رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور؛

دانشجویان دانشگاه جامع برای دوره های مهارتی به آلمان اعزام می‌شوند

1400/04/23 - 20:16 - کد خبر: 47450 نسخه چاپی

نصر: رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: دانشجویان این دانشگاه برای گذراندن دوره های کارورزی، مهارتی و دوره های عملی به دانشگاه های معتبر آلمان اعزام می‌شوند.

به گزارش نصر، محمدحسین امید روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران در تبریز اظهار کرد: اولین دوره این دانشجویان شامل هفت تا هشت نفر از دانشجویان دوره کارشناسی در رشته‌های صنعت برای گذراندن دروس کارورزی و دوره های عملی به مدت ۶ ماه به آلمان اعزام می‌شوند.
وی افزود: هزینه تحصیل و اسکان دانشجویان بر عهده طرف آلمانی بوده و تنها هزینه ایاب و ذهاب بر عهده خود دانشجویان خواهد بود.
وی یادآور شد: اعزام دانشجویان به آلمان پیش از این قرار بود در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ انجام شود که به علت همه گیری کرونا در جهان تا کنون به تعویق افتاده اما به زودی محقق خواهد شد.
امید خاطرنشان کرد: چند برنامه تبادل بین المللی دانشگاهی در برنامه ریزی دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود دارد و در مورد اعزام دانشجویان کارشناسی به اتریش هم توافقات خوبی به عمل آمده است.
وی افزود: در زمینه پذیرش دانشجوی خارجی برای۶ تا ۷ واحد علمی کاربردی کشور مجوز جذب اخذ شده است.
امید ادامه داد: بر این اساس در آذربایجان شرقی نیز سه تا چهار مرکز علمی کاربردی برای جذب دانشجوی خارجی مد نظر قرار می‌گیرد.
وی اعلام کرد: برگزاری دوره های مهارتی مشترک با دانشگاه های معتبر خارجی در رشته های صنعتی از جمله در واحد کیش در دوره های گردشگری مثل هتلداری با همکاری دانشگاه های آلمان در برنامه است.
حضور ۳۰ درصد دانشجویان کشور در رشته های مهارتی هدف گذاری شده است
 رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور همچنین با اشاره به اینکه آموزش های مهارتی همواره مورد تاکید رهبری بوده است، گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه باید ۳۰ درصد دانشجویان کشور جزو دانشجویان دوره های مهارتی باشند.
وی افزود: در این ارتباط ظرفیت‌سازی مناسبی انجام شده است که باید دانشجویان استقبال کنند.
امید ادامه داد: علت اصلی این که همچنان به ۳۰ درصد یاد شده نرسیدیم، این است که در کشور نظام مدرک سالاری وجود دارد و به رغم ظرفیت‌سازی ۳۰ درصد دانشجویان دوره های مهارتی برخی قوانین نیاز به بازنگری دارند از جمله نظام ۶، ۳، ۳ آموزش و پرورش که به دوره های مهارتی دانشگاه های جامع علمی کاربردی لطمه زد.
وی خاطرنشان کرد: همچنان دانش آموزان دبیرستانی پس از ۱۲ سال تحصیل بیشتر ترجیح می‌دهند در کنکور شرکت کنند تا اینکه در دوره های مهارتی دانشگاه‌های مراکز عالی ورود پیدا کنند.
امید با اشاره به اینکه حدود ۸۵ هزار نفر از هنرستان ها و مراکز فنی و حرفه ای متوسط به سمت دوره های نظری تمایل پیدا کردند، گفت: ترویج دوره های مهارتی و بیان اهمیت آنها به خصوص توسط رسانه ها لازم است.
وی با اشاره به اینکه در آذربایجان شرقی تعدادی از فارغ التحصیلان واحدهای دانشگاه های علمی و کاربردی توانستند شرکت های دانش بنیان راه اندازی کنند، گفت: این شرکت ها تولیدات خود را صادر می کنند که مورد افتخار دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
امید با اشاره به اقدامات انجام شده این دانشگاه در دوره پنج ساله اول که در سال ۱۳۹۹ تمام شد، گفت: بر اساس برنامه این دوره همه تحول و قرارهای برنامه‌ریزی شده محقق شده مراکز علمی کاربردی تثبیت شدند و مراکز دولتی‌ منحل و همه مراکز خصوصی دارای اساسنامه مصوب شدند یا در حال تصویب اساسنامه خود می باشند از طرفی همه مراکز علمی کاربردی کشور سامان یافته اند.
وی یادآور شد: بیش از ۹۳ هزار نفر در فراخوان مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور دعوت شدند که بر اساس مصاحبه و فراخوان ۲۵ هزار مدرس امکان ادامه همکاری پیدا کردند.
امید با اشاره به اینکه پذیرش مدرس در این دانشگاه در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می شود و سالانه فراخوان های محدودی اعلام و بر این اساس مدرس جذب می شود، گفت: در راستای افزایش و توسعه مدرسین یکهزار و ۶۰۰ مدرس خبره افزوده شده اند.
وی افزود: تاکنون تعداد مراکز نوآوری در کشور به ۲۰۰ مرکز رسیده است که برگزاری استارتاپ ها و رویدادهای شتاب از جمله مهمترین اقدامات و فعالیت های آنها بوده که در سال گذشته ۱۵۱ رویداد شتابی و استارتاپی در کشور برگزار شده که خروجی آن ها تاسیس شرکت، انعقاد قرارداد و و شناسایی حامیان مالی بوده است.
امید هدف اصلی برنامه های توسعه دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور را توسعه کیفی و ساماندهی واحدها و برگزاری آزمون های متمرکز عنوان کرد که در برنامه اول راهبردی انجام شد.
۳۵ هزار نفر از مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی سطح بندی می شوند
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور همچنین مهمترین برنامه های سال ۱۴۰۰ را توجه به دانشگاه های نسل جدید و ایجاد مرکز نوآوری در واحدهای این دانشگاه اعلام کرد و افزود: سطح بندی ۳۵ هزار نفر از مدرسان از دیگر برنامه‌های امسال این دانشگاه است.
وی با اعلام اینکه مدرسان این دانشگاه بر اساس سابقه و توانمندی سطح بندی می شوند، افزود: بیش از ۲ هزار مدرس خبره و حدود ۳۰ هزار مدرس آموزشی در این دانشگاه در سطح کشور فعالیت می کنند که دریافتی این مدرسان نیز بر اساس سطح بندی آنها ارتقا خواهد یافت.
وی همچنین با اشاره به اینکه سند ملی دانشگاه جامع علمی کاربردی بر اساس سند آمایش در دست آماده سازی است، اضافه کرد: برش های استانی در این خصوص مشخص شده و پس از تجمیع آن تا نیمه اول امسال سند ملی دانشگاه نهایی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: امسال نیز تداوم برنامه دوم در خصوص بازنگری دوره های علمی کاربردی برخی رشته ها و گروه ها انجام شده و از بین ۷۵۰ دوره کاردانی و ۷۵۰ دوره کارشناسی ۲۰ درصد آنها بازنگری شده است. 
وی افزود: بر این اساس برخی از دوره‌ها منسوخ، بعضی از دوره ها تثبیت و برخی دیگر اضافه خواهند شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در دوره کرونا بخش آموزش بیشترین لطمه را متحمل شده است، گفت: آموزش مجازی برای نخستین بار ایجاد و راه اندازی شد که نتایج خوبی نیز به دست آمده است و  اساتید و دانشجویان توانستند آشنایی خوبی با این دوره ها پیدا کنند.
امید خاطرنشان کرد : واکسیناسیون اساتید، کارکنان و دانشجویان به دولت پیشنهاد داده شده است که مرداد ماه و شهریور ماه واکسیناسیون آنان انجام خواهد شد.
وی با اعلام اینکه مقرر شده است سازمان سنجش تا هفته سوم شهریور ماه نتایج این دانشگاه را اعلام کند، گفت: بر این اساس ورودی‌های جدید اولین شنبه مهرماه در کلاس های دانشگاه حضور پیدا کنند و ورودی های قدیمی زودتر از ورودی های جدید سال تحصیلی را آغاز می کنند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: رایزنی های خوبی با کنسولگری ترکیه و اقلیم کردستان برای جذب دانشجو و تبادلات دانشگاهی انجام شده است.
فرزان قالیچی اظهار کرد: بر این اساس واحد دانشگاه علمی کاربردی ماشین سازی تبریز به عنوان واحد بین المللی جهت پذیرش دانشجوی خارجی تایید شده ولی تاکنون ابلاغ نشده است که بر این اساس جهت برنامه ریزی تسریع ابلاغ آن ضرورت دارد.
وی افزود: رشته های جدیدی نیز برای افزایش تعداد رشته های دانشگاهی در استان طراحی شده که بیشتر در گروه های فرهنگی و هنری، گردشگری و صنایع دستی، تربیت بدنی و جوانان است که برای ایجاد این رشته ها با سند برنامه و بودجه، اداره کار، حوزه مشاغل و دانشگاه و نیازهای جامعه در استان تطبیق داده شده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور امروز از ۲ شرکت دانش بنیان آذربایجان شرقی راه اندازی شده توسط فارغ التحصیلان این دانشگاه بازدید کرد که یکی از این شرکت ها در زمینه ساخت بردهای الکترونیکی لوازم خانگی و دیگری در زمینه ساخت لوازم و قطعات جلوبندی اتومبیل فعالیت دارد.
انتهای پیام/
دانشجویان دانشگاه جامع برای دوره های مهارتی به آلمان اعزام می‌شوند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار