خطیب‌زاده:

تولید «سیلیساید» هیچ مغایرتی با تعهدات عدم اشاعه‌ای ندارد

1400/04/16 - 23:55 - کد خبر: 47076 نسخه چاپی

نصر: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: برخلاف ادعای برخی کشورها، «سیلیساید» دارای مصارف صلح‌آمیز است و تولید آن هیچ مغایرتی با تعهدات عدم اشاعه‌ای و پادمانی ایران ندارد.

به گزارش نصر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه وزرای خارجه کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در اظهار نگرانی نسبت به تصمیم ایران برای تولید سوخت سیلیساید با استفاده از اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اظهار داشت: تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای ساخت صفحه سوخت سیلیساید با استفاده از اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد صرفاً برای اهداف صلح‌آمیز و به منظور استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران می‌باشد و مطابق با رویه‌ها، این موضوع را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بر خلاف ادعای این کشورها، این محصول دارای مصارف صلح‌آمیز، دارویی و بشردوستانه می‌باشد و تولید آن هیچ مغایرتی با تعهدات عدم اشاعه‌ای و پادمانی ایران ندارد.
خطیب‌زاده در ادامه تأکید کرد: در حالی این کشورها اقدامات ایران را ناقض تعهدات برجامی می‌دانند، که خود در اجرای تعهداتشان ذیل برجام، هیچگاه از مرحله حرف فراتر نرفته‌اند و در همراهی با فشارهای ظالمانه آمریکا، تحریم‌های فراسرزمینی و غیرقانونی آمریکا را اجرا می‌کنند.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ادامه داد: بارها تأکید کرده‌ایم که ایران آمادگی دارد به محض لغو تحریم‌های ظالمانه، اقدامات جبرانی خود را متوقف و به‌طور کامل اجرای تعهدات برجامی خود را از سر بگیرد و هیچکس نباید از ایران انتظار داشته باشد در حالیکه زیر فشار سهمگین تحریم‌های یکجانبه است، به طور یکجانبه تعهدات برجامی خود را رعایت کند.
خطیب‌زاده با اعلام اینکه دسترسی فراپادمانی و اقدامات شفافیت‌ساز داوطلبانه از سوی ایران از جمله اجرای موقت و داوطلبانه پروتکل الحاقی، در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین مطابق با بندهای مندرج در برجام انجام خواهد شد و نگرانی مطرح شده در این خصوص بی‌مورد می‌باشد، اضافه کرد: مواضع سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص غیرقابل قبول بوده و آمریکا در حالی از اقدامات ایران اظهار نگرانی می‌کند که وضعیت فعلی حاکم بر برجام ناشی از اقدامات و رویکردهای غیرقانونی و یکجانبه خود این کشور است و این کشور در دوره بایدن نیز به اجرای سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ علیه مردم ایران ادامه داده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از آمادگی جهت از سرگیری اجرای تعهدات برجامی خود در صورت لغو تحریم‌های آمریکا سخن گفته و در طول مذاکرات وین هم به روشنی این نکات را به طرف‌های مقابل منتقل کرده است.
انتهای پیام/
تولید «سیلیساید» هیچ مغایرتی با تعهدات عدم اشاعه‌ای ندارد خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار