وزارت علوم:

زمان ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط قطعی نشده است

1400/04/21 - 09:32 - کد خبر: 47270 نسخه چاپی

نصر: انتشار خبر ممنوعیت شرکت داوطلبان رشته‌های غیرمرتبط در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ در روز گذشته، نگرانی‌هایی را برای دانشجویانی که قصد تغییر رشته داشتند، ایجاد کرد. این درحالی است که وزارت علوم اعلام کرد زمان قطعی اجرای این برنامه هنوز تعیین نشده است.

به گزارش نصر، روز گذشته یکی از شبکه های اطلاع رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بخشنامه ای با امضای محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارتخانه مبنی بر ممنوعیت شرکت داوطلبان دارای رشته های غیرمرتبط در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ منتشر کرد که البته ساعاتی بعد از این کانال حذف شد.

ماجرای مصوبه جنجالی
بر اساس مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو، از سال ۱۴۰۱ سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های مرتبط امکان‌پذیر خواهد بود.
رشته‌های مرتبط برای هر یک از رشته‌ هایی که در آزمون کارشناسی ارشد پذیرش دانشجو دارد، قرار است به زودی تعیین شود.
در نگاه نخست اینطور به نظر می رسید که به دلیل مطرح شدن موضوع در شورای سنجش و پذیرش، به طور قطع این مصوبه از سال ۱۴۰۱ در کنکور کارشناسی ارشد اعمال می شود.
آهنچیان در این بخشنامه خطاب به مدیران کارگروه‌های تخصصی گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی از آنها خواسته است تا روز پنج شنبه ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۰ رشته‌ های مرتبط برای هر یک از رشته‌ هایی را که در آزمون کارشناسی ارشد پذیرش دانشجو دارند، تعیین کنند.
در ابلاغیه آهنچیان به دانشگاه ها آمده است: تاکنون پذیرش دانشجو در آزمون کارشناسی ارشد در همه رشته‌ها از بین همه داوطلبان و صرف نظر از رشته تحصیلی دانشجو در دوره کارشناسی صورت می‌پذیرفت که آسیب های زیادی به کیفیت آموزش عالی وارد ساخته است. امکان شرکت کردن دانش آموختگان دوره کارشناسی همه رشته ها و حتی رشته های یک گروه تحصیلی در آزمون کارشناسی ارشد رشته های یک زیرگروه تحصیلی وجود نخواهد داشت، بنابراین درج همه "رشته های گروه" برای هیچ رشته ای مجاز نیست اما درج همه گرایش ها مانعی ندارد.
در ادامه این ابلاغیه تاکید شده است: با توجه به این که دفترچه آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ در مرداد ماه منتشر می شود، در مورد رشته هایی که این اطلاعات تا تاریخ تعیین شده به دفتر برنامه ریزی آموزشی ارسال نشده باشد، عنوان " فقط رشته های همان زیرگروه تحصیلی" درج می شود.

یک مصوبه و هزار سودا
هنوز ساعاتی از انتشار این خبر نگذشته بود که واکنش های متعددی از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد و تعدادی دیگر از مخالفان و موافقان این خبر التهاب زا در شبکه های مجازی و اجتماعی منتشر شد.
چنین به نظر می رسید که نحوه شرکت داوطلبان دارای رشته های غیرمرتبط در کنکور کارشناسی ارشد از مدت ها قبل در شورای سنجش و پذیرش دانشجو مطرح شده و روی زمین مانده است. اما با انتشار بخشنامه ای که تاریخ آن به ۱۰ تیر ماه جاری برمی‌گردد، نگرانی بزرگی به دل داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ رخنه کرد.
منتقدان طرح مذکور معتقدند این تصمیم گیری بر خلاف توسعه علمی است و برخی دانشجویان از رشته خود در مقطع کارشناسی رضایت ندارند و با تغییر رشته در کارشناسی ارشد می توانند به پیشرفت علمی مطلوب تری دست یابند.
علیرضا منادی سفیدان، رییس کمیسیون آموزش مجلس روز گذشته در این باره گفته بود که اجازه اجرایی شدن این مصوبه را در شورای سنجش و پذیرش دانشجو نمی دهیم و این موضوع به ضرر دانشجویان است.

برگزاری جلسه فوق العاده شورای سنجش و پذیرش
یکی از مسوولان سازمان سنجش آموزش کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به این نکته اشاره کرد که این موضوع هنوز قابلیت اجرایی شدن ندارد و تا هفته آینده جلسه فوق العاده ای برای بررسی مجدد این مصوبه برگزار می شود. علاوه بر این، رشته هایی که می توانند در کنکور کارشناسی ارشد مرتبط باشند، از سوی دانشگاه ها و وزارت علوم مشخص می شوند.
همچنین فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور روز گذشته اعلام کرده بود که معاونت آموزشی وزارت علوم برای سنوات آینده رشته های امتحانی مرتبط با هر مجموعه امتحانی را در قالب گروه های آموزشی بررسی و ارتباط رشته را برای هر رشته امتحانی و نه رشته گرایش، تعیین کرده و برای بررسی و طرح در جلسات آتی شورای سنجش و پذیرش ارایه کند.
او این اطمینان خاطر را داده است که این موضوع بعد از تصویب شورای سنجش و پذیرش به دانشجویان اطلاع رسانی می شود.

نظر مخالفان و موافقان مصوبه پرحاشیه
در حالی که علت انتشار و حذف این بخشنامه و ایجاد نگرانی و اضطراب در داوطلبان مشخص نیست، تعدادی از کنکوری های کارشناسی ارشد که با قصد تغییر رشته، خود را برای آزمون این مقطع در سال ۱۴۰۱ آماده می کنند، می گویند برخی از منابع رشته های جدید را از الان خریداری کرده و در حال مطالعه هستند و این مصوبه در صورت اجرایی شدن، آنها را ناامید می کند.
البته موافقان مصوبه هم بر این باور هستند چه دلیلی دارد دانشجوی مقطع لیسانس که در رشته مهندسی تحصیل کرده است ناگهان در کارشناسی ارشد، دانشجوی رشته هنر شود. برخی حتی دست به توهین زده و گفته اند علوم انسانی با این مصوبه کودن می شود! چرا که افرادی با رشته های غیرمرتبط به علوم انسانی وارد می شوند.

سکوت معاونت آموزشی وزارت علوم
در حالی که این بخشنامه از سوی اداره کل برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم که زیرمجموعه معاونت آموزشی است، منتشر شد اما روز گذشته هیچ کدام از مسوولان این معاونت پاسخگوی رسانه ها نبودند و سکوت را پیشه کردند. این اقدام باعث شد داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ شبی پرالتهاب را به صبح رسانده و منتظر انتشار یک خبر رسمی از مسوولان مرتبط با این بخشنامه باشند.

وزارت علوم خیال دانشجویان را راحت کرد
پیگیری های خبرنگار ایرنا از وزارت علوم حاکی از آن است که مصوبه شورای سنجش و پذیرش زمان قطعی برای اجرا ندارد، بنابراین تعیین زمان اجرا از سال ۱۴۰۱ صحیح نیست.

تحصیل غیرمرتبط ها در کارشناسی ارشد
اگر به دانشگاه‌های برتر سری بزنیم، برخی از دانشجویان این دانشگاه‌ها با تغییر رشته در مقطع کارشناسی، رشته دیگری برای تحصیل در کارشناسی ارشد انتخاب کرده و تحصیل می کنند. عمده این دانشجویان از رشته های ریاضی و فنی، علوم پایه، مهندسی و حتی هنر تغییر رشته داده و با رتبه های بالا، تحصیل خود را در رشته های غیرمرتبط مانند علوم انسانی آن هم در دانشگاه های برتر ادامه داده اند که البته تعدادشان هم اندک نیست. در حالی که مدرک لیسانس خود را هم از دانشگاه های برتری مانند صنعتی شریف، تهران و خواجه نصیرالدین طوسی دریافت کرده اند.
این در شرایطی است که امکان تغییر رشته در کنکور دکتری وجود ندارد و داوطلب این مقطع باید رشته مرتبط در مقطع کارشناسی ارشد داشته باشد.
انتهای پیام/
 زمان ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط قطعی نشده است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار