سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس؛

رمز ارز آدرس غلط است؛ تامین ۲۷۰ تومانی کسری و زیان صنعت برق

1400/04/17 - 12:41 - کد خبر: 47107 نسخه چاپی

نصر: سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تولید به طور متوسط هر کیلو وات برق ۴۰۰ تومان است و به ازای هر کیلووات ساعت مصرف در کشور ۲۷۰ تومان کسری داریم.

به گزارش نصر، مهدی طغیانی شامگاه چهارشنبه در جلسه ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران با اشاره به قطعی مکرر برق و علت آن اظهار داشت: نگاه تک مجهولی به حل کردن مشکلات آفت امروزه جامعه ما شده و این در حالی است که عوامل مختلفی در آنها تأثیرگذار است.
وی افزود: ۸۵ هزار مگاوات برق طی ۵۰ سال اخیر تولید شده که نسبت به گذشته و با رشد جمعیت دو برابری و مصرف زیاد این مقدار کفاف نمی‌دهد.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مشترکان برق کشور حدود ۳۸ میلیون نفر هستند و برق خوشبختانه همگانی شده اما ظرفیت تولید برق ما ۸۵ هزار مگاوات است و در برنامه ششم توسعه باید به ۱۰۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده افزایش پیدا می‌کرده که محقق نشد.

عدم توازن مصرف و تولید برق
وی با بیان اینکه رشد تولید برق در ۱۰ ساله گذشته افت کرده است، گفت: در این بازه زمانی رشد تولید برق سه درصد افزایش داشته و این در حالی است که مصرف در ۱۰ سال گذشته حدود هفت درصد رشد داشته و در ۴۰ سال حدود ۴۷ درصد که در واقع ۲ درصد سالانه عقب می‌افتیم.
طغیانی با بیان اینکه وزارت نیرو فاصله عمیقی بین پیک تولید و مصرف ایجاد کرده است، تصریح کرد: نزدیک ۴۰ درصد فاصله بین پیک مصرف و تولید است، وزارت نیرو در سال‌های اخیر به سمت پیک سابی و به عبارتی کاهش است به صورتی که در خصوص چاه‌های کشاورزی و صنایع گفته شده ساعات ظهر و هوای گرم مصرف نکنند و شب تخفیف بگیرند که موفق هم عمل کرد.
وی ادامه داد: از سویی دیگر تلفات شبکه در کشور بالا نیست اما از میانگین دنیا بالاتر است و حدود ۹.۸ درصد است که تقریباً ۹ درصد در طول شبکه انتقال به گرما تبدیل می‌شود و هدر می‌رود و این مقدار در چین حدود پنج درصد است؛ برای اینکه تلفات شبکه کم شود حداقل پنج هزار میلیارد تومان باید سرمایه گذاری کنیم.

تأمین ۲۷۰ تومان کسری و زیان صنعت برق
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: فرسودگی نیروگاه‌ها از مسائل دیگر است و نیروگاه منتظری نزدیک ۴۰ سال فعالیت دارد و در نیروگاه‌های قدیمی و عمر بالای ۴۵ سال راندمان تبدیل انرژی به برق متوسط ۲۰ درصد است و در نیروگاه‌های جدید این میزان حدود ۴۵ درصد است.
وی عدم توازن هزینه درآمد صنعت برق را از دیگر مشکلات برشمرد و تصریح کرد: تولید به طور متوسط هر کیلو وات برق ۴۰۰ تومان است و به ازای هر کیلووات ساعت مصرف در کشور ۲۷۰ تومان کسری داریم که در مجموع سالانه ۷۳ هزار میلیارد تومان است.
طغیانی خاطر نشان کرد: برای اینکه برق خانگی قطع نشود تولید را قطع کردیم و بخشنامه دادند که در سال پشتیبانی از تولید ۲۰ درصد تولید را کم کنیم.

عدم افزایش انرژی خورشیدی و تجدید پذیر
وی در خصوص توسعه انرژی‌های نو گفت: از این ۸۵ هزار مگاوات تولید برق فقط هزار مگاوات آن خورشیدی است و سرجمع برق آبی، خورشیدی و هسته‌ای میانگین ۱۰ هزار مگاوات است و مابقی برق به صورت حرارتی تولید و قرار بود در برنامه ششم تنها ۲۰ هزار مگاوات تولید از انرژی هسته‌ای داشته باشیم که نیاز به سرمایه گذاری دارد. بنابراین اگر اصلاحات و مصرف کنترل نشود همین وضعیت ادامه دارد.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به رمز ارز ابراز داشت: در مجموع حدود ۲ هزار مگاوات است اتصال مشترکان و IP اینترنت قابل رصد است و در واقع رمز ارز آدرس غلط است و مسئله صنعت برق ما مربوط به آن نمی‌شود.

انگیزه‌ای برای بخش خصوصی نمانده
وی با بیان اینکه استیضاح دولت در روزهای پایانی سودی ندارد و نهایت خروج از دولت است، گفت: در آمریکا اخراج و استیضاح ریاست جمهوری تبعات برای آن دارد اما در کشور ما اینگونه نیست. در مجلس باید استنکاف از قانون را به قوه قضائیه ارسال کرد که به سوء مدیریت‌ها رسیدگی کند و برخورد قضائی اتفاق افتد.
طغیانی با ارائه راهکار خاطر نشان کرد: در گزارشی کارشناسی شده پیشنهادات به مجلس ارائه می‌شود تا تخصیص بودجه اتفاق بیافتد. بخش خصوصی به دلیل نبود صادرات انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری ندارد و مطالبات آنها پرداخت نمی‌شود، در برنامه ششم نیز درج شده که دولت نباید در تولید برق ورود پیدا کند.
انتهای پیام/
رمز ارز آدرس غلط است؛ تامین ۲۷۰ تومانی کسری و زیان صنعت برق خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار