مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی؛

بیش از ۹۰ درصد از عوامل آتش سوزی‌ها در جنگل‌های ارسباران، خطای انسانی است

1400/04/23 - 12:00 - کد خبر: 47425 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با بیان این‌که بیش از ۹۰ درصد از علل آتش سوزی‌ها در جنگل‌های ارسباران، خطای انسانی است، گفت: مسافران وگردشگرانی که در محل آتش روشن می‌کنند، ممکن است، خاموش کردن آتش را به طور کامل در محل فراموش کنند یا برخی از چوپانان که در حین چرای گوسفندان آتش روشن می‌کنند، آتش را به طور کامل خاموش نمی‌کنند به همین دلیل این عوامل باعث شروع آتش سوزی در محل می‌شود.

به گزارش نصر، محمدباقر هنربر در گفت‌وگویی با بیان این‌که از اسفندماه سال گذشته، بخش نامه‌هایی برای فرمانداران، مدیران کل منابع طبیعی و محیط زیست در راستای صیانت از جنگل‌های ارسباران ارسال شده است، گفت: با همکاری اعضای ستاد، اقدامات پیشگیرانه به تمامی فرمانداران ابلاغ شده است و همچنین تاکید شده رده‌های جانشینی برای مدیران تعیین شود  تا در صورت در دسترس نبودن مدیران، جانشین‌های اول و دوم برای اطلاع رسانی حوادثی مانند آتش سوزی پاسخگو باشند.
وی با اشاره به همکاری و مشارکت ستاد کل نیروهای مسلح در اطفای حریق جنگل‌ها با مدیریت بحران، اظهار کرد: براساس بند ز ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور، ستاد کل نیروهای مسلح مکلف شده‌اند امکانات خود را جهت اطفای حریق به صورت هوایی در اختیار استان قرار دهند تا در شرایط بحرانی، بالگردها در سریع‌ترین زمان اقدام کنند.
وی ادامه داد: در راستای پیشگیری و جلوگیری از آتش سوزی، با رئیس  اطفا هوایی وزارت دفاع با کاپیتان نوری در ارتباط هستیم تا در مواقع بحرانی بالگردهای مورد نیاز را به منطقه اعزام کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به بحث فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در خصوص صیانت از جنگل‌ها و پیشگیری از حریق، اظهار کرد: بحث فرهنگ سازی با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی و اداره کل حفاظت از محیط زیست انجام شده است، طبق قانون مدیریت بحران کشور، مسئولیت اطفای حریق جنگل‌های و مراتع استان برعهده‌ی اداره کل منابع طبیعی است ولی در استان ما تعدادی از پلاک‌های حفاظت شده در اختیار اداره حفاظت از محیط زیست نیز قرار گرفته است.
وی با اشاره به تشکیل کمیته‌ی صیانت از جنگل‌های ارسباران، گفت: فرمانده میدانی سه شهرستان خدا آفرین، کلیبر و هوراند برعهده‌ی اداره کل منابع طبیعی استان و فرهانده میدانی شهرستان‌های ورزقان، اهر و جلفا نیز برعهده‌ی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان است البته  سایر دستگاه‌ها و اعضای ستاد جهت همکاری در کنار این دو اداره کل خواهند بود.
وی با اشاره به اجرای مانورهای اطفای حریق، گفت: در زمان وقوع حوادث با درخواست رئیس ستاد، تمامی دستگاه‌ها حتی بخش خصوصی موظف هستند امکانات خود را در اختیار ستاد قرار دهند.
هنربر با بیان این‌که اطلاعیه و هشدارهای هواشناسی باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: گرمی هوا در طول ۷۰ سال گذشته بی سابقه بوده، برهمین اساس توجه به هشدارهای هواشناسی بسیار مهم است.
وی با بیان این‌که اعتبارات تمامی دستگاه‌ها را در حوزه‌ی مدیریت بحران به دستگاه‌های ملی ارائه می‌دهند، گفت: طی مکاتبات انجام شده با اداره کل منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست، پیگیری‌های لازم جهت اخذ اعتبارات از سازمان حفاظت از محیط زیست کشور و سازمان مراتع و جنگل‌های کشور باید انجام شود.
وی افزود: تقویت سیستم رادیویی در منطقه، پیش بینی و تقویت دیده بان،  استقرار دیده بان در نقاط حساس و کانون‌های پرخطر جهت اطلاع رسانی آتش سوزی در زمان طلایی، آموزش جوامع محلی توسط منابع طبیعی و محیط زیست، آموزش مسافران و گردشگران از جمله تمهیدات لازم برای جلوگیری از هرگونه حوادث از جمله آتش سوزی است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی  ادامه داد: در برخی موارد گردشگری با انداختن ته سیگاری در جنگل باعث به وجود آمدن فاجعه‌ی بزرگ آتش سوزی می‌شود برهمین اساس مقرر شده آموزش‌های لازم توسط دستگاه‌های متولی از جمله اداره کل میراث فرهنگی، حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی انجام شود.

راه اندازی دو پایگاه دائمی اطفای حریق در ارسباران
وی با اشاره به راه اندازی پایگاه دائمی اطفای حریق در جنگل‌های ارسباران، گفت: از دی ماه جلساتی با مس سونگون برای احداث پایگاه دائمی اطفای حریق جنگل‌های ارسباران و امداد کوهستان برگزار کردیم، در حال حاضر این موارد در مرحله‌ی مصوبه‌ی مجمع عمومی مس است.
هنربر ادامه داد: مقرر شده این پایگاه با مبلغ ۲۴ میلیارد تومان در منطقه‌ی خوینه رود ورزقان راه اندازی شود چرا که این منطقه احاطه‌ی کاملی به منطقه‌ی ارسباران دارد.
وی با بیان این‌که پس از اخذ مصوبه شرکت ملی مس سونگون، راه اندازی پایگاه دائمی اطفای حریق در ورزقان کلنگ زنی می‌شود، گفت: با سرمایه گذاری مس سونگون، پایگاه دائمی اطفای حریق در این منطقه احداث می‌شود حتی باندی برای فرود بالگردها نیز در این منطقه راه اندازی می‌شود.
وی بیان کرد: اخیرا نامه‌ی پیگیری به وزیر صمت ارسال کرده‌ایم تا یک فروند بالگرد برای اطفای حریق و امداد نجات در منطقه‌ی ارسباران نیز مستقر شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی  با اشاره به ضرورت راه اندازی پایگاه دائمی اطفای حریق در جنگل‌های ارسباران، گفت:  پایگاه دائمی اطفای حریق برای مستقر و آمادگی نیروها در این منطقه راه اندازی می‌شود، قطعا تجهیز شدن به امکانات، آمادگی لازم و  اعزام نیرو در سریع‌ترین زمان به محل حادثه، بسیار مهم است.
وی ادامه داد: با توجه به صعب العبور بودن منطقه، رسیدن نیروها برای اطفای حریق جنگل‌ها زمان بر می‌شود برهمین اساس وجود پایگاه دائمی در منطقه جهت آمادگی و استقرار نیروهای هلال احمر، نیروهای یگان حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی بسیار ضروری است.
وی بیان کرد: سال گذشته پایگاه دائمی اطفای حریق نیز در منطقه‌ی عاشق لو توسط اداره کل حفاظت از محیط زیست کلنگ زنی شده،   که آن نیز رو به اتمام است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی  با بیان این‌که دو پایگاه دائمی اطفای حریق جهت آمادگی در منطقه‌ی ارسباران مستقر می‌شود، گفت: یکی از این پایگاه‌ها در خوینه رود ورزقان کلنگ زنی می‌شود و پایگاه دوم نیز در عاشق لو در حال احداث است و طبق پیش بینی‌ها، طی دو ماه آتی راه اندازی می‌شود.
وی با بیان این‌که تعداد آتش سوزی‌ها در جنگل‌های ارسباران در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، کاهش یافته است، گفت: این روند کاهشی عمدتا با همکاری صمیمانه‌ی مردم و اقدامات پیشگیرانه بوده است.
هنربر تاکید کرد: امیدواریم امسال نیز با همکاری مردم عزیز منطقه شاهد وقوع  آتش سوزی در منطقه نمی‌شویم.
انتهای پیام/
بیش از ۹۰ درصد از عوامل آتش سوزی‌ها در جنگل‌های ارسباران، خطای انسانی است خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار