیایی، دسترسی به شبکه ریلی و آزادراهی با چالش&undefined;هایی مواجه است. 

وی با اشاره به تراکم هفتاد نفری جمعیت در تبریز، افزود: این قطبیت باعث ایجاد امکانات و منابع در این شهر شده و تمامی سرمایه&undefined;گذارها علاقه مند نزدیکی به مرکزیت دارند.

بهبودی با اشاره به توزیع متعادل معادن در سطح استان، گفت: اگر سرمایه&undefined;گذاری ها، متناسب با این معادن انجام شود باعث ایجاد اشتغال، توزیع درآمدی و توسعه در استان می&undefined;شود. 

وی درخصوص اهداف بنیادین سند آمایش استانی، گفت: دستیابی به نقش تخصصی فراملی در سطح بین المللی به ویژه در حوزه قفقاز، رسیدن به جایگاه ملی در توسعه فعالیت&undefined;های مزیت دار و پایداری محیط زیست از اهداف گردآوری سند آمایش است که با وجود آن، محدودیت&undefined;های اقلیمی و طبیعی انعطاف پذیری داشته و باعث افزایش درجه آزادی، انتخاب و قدرت دامنه اختیار می&undefined;شود. 

وی درخصوص رویکردهای استان در سند آمایش استانی، گفت: استان در سطح فراملی دروازه اصلی و تخصصی تجارت ترانزیت از جنوب شرق آسیا به حوزه اروپا و مدیترانه، در سطح ملی به عنوان مقصد اصلی کردشگری طبیعی و قطب ملی فعالیت&undefined;های صتعتی، معدنی و کشاورزی نوین و در سطح منطقه و فرامنطقه ای، به عنوان استانی با توان پایداری و خودپالایی محیط زیستی متعادل در نظام سکونتگاهی و جریان ساز توسعه در منطقه شمال غرب باید نقش ایفا کند.  

وی افزود: راهکارها و جهت گیری&undefined;های توسعه&undefined;ای در سند آمایش استانی در بخش&undefined;های اساسی صنعت، معدن، کشاورزی، خدمات بازرگانی، بهداشت و درمان، آموزش عالی، سکونتگاهی، محیط زیستی، انرژی و گردشگری پیش بینی شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه&undefined;ریزی آذربایجان شرقی افزود: برای یکپارچگی سند آمایش، استان با معیارهای مختلف در 11 منطقه پهنه بندی شده است که جمعیت، آبادی ها و مساحت این مناطق در سند آمایش مطرح شده است.

منظور از آمایش سرزمین یا استانی، رسیدن به مطلوب ترین توزیع ممکن جمعیت، توسط بهترین شکل توزیع فعالیت&undefined;های اقتصادی و اجتماعی در پهنه سرزمین است.

انتهای پیام/

سهم اقتصادی آذربایجان شرقی فقط 3.5 درصد از کل اقتصاد کشور است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار