گزارش/

کودکان ابزارسوء استفاده بزرگترها/وقتی کودک مدل اینستاگرامی می‌شود

1400/04/19 - 21:11 - کد خبر: 47192 نسخه چاپی

نصر: دنیای کودکان مدلینگ، آمیخته به ژست‌های خاص و حس برتری طلبی است که با فراهم آوردن یک محیط رقابتی و استرس آور، معصومیت آنان را خدشه دار می‌کند و کودکان ابزارسوء استفاده بزرگترها میشوند.

به گزارش نصر، اینجا دنیای کودکانی است که تن خوری لباس‌های لاکچری برای آنان حرف ندارد؛ یک محیط رقابتی و استرس آور با لباس‌های قیمتی و زیبا که معصومیت کودکان را خدشه دار می‌کند.
جذابیت پول و شهرت در این دنیای مجازی، وسوسه برانگیز است تا جایی که دنیای کودکانه خود را از یاد برده و با پرسه زدن در خانه‌های لوکس، به دنبال رویاهای بزرگی هستند که در دنیای کودکی آنها نمی‌گنجد.
دنیایی که آمیخته به ژست‌های خاص و حس برتری طلبی است به گونه‌ای که تمام لحظات کودکی آنها، اسیر در تأیید بزرگسالان و تشویق آنان است تا به این راه ادامه دهند.

رواج شبکه‌های اجتماعی و وسوسه والدین
این موضوع زمانی که با یک روانشناس بالینی مطرح شد به خبرنگار مهر گفت: رواج شبکه‌های اجتماعی باعث شده است که انتشار عکس به سادگی چند کلیک باشد؛ در این میان، جذابیت پول و شهرت در مدلینگ کودکان باعث وسوسه والدین برای وارد کردن کودک خود به این حوزه شده است.
میلاد مردی ادامه داد: این ظاهر فریبنده باعث شده است که نگرانی در مورد سلامت روان این کودکان کمتر باشد. در شبکه‌های اجتماعی مادران زیادی را پشت دوربین تلفن‌های همراه شاهد هستیم که با فرزند خود با مهربانی حرف می‌زنند، او را دوست دارند و محیط خانه به نظر جذاب و زیبا می‌رسد.
او افزود: آنچه روبه روی این دوربین می‌بینیم کودکی است با لباس‌های تمیز و زیبا که هر روز از سوی مادرش تربیت می‌شود که چه بگوید، چه بپوشد، کدام محصول را تبلیغ کند، با لباس کدام فروشگاه برقصد و با آرایش صورت و موهای خود مخاطبان بیشتری را جذب کند.

تأثیرات منفی در هویت یابی کودک
مردی توضیح داد: در کنار این دسته خانواده‌ها، شاهد خانواده‌هایی هستیم که فرزند خود را وارد حرفه مدلینگ کرده‌اند و کودک در آتلیه‌های مشهور سطح شهر فعالیت می‌کند؛ آنچه هر روز این کودکان با آن سروکار دارند، اشتغال دائمی به زیبایی، محیط اطراف و بدن، است. بسیاری از متخصصان توافق دارند که شرکت در فعالیت‌هایی که بر ظاهر فیزیکی در سنین پایین تمرکز دارد، می‌تواند بر اعتماد به نفس، تصویر از بدن و به طور کلی سلامت روان کودک در بزرگسالی تأثیر منفی بگذارد.

بازنشستگی کودک از مدلینگ یا ریزش مخاطبان درشبکه‌های اجتماعی دراثر افزایش سن می‌تواند تأثیر منفی در هویت یابی او بگذارد
وی افزود: به علاوه، بازنشستگی کودک از مدلینگ یا ریزش مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی در اثر افزایش سن می‌تواند تأثیر منفی در هویت یابی او بگذارد و کودک را با خلأ روانی بزرگی رو به رو کند. تلاش برای ایده آل بودن، نقش بازی کردن، رژیم غذایی نادرست و اختلالات خوردن از کمترین عواقبی است که برای مدلینگ کودک در بزرگسالی انتظار می‌رود.
این روانشناس بالینی معتقد است: تمام کودکان فعال در این حوزه درگیر مشکلات تصویر از بدن نمی‌شوند، اما در مورد بسیاری از آنها این طور است؛ در مورد کودکانی که دچار این وسواس می‌شوند، به نظر می‌رسد رشد در محیط منتقد باعث شکل گیری هدف غیرقابل دست یابی ایده آل جسمی شده است.

تبدیل شدن به یک منبع درآمد برای خانواده‌ها
او گفت: سندرم پرنسس کوچک، اختلالی است که در این کودکان دیده می‌شود؛ بمباران شدن کودک با تصاویر کودکان نمایش داده شده در تلویزیون، رو آوردن خانواده‌ها به تجملات، استفاده از لوازم آرایش در کودکان این تصور را در کودک به وجود می‌آورد که برای درخشیدن در جمع باید آرایش کند، لباس‌های متفاوت بپوشد و رفتاری غلو شده داشته باشد.
مردی به محیط رقابتی و استرس آور مدلینگ کودکان اشاره کرده و افزود: هر چند تصاویر منتشر شده زیبا و بی نقص هستند، اما در پس این فیلم‌ها و تصاویر کودکی است که مجبور شده است ساعت‌ها در محیط بزرگسالان طبق میل آنان ایستاده و ژست بگیرد یا حتی در اثر اشتباه و خطا یا گریه کردن به خاطر خستگی با او بدرفتاری شده است.
این روانشناس بالینی ادامه داد: در نتیجه، کودک به این نتیجه می‌رسد که عشق و تأیید بزرگسالان و والدین به ظاهر زیبای آنها بستگی دارد و ساعت‌های طولانی عکس برداری یا دفعات تکرار یک ویدئو برای اینستاگرام با فعالیت اجتماعی، بازی، پرورش خلاقیت، خواب و انجام تکلیف کودک تداخل پیدا می‌کند؛ با یک سرچ ساده می‌توانید عکس‌های متعددی از کودکان کم سن و سال پیدا کنید که با ژست‌های جذاب، لباس‌های پر زرق و برق، و بعضاً آرایش صورت جلوی دوربین ایستاده‌اند و شاید حتی به منبع درآمدی برای خانواده خود تبدیل شده‌اند.
مردی گفت: زمانی که تصاویر کودکانمان را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذاریم، در واقع وضعیت زندگیمان نیز به اشتراک گذاشته می‌شود و محله‌ای که کودک بیشتر رفت و آمد می‌کند رصد می‌شود، افرادی که با سو نیت در فضای مجازی حضور دارند می‌توانند به راحتی به خواسته خودشان برسند.
 
 
خدشه دار شدن کرامت و روحیات کودک
وی افزود: والدینی که با هدف مدلینگ کودکانشان، درآمدزایی می‌کنند، فارغ از آسیب روانی، کرامت کودک را خدشه‌دار می‌کنند و این موضوع از مصادیق بارز کودک آزاری محسوب می‌شود چرا که آنها با خدشه دار کردن روحیات کودک کسب درآمد و صرفاً سودجویی می‌کنند و طبق قانون حمایت از کودکان و نوجوانان این مسئله قابل پیگیری است.

والدینی که با هدف مدلینگ کودکانشان، درآمدزایی می‌کنند، فارغ از آسیب روانی، کرامت کودک را خدشه‌دار می‌کنند
به گفته این روانشناس بالینی، کودکان موجوداتی دارای احساس هستند و تنها تجربه شأن از بزرگ‌ترها کمتر است، حال آنکه عموماً والدین تصور می‌کنند مالک فرزندانشان هستند؛ امروزه کودکان از زمان تولد همه لحظاتشان ثبت و ضبط می‌شود و در معرض همگان قرار می‌گیرد، این در حالی است که ما به این نحو هویت فرزندمان را می‌سازیم و اجازه نمی‌دهیم که کودک ما در نوجوانی هویت خودش را تغییر دهد.
مردی افزود: نمایش دادن کودکان در هر جایی موجب شکل‌گیری تصویری در اذهان عمومی می‌شود که این تصویر به چگونگی شکل‌گیری هویت کودک کمک می‌کند و این مسئله باعث می‌شود که کودک شخصیت مهر طلب داشته باشد، یعنی برای اینکه نشان دهیم تو وجود داری لازم است به تأیید دیگران برسی، هرچقدر مهر و تأیید دیگران بیشتر باشد یعنی تو بیشتر وجود داری، این موضوع یکی از بزرگ‌ترین پیامدهای منفی را به دنبال دارد که ما به آن توجه نداریم.
وی ادامه داد: ژانری تحت عنوان مادران اینستاگرامی وجود دارد که هویت خود را در اینستاگرام با کودکشان تعریف می‌کنند، کودکی که به مرور تبدیل به منبع کسب درآمد می‌شود. این مادران بدون اینکه حتی خودشان بدانند به فرزندشان به عنوان کالا یا ابزاری نگاه می‌کنند و نمی‌دانند که کودکشان را آزار می‌دهند و حقوق روحی و روانی آنها نادیده گرفته می‌شود.
این روانشناس بالینی معتقد است: به نوع دیگری می‌شود گفت که مادران به علت محدودیت‌های خود نمایشی که دارند از کودکان خود به عنوان ابزاری برای نمایش استفاده می‌کنند به نوعی گفته می‌شود که با لایک گرفتن و بیشتر دیده شدن کودکانشان خود مادر احساس خوشایند می‌کنند.
 

میسر شدن زمینه برای آسیب‌های اجتماعی
مردی ادامه داد: اما ناگفته نماند که با انتشار عکس‌های فرزندانمان در فضاهای مجازی کار را برای افراد دارای پدوفیلیا راحت تر می‌کنیم و زمینه را برای آسیب‌های اجتماعی برای فرزندانمان راحت تر و آسان‌تر می‌کنیم، شاید با بیشتر شدن فالورها و لایک‌ها احساس خوشایندی داشته باشید اما باید این مسئله را از جنبه دیگر نگاه کنیم که افرادی تحت عنوان دارای اختلال پدوفیلیا در کمین فرزندانمان هستند و ما با انتشار عکس‌های گوناگون از زندگی خصوصی فرزندانمان دیگر هیچ حریم خصوصی برای آنها باقی نمی‌گذاریم.
وی در رابطه با مضرات مدلینگ کودکان برای سلامت روان آنها توضیح داد: والدین باید به تأثیر منفی مدلینگ کودکان و اشتغال آنها به تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی توجه کنند که در این میان، برخی از تأثیرات منفی مدلینگ کودکان بر سلامت روان و آینده فرزندان عبارتند از: اعتماد به نفس کاذب، دریافت توجه کاذب، مهر طلب شدن کودک، فاصله گرفتن از دنیای کودکی، دوری از والدین.

ظاهر شدن یک اختلال روانی و انحراف جنسی به نام پدوفیلیا
مردی بیان کرد: سندرم پرنسس کوچک از کودک شما یک قربانی می‌سازد، یک قربانی که تمام مشغولیت ذهنی او شکل ظاهر و نظرات دیگران است؛ کودکان تمایل به تقلید از رفتار والدین خود دارند و این بخشی طبیعی از روند رشد آنهاست بلکه این شما هستید که باید با یادآوری زیبایی و شایستگی‌های فردی و منحصر به فرد فرزند خود به آنها این اعتماد به نفس را بدهید که ظاهر او بدون استفاده از لوازم آرایش و کارهای غیر معمول بسیار زیبا است و رشد و شکوفایی تنها در ظاهر انسان‌ها نهفته نیست.

پدوفیلیا یک انحراف جنسی و یک اختلال روانی است
این روانشناس بالینی افزود: پدوفیلیا یک انحراف جنسی و یک اختلال روانی است که در آن فرد از لحاظ جنسی جذب کودکان می‌شود و می‌توان گفت این نوع جذب شدن غیر طبیعی و غیر عادی است. پدوفیلی با خیال پردازی‌ها و یا فعالیت‌های جنسی با کودکان قبل از سن بلوغ، مشخص می‌شود؛ مبتلایان به پدوفیلی در اکثر مواقع مردان بوده و به هر دو جنس دختر و پسر جذب می‌شوند، لازم به ذکر است فرد پدوفیلی با بزرگسالان غیر همجنس خود نیز به خوبی رابطه برقرار می‌کند.
وی ادامه داد: زیربخش‌های این اختلال عبارتند از: تمایل جنسی به پسرها، تمایل جنسی به دخترها، تمایل جنسی به هر دو، محدود به اعضای خانواده، منحصر به اطفال (در این گونه شخص تنها به کودکان علاقمند است)، غیرمنحصر به اطفال، که در این گونه شخص هم به اطفال و هم به بزرگسالان علاقمند است.

جلوگیری از سو استفاده جنسی از کودکان
مردی افزود: والدین باید در نظر داشته باشند که کودک تا وقتی توسط یک پدوفیلیا مورد سو استفاده جنسی و تجاوز قرار نگیرد، موضوع را تشخیص نمی‌دهد. از طرفی پدوفیلیا را می‌توان درمان کرد، اما هرگز به طور قطعی درمان نمی‌شود.
وی در پایان گفت: بنابراین با آموزش به فرزند خود می‌توانید از خطرات احتمالی جلوگیری کنید. به کودک خود آموزش دهید که اگر در شرایط تهدید آمیز با یک متجاوز قرار گرفت چه کاری را باید انجام دهد؛ به فرزندتان توانایی و آموزش‌های لازم را آموزش دهید که در صورت عدم حضور شما بداند که چگونه از خودش محافظت کند.
تأثیرات عمیقی از حیث شخصیتی، بینش، رفتار و کردار در کودکان مدلینگ پدید می‌آید، این را یک دکترای جامعه شناسی به خبرنگار مهر گفته و ادامه داد: مدلینگ و همواره مورد توجه بودن، پوشیدن لباس‌های مختلف و به نمایش گذاشتن خود، افرادی را در آینده به بار خواهد آورد که در آنها شئ سروری حاکم خواهد شد.
امان اله قرایی مقدم ادامه داد: کودکان مدلینگ با این گونه رفتارها، همواره خود را برتر از دیگران و هم سن و سالان خود می‌پندارند؛ در واقع نوعی فخرفروشی، خودخواهی، خودگرایی و خودمحوری در آنها افزایش پیدا کرده و به اصطلاح، خود را تافته جدا بافته می‌دانند.

همه چیز حول محور مادیات می‌چرخد
او افزود: مدلینگ‌ها خود را از لحاظ شخصیتی مهم‌تر و برتر می‌دانند و از سویی با دیدن اینکه هم سن و سالان آنان رفتاری مناسب آنها را ندارند به نوعی سرخوردگی دچار می‌شوند.
این دکترای جامعه شناسی معتقد است: در اینکه خانواده‌ها به خاطر درآمد بالا راضی به مدلینگ بودن کودکان خود می‌شوند شکی نیست؛ امروزه کسب درآمد و مادیات اصل زندگی برشمرده می‌شود و دیگر معنویات، تأثیرات خوب و بد چندان مهم نیست و همه چیز، حول محور مادیات می‌چرخد که در نتیجه برخی از خانواده‌ها به این عمل اقدام می‌کنند.
قرایی مقدم بیان کرد: به قول پیتیریم سوروکین، امروزه ذهنیت بشر را مادیات و حفظیات تشکیل می‌دهند و افراد با لباس، ماشین، طلا و آرایش خودنمایی می‌کنند.
وی در پایان به تهدید آزار جنسی کودکان مدلینگ به خصوص دختران در آینده اشاره کرده و افزود: متأسفانه کودکان مدلینگ در آینده ممکن است به راه فساد کشیده شوند چرا که همواره مشهور شدن، مثبت نیست و ممکن است رفته رفته منحرف شود. با توجه به اینکه شخصیت این گونه افراد، برتری طلبی است احتمال اینکه وارد انحرافات متعدد از قبیل سیگار، اعتیاد، قلیان و روابط مشروع شوند وجود دارد.
اینجا صحبت از یک دنیایی است که جذابیت پول و شهرت در آن، تنها عامل وسوسه برانگیزی است تا برخی از خانواده‌ها کودکان خود را به نمایش بگذارند؛ دنیایی که امروزه فضای مجازی آن را به ارمغان آورده تا معصومیت کودکان خدشه دار شود.
مدلینگ کودکان، در زمره یکی از آسیب‌هایی است که متأسفانه برخی از خانواده‌ها از آن غافل هستند؛ خطراتی که از همان سنین کودکی در کمین نشسته و رفته رفته در آینده می‌تواند منجر به انحرافات متعددی شود.

آناهیتا رحیمی
انتهای پیام/
کودکان ابزارسوء استفاده بزرگترها/وقتی کودک مدل اینستاگرامی می‌شود خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار