رفع نگرانی مردم با تسریع در واکسیناسیون عمومی

1400/04/19 - 13:00 - کد خبر: 47170 نسخه چاپی

نصر: این روزها واکسیناسیون به دغدغه مسوولان و موضوع بحث‌ مشترک خانواده‌ها در کشور تبدیل شده و تامین‌نشدن واکسن در زمان از پیش اعلام شده برای گروه‌های بالای ۶۵ سال و همچنین کاهش استفاده از ماسک در بین مردم، نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

به گزارش نصر، سفر گروه های مختلف سنی برای تزریق واکسن به برخی کشورهای همسایه و صرف هزینه های گزاف، شاید نشانه ای از نگرانی مردم از ابتلا خود و عزیزانشان به کرونا باشد از این رو این تعداد حاضرند هزینه بالایی را صرف کنند تا خود را در برابر این بیماری مصون کنند که البته قشر خاصی را دربرمی گیرد. 
واردات جدید واکسن خارجی و آغاز تزریق واکسن ساخت داخل کوو ایران برکت نقطه امیدی را به وجود آورده که مستلزم سرعت عمل مسوولان و برنامه ریزی دقیق برای تامین به موقع واکسن و رفع نگرانی های هموطنان برای حفظ سلامت‌شان است.
طبق اعلام مسوولان، در برخی از استان ها و شهرها استفاده از ماسک تا ۴۰ درصد پایین آمده است که سرعت موج پنجم کرونا را در کشور افزایش داده بر این اساس مسوولان باید برای افزایش سرعت واکسیناسیون چاره جویی و برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.  
خلف وعده مسوولان مربوطه برای آغاز واکسیناسیون گروه سنی ۶۵ سال به بالا و تکمیل گروه های ۷۰ و ۸۰ سال به بالا که باید از حدود ۱۰ روز قبل آغاز می شد از طرفی مردم را در انتظار گذاشته و از طرفی برای برخی رسانه های بیگانه فرصت موج سواری و تبلیغات منفی علیه کشورمان را فراهم آورده است. 
به نظر می رسد اوایل هفته آینده واکسیناسیون با سرعت بیشتری دنبال شود و از طرف دیگر گروه های جدید سنی اعلام شده نیز موفق به تزریق واکسن بر ضد کرونا شوند. 

هفته جاری واکسیناسیون گروه ۶۵ سال در آذربایجان شرقی آغاز می شود 
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تاکنون حدود ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر در آذربایجان شرقی بر ضد کرونا واکسینه شدند اما استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی برای تامین سلامت عزیزانمان نباید فراموش شود.
محمدحسین صومی ادامه داد: گروه های سنی بالای ۷۰ سال و ۸۰ سال در آذربایجان شرقی در حال واکسیناسیون هستند که تاکنون بیش از ۸۰درصد این گروه سنی واکسینه شدند اما گروه سنی ۶۵ سال به بالا به علت نرسیدن واکسن هنوز آغاز نشده است. 
وی افزود: به نظر می رسد هفته جاری واکسیناسیون گروه سنی ۶۵سال به بالا با تحویل واکسن های جدید دوز اول آغاز شود.
صومی با اشاره به رنگ بندی شهرستان های استان خاطر نشان کرد: عجب شیر شهری است که به تازگی از وضعیت نارنجی کرونایی به قرمز تبدیل شده اما ۱۲ شهرستان شامل آذرشهر، اهر، بستان‌آباد، بناب، تبریز، جلفا، سراب، مراغه، مرند، ملکان، میانه نارنجی هستند که ۸۵درصد جمعیت آذربایجان شرقی را دربرمی گیرد. 
وی ادامه داد: شهرستان های اسکو، چاراویماق، خداآفرین، شبستر، کلیبر، هریس، هشترود، هوراند و ورزقان نیز شهرستان های زرد آذربایجان شرقی هستند.
وی تاکید کرد: با این شرایط آذربایجان شرقی در آستانه ورود به موج پنجم کرونا است اما خوشبختانه هنوز سویه دلتایی آن در استان شناسایی نشده است که البته اگر مردم رعایت نکنند این ویروس جهش یافته نیز به استان وارد می شود.  
صومی با هشدار مجدد نسبت به احتمال آغاز پیک پنجم در آذربایجان شرقی گفت: رعایت شیوه نامه های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک حیاتی است تا کرونا در استان اوج نگیرد. 

وضعیت کرونای آذربایجان شرقی همزمان با شروع موج پنجم کرونای کشور، روند افزایشی را طی می‌کند
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که روزهای شنبه و یکشنبه آینده محموله جدید واکسن برای تزریق به افراد بالای ۶۵ سال به دستمان می‌رسد، گفت: واکسیناسیون این گروه را از روز دوشنبه آغاز می کنیم.
عباسعلی درستی با بیان اینکه روند افزایشی بیماری کرونا در آذربایجان شرقی نسبت به متوسط کشوری، ملایم تر و کندتر است، اظهار کرد: البته در روزهای گذشته وضعیت کرونای استان همزمان با شروع موج پنجم بیماری که در کشور سرعت پیدا کرده، روند افزایشی را طی می‌کند.
وی در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون استان گفت: وزارت بهداشت قول داده که این روزها محموله واکسن کرونا را تحویل دهد تا واکسیناسیون گروه سنی زیر ۷۰ سال را آغاز کنیم، هرچند که واکسن کرونای ۲۰ درصد از افراد این گروه در شهرستان‌ها و به خصوص برخی نقاط روستایی استان تزریق شده است.وزارت بهداشت قول داده که محموله واکسن کرونا را تحویل دهد تا واکسیناسیون گروه سنی زیر ۷۰ سال را آغاز کنیم.
درستی ادامه داد: امروز از وزارت خانه پیام فرستادند که روزهای شنبه و یکشنبه محموله جدید واکسن برای تزریق به افراد بالای ۶۵ سال به دستمان می‌رسد که به احتمال زیاد واکسیناسیون این گروه را از روز دوشنبه آغاز می کنیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: از مردم‌ خواهش می کنیم که برای تزریق واکسن بدون اطلاع رسانی به مراکز بهداشت مراجعه نکرده و منتظر باشند تا همکاران بهداشت آن‌ها را دعوت کنند.

واکسن کووایران برکت بیش از ۹۰ درصد مقابل سویه های جهش یافته کرونا مصونیت ایجاد می کند
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص واکسیناسیون و ساخت واکسن ایرانی گفت: بیش از هفت درصد مردم در آذربایجان شرقی بر ضد کرونا واکسینه شدند.
علی رضا منادی در گفت و گو با خبرنگار اظهار کرد: این درصد تا آذرماه امسال به بیش از ۷۰درصد می رسد به خصوص اینکه واکسن ساخت داخل کووایران برکت اجازه تزریق گرفته که در واقع جزو بهترین واکسن های دنیا محسوب می شود. 
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کیفیت واکسن کووایران برکت در کلاس بالایی است و بیش از ۹۰ درصد مقابل سویه های جهش یافته کرونا مصونیت ایجاد می کند. 
منادی خاطر نشان کرد: بر این اساس با رسیدن واکسن های ایرانی سرعت واکسیناسیون بسیار افزایش می یابد.   

حدود ۷میلیون نفر در ایران بر ضد کرونا واکسینه شدند
 رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: تا این لحظه بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
کیانوش جهانپور در تبریز اعلام کرد: نزدیک به ۲ میلیون نفر هر ۲ مرحله واکسن را انجام داده اند و به اصطلاح فول واکسینه شده اند و بقیه هم فقط دوز اول را دریافت کرده اند.
وی ادامه داد: افرادی که واکسن دریافت کرده اند شامل سالمندان بالای ۷۰ سال و کادر درمان هستند و در روزهای آینده افراد بالای ۶۵ سال و در صورت تامین واکسن افراد بالای ۶۰ سال واکسینه می‌شوند. در روزهای آینده نیز افراد بالای ۶۵ سال و در صورت تامین واکسن افراد بالای ۶۰ سال واکسینه می‌شوند.
سخنگوی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: در گام‌های بعدی افراد دارای بیماری زمینه‌ای بالای ۱۸ سال و در گام‌های بعدی نیز مشاغل مختلف شامل معلمان و اصحاب رسانه و خبرنگاران سلامت واکسینه می‌شوند.
جهانپور گفت: در پاییز فاز چهارم واکسیناسیون آغاز می شود و بقیه افراد زیر ۶۰ سالی که واکسن دریافت نکردند واکسینه می‌شوند.
وی افزود: در روزهای اخیر ۲ واکسن تولید داخل و یک واکسن تولید مشترک مجوز تولید و مصرف عمومی دریافت کردند که به تدریج ظرفیت تولید آن‌ها افزایش می‌یابد.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اضافه کرد: چند واکسن داخلی نیز در مسیر کارآزمایی بالینی هستند که بعد از موفقیت در کار آزمایی و دریافت مجوز به تولید انبوه خواهند رسید.
انتهای پیام/
رفع نگرانی مردم با تسریع در واکسیناسیون عمومی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار