مدیرکل ثبت احوال استان خبر داد:

کاهش روز افزون ولادت در آذربایجان شرقی

1400/04/20 - 20:29 - کد خبر: 47255 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی از کاهش روز افزون آمارهای مربوط به ولادت در این استان خبر داد و آن را زنگ خطری جدی برای نرخ رشد جمعیت در آینده دانست.

به گزارش نصر، محمد حیرت انگیز روز یکشنبه در جمع خبرنگاران ، افزود: در حالی که بهار سال گذشته ۱۳هزار و ۵۳۵ واقعه ولادت در آذربایجان شرقی به ثبت رسیده بود آمار این واقعه در بهار امسال به ۱۲ هزار و ۶۳۴ واقعه کاهش یافته است.
وی با اشاره به ثبت آمار ۵۳ هزار و ۳۵۲ واقعه ولادت در سال ۱۳۹۸ ، اظهار داشت: این آمار در سال گذشته در آذربایجان شرقی به  ۴۹ هزار و ۷۱۷ واقعه ولادت کاهش پیدا کرد و با ادامه همین روند کاهش ولادت برای سال های آینده در استان قابل تصور است.
حیرت انگیز میزان کاهش ولادت در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ را ۶.۸ درصد اعلام و اضافه کرد: در سه ماهه اول امسال نسبت به سه ماهه سال گذشته، ۳.۱ درصد کاهش واقعه ولادت اتفاق افتاده است.
وی نرخ رشد طبیعی جمعیت آذربایجان شرقی در سال ۹۸ را معادل ۰/۷۵ بیان کرد و گفت: این رقم در سال گذشته به ۰/۴۵ درصد کاهش یافت که یکی از عوامل مهم آن مهاجرت است که در نرخ رشد جمعیت لحاظ نشده است.
حیرت انگیز ادامه داد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت کشور ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفر بوده است و جمعیت استان بر اساس همان سرشماری، سه میلیون و ۹۰۹ هزار و ۶۵۲ نفراست.
وی به ساکن بودن ۴.۹ درصد از جمعیت کشور در آذربایجان شرقی اشاره کرد و افزود: این استان از لحاظ جمعیت رتبه ششم کشوری را در اختیار دارد.
مدیر کل ثبت احوال آذربایجان شرقی با بیان اینکه بر اساس سیاست‌های کلی جمعیت و ابلاغیه رهبر انقلاب، ضرورت افزایش نرخ باروری در راستای ارتقا، پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت مورد تأکید  است، یادآور شد: در همین راستا اواخر سال گذشته قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که امیدواریم با پیگیری و اجرای دقیق این قانون شاهد تحقق برنامه‌های مربوط به سیاست‌های کلی جمعیت در کشور و استان باشیم.
حیرت انگیز ادامه داد: طبق آمارهای موجود روند تغییر ترکیب سنی جمعیت در آذربایجان شرقی به تدریج به سمت افزایش جمعیت مسن پیش می رود که این موضوع امری نگران کننده به شمار می رود.
انتهای پیام/
کاهش روز افزون ولادت در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار