معاون سازمان صنعت و معدن استان؛

یک هزار و ۴۷۰ طرح صنعتی آذربایجان شرقی در دست اجرا است

1400/04/20 - 14:45 - کد خبر: 47243 نسخه چاپی

نصر: معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اعلاماینکه برنامه های عملیاتی یک هزار و ۴۷۰ طرح صنعتی در دست اجرا است، گفت: تکمیل این طرح ها با پیشرفت فیزیکی پنج تا ۹۰ درصد در استان با جدیت دنبال می شود.

به گزارش نصر، نادر اصغرپور روز یکشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: پیش بینی می شود با تکمیل این میزان از طرح‌های در دست اجرا، زمینه اشتغال ۳۹ هزار نفر در استان فراهم شود و شاهد افزایش واحدهای صنعتی، تولیدی و افزایش میزان اشتغال باشیم.
 وی با تأکید بر اهمیت حمایت از سرمایه گذاری در صنایع پیشران آذربایجان شرقی، یادآوری کرد: میزان سرمایه گذاری یکهزار و ۴۷۰ طرح در دست اجرای آذربایجان شرقی ، افزون بر ۱۸۸ هزار میلیارد ریال می باشد و بیشترین تقاضای مجوز و پروانه در بخش های مزیت دار استان بویژه در چهار گروه محصولات غذایی و آشامیدنی، لاستیک و پلاستیک، ساخت ماشین آلات و تجهیزات و همچنین کانی های غیرفلزی در بخش صنایع معدنی است.
اصغرپور همچنین با تأکید بر حمایت از تداوم تولید و توسعه واحدهای صنعتی، از فعالیت سه هزار و ۷۶۶ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری بیش از ۲۲۵ هزار میلیارد ریالی و اشتغال مستقیم ۱۱۷ هزار نفری در استان خبر داد.
وی با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» بر اساس برنامه های محوری وزارت متبوع در راستای تسهیل و تسریع امور توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی پیش می رود، گفت: استان آذربایجان‌شرقی همواره در حوزه صنعت و معدن بالاخص در سال های اخیر در زمینه صدور پروانه های بهره برداری و مجوزهای توسعه ای ، حائز رتبه های برتر کشوری بوده است.
وی با اشاره به رتبه های برتر کشوری سازمان صمت استان در حوزه مجوزهای توسعه ای واحدهای صنعتی و همچنین جوازهای تأسیسی ، افزود: صدور مجوزهای توسعه برای واحدهای صنعتی، نشانگر پویایی واحدها و علاقمندی سرمایه گذاران به توسعه واحدهای صنعتی است و منجر به افزایش ظرفیت های تولید و ایجاد اشتغال پایدار در استان می شود.
حمایت از سرمایه گذاری در صنایع پیشران آذربایجان شرقی
اصغرپور با بیان اینکه آذربایجان شرقی دارای ظرفیت های بالایی در بخش معادن و صنایع معدنی بوده و رتبه نخست کشوری در زمینه ذخایر معدنی را دارد، اظهار کرد: کشور ما دارای منابع معدنی و ذخایر معدنی بسیار غنی می باشد و وجود انرژی های ارزان و در دسترس و استفاده از توان منابع انسانی کارآمد و متخصص از مزیت های این بخش می باشد.
وی ادامه داد : آذربایجان شرقی به عنوان یک منطقه صنعتی و معدنی در کشور شناخته شده و علاوه بر مزیت های یاد شده ، تلاش در راستای کاهش تصدی گری دولت و حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی از مهم ترین مزیت های موجود در استان به عنوان یکی از استان های پیشرو می باشد.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، با تأکید بر اهمیت واگذاری و تفویض امور صنعتگران و تولیدکنندگان به فعالین این بخش به منظور تسهیل و تسریع در پیشبرد امور ، گفت: کاهش تصدی گری دولت منجر به تسریع و تسهیل در روند امور می شود و به همین منظور در آذربایجان شرقی، فرایند صدور مجوزهای واحد تولیدی یا جواز های تاسیس به جز تایید نهایی به صورت متمرکز به خانه صنعت و معدن استان به عنوان یک نهاد مردمی ، غیردولتی و بخش خصوصی که متشکل از مدیران صنعتی می باشد، واگذار شده است.
وی اضافه کرد: تمامی مراحل دریافت مدارک کارشناسی و فرایند اخذ مجوز برای تاسیس واحد تولیدی و صنعتی از طریق خانه صنعت و معدن استان انجام می پذیرد و در زمینه کمترین زمان صدور جواز های تاسیس ، استان آذربایجان شرقی رتبه یک کشوری را دارد.
اصغر پور با اشاره به اهمیت برنامه ریزی در راستای تحقق شعار سال جاری، افزود: در سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» با پیگیری های انجام گرفته در استان از طریق وزارت صمت در بحث اخذ استعلام از محیط زیست برای جواز های تاسیس در داخل محدوده شهرک های صنعتی که جزء ضوابط استقرار بوده ، با مصوبه هیئت مقررات زدایی بعد از بررسی های لازم ، استعلام محیط زیستی حذف شد و به عبارتی فرایند صدور جواز تاسیس در داخل شهرک های صنعتی بدون هیچگونه استعلامی انجام می پذیرد.
وی با بیان اینکه حضور فعالین اقتصادی و صنعتگران در جهت تسریع و تسهیل پیشبرد امور و حل مشکلات و مسائل پیش روی تولید نقش به سزایی دارد ، اظهار کرد: در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، مشکلات و مسائل واحدهای تولیدی و صنعتی با حضور تمامی دستگاه های مسئول و متولی استان بررسی می‌شود و از طریق خود فعالین صنعتی عملیاتی شدن مصوبات پیگیری می شود .
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صمت آذربایجان شرقی ، ادامه داد: در ارتباط با سیاست های اجرایی تامین مالی در سال ۹۹، در سطح کشور به ۲۷ هزار و ۸۴ واحد تولیدی تسهیلات به میزان ۸۵۶ هزار میلیارد ریال اعطاء شده و در سال جاری نیز این امر در قالب طرح های رونق تولید و تام دنبال می شود.
وی با تاکید بر اهمیت تداوم تولید در کشور برای تمامی آحاد جامعه ، گفت: همه ما باید به این امر واقف باشیم ، چرا که تداوم تولید به معنای پویایی جامعه ، ثروت آفرینی و ایجاد رفاه برای جامعه است.
اصغرپور افزود: عوامل بسیاری در شروع فعالیت یک واحد تولیدی دخیل هستند و مسئولین استانی و مجموعه صمت آذربایجان شرقی در جهت حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران ، از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به عنوان یک نهاد قانونی در رفع موانع و تداوم تولید و توسعه واحدهای صنعتی بهره می برد.
وی همچنین از پیگیری برنامه های وزارت صمت در سال ۱۴۰۰ در زمینه تأمین مالی واحدهای تولیدی خبر داد و افزود: علاوه بر طرح های اجرایی در سال گذشته برای رونق تولید در بنگاه های کوچک و متوسط و طرح های نیمه تمام، امسال نیز مجموعه وزارت صمت بر اساس اولویت های صنعتی استان با برنامه تام از طریق مشارکت ۲ بانک عامل و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) نسبت به تأمین مالی اقدام می کند و به متقاضیان سرمایه گذاری در بخش های اولویت دار بویژه صنایع معدنی که به عنوان صنایع پیشران استان محسوب می شود، به عنوان مشوق ، تسهیلات کم ‌بهره اعطا می کند.
انتهای پیام/
یک هزار و ۴۷۰ طرح صنعتی آذربایجان شرقی در دست اجرا است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار