گزارش اختصاصی نصر/

بازار شیرین تورهای واکسیناسیون ارمنستان/ مسافران دریافت واکسن هشیار باشند

1400/04/15 - 23:01 - کد خبر: 47014 نسخه چاپی

نصر: آنچه هم ‌اکنون درحال روی ‌دادن است یک برنامه حساب‌ شده برای توسعه گردشگری از سوی یک کشور همسایه شمالی ایران است؛ البته گردشگری سلامت جزو رشته ‌هایی است که بارها تلاش شده تا در ایران هم رونق بگیرد اما حالا کرونا در میانه میدان است.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، این روزها در کنار مسائل مربوط به گرانی و دشواری معیشت، ماجرای کرونا و واکسن و سفر به ارمنستان هم حسابی داغ شده است. در شرایطی که تعلل و بی‌ تدبیری وزارت بهداشت در واکسیناسیون مردم ایران به ‌‌شدت مورد توجه افکار عمومی است و بسیاری از مردم این سوال را می ‌پرسند که چرا با وجود تولید چند نوع واکسن کرونا در داخل کشور، اما همچنان واکسیناسیون به‌شدت کند است؟! این در حالی است که ارمنستان اعلام کرده گردشگران را به رایگان واکسینه می ‌کند.
 
صف ایرانیان برای دریافت واکسن در ارمنستان!
طی چند روز اخیر تصاویری در فضای مجازی منتشر شده که خبر از صف ایرانیان در ارمنستان برای واکسن می ‌دهد. متاسفانه روند کند واکسیناسیون در ایران که تنها حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر توانسته‌ اند دوز دوم را تزریق کنند، بسیاری از مردم را راهی خاک کشورهای دیگر کرده است؛ اگرچه گاهی خبر از واردات واکسن می‌رسد اما هنوز بسیاری از سالمندان هنوز در صف انتظار هستند.
این در حالی است که ایران پیک پنجم کرونا را می‌گذارند و بسیاری از شهرها در وضعیت قرمز و نارنجی هستند؛ در چنین شرایطی که کرونای دلتا هم به تاخت جان می‌گیرد، وعده ‌های بی ‌سرانجام مسئولان برای واکسیناسیون باعث شده که مردم برای نجات جان خود، آواره کشورهای دیگر شوند.
اگر تماسی با دفاتر گردشگری داشته باشید و از تورهای ارمنستان و ظرفیت خالی بپرسید، حتما جواب منفی خواهید شنید. هم ‌اکنون تورهای سه ‌روزه تا یک ‌هفته ‌ای ارمنستان از سوی دفاتر گردشگری در حال برگزاری است. قیمت ‌های متنوعی هم برای این سفرها ارائه می ‌شود. از سوی دیگر، هجوم تورها برای رزرو اتوبوس‌ها هم به اوج خود رسیده است و بسیاری هم برای کاهش هزینه ‌ها سفر زمینی را ترجیح می ‌دهند؛ چرا که ارمنستان یک کشور همسایه است و مرز زمینی برای تردد باز است. ضمن اینکه هم فال است و هم تماشا... در استان‌ های شمالی کشور هم می ‌توان گردش کرد. البته این نکته مهم نباید فراموش شود که خروج مسافر چه از مرز زمینی و چه مرز هوایی درآمد خوبی برای دولت دارد؛ به‌عبارت ‌دیگر، هر مسافر اگر دوبار به ارمنستان سفر کند، بابت عوارض خروج از کشور یک ‌میلیون تومان درآمد به حساب خزانه دولت واریز خواهد شد.
 
افزایش شهرهای قرمز و نارنجی کرونا
این در حالی است که اظهارات علمی متخصصان عفونی و کادر درمان درگیر با بیماران کرونایی به‌ روشنی نشان می‌ دهد که موج پنجم کرونا در کشور آغاز شده و البته هدایت این موج با کرونای دلتا یا همان نوع هندی است که قدرت سرایت ‌پذیری و درگیری بسیار بالاتری نسبت‌ به نوع انگلیسی دارد، در کشور آغاز شده، 92 شهر در شرایط قرمز قرار گرفته‌ اند و روند واکسیناسیون با کندی تمام در حال انجام است.
آمار کرونایی کشور به ‌خوبی نشان می ‌دهد که هر روز شاهد افزایش تعداد بیماران و جانباختگان کرونایی هستیم. براساس آمار رسمی  وزارت بهداشت و درمان در فاصله ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه 13 تیرماه، 165 هموطن جان خود را از دست دادند و مجموع فوتی‌ های کرونا در کشور به 84 هزار و 792 نفر رسید. همچنین 13 هزار و 781 بیمار جدید نیز در کشور شناسایی شدند تا مجموع بیماران کرونایی کشور به سه ‌میلیون و 254 هزار و 818 نفر برسد.
ارمنستان که حدود 6 ماه قبل درگیر نبرد نظامی با جمهوری آذربایجان بود، حالا به لطف واکسن کرونا در حال تقویت صنعت گردشگری خود است. این مساله روی پروازها و سفرهای هوایی به این کشور هم اثر گذاشته است.
 

 
تزریق واکسن‌های مازاد کشورهای همسایه به توریست ‌ها
"کیانوش جهانپور"، رییس مرکز روابط‌عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص این موضوع که تعدادی از مردم برای تزریق واکسن کرونا به ارمنستان سفر می‌کنند، به خبرنگار «نصر» گفت: این کشور واکسن آسترازنکا را وارد کرده است که مورد استقبال عمومی قرار نگرفته و مردم این کشور واکسن ‌ها را مورد استفاده قرار نداده ‌اند و از آنجا که این واکسن ‌ها تاریخ مصرف دارند، به توریست‌ هایی که به آنجا سفر می ‌کنند، تزریق می ‌شود.
 
وی افزود: هموطنان ما باید این نکته را در نظر داشته باشند که حتی به فرض معتبر و مورد تایید بودن واکسن تزریق شده در کشورهای دیگر، قرارگرفتن در ازدحام و شلوغی های این مسافرت‌ ها در انتقال و شیوع  ویروس به افراد تاثیرگذار خواهد بود و قطعاً این اقدام منطقی به نظر نمی ‌رسد چرا که باید برای تزریق دز دوم نیز همین مسیر دوباره طی شود.
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است واکسن ‌هایی که در این کشور به توریست‌ ها زده می ‌شود، تاریخ مصرف گذشته باشد، توضیح داد: برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد واکسن ‌ها را به توریست ‌های خارجی با پاسپورت تزریق می ‌کنند.
 
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به اینکه در برخی دیگر از کشورهای همسایه ما هم وضع به همین گونه است و در حال حاضر کشوری داریم که سرعت واکسیناسیون در آن یک دهم ایران است، افزود: در این کشورها از واکسیناسیون استقبال عمومی نشده و تاریخ انقضای واکسن‌ در حال اتمام است و ممکن است در برخی شهرهای عراق هم شاهد این وضعیت باشیم.
 
جهانپور در خاتمه استقبال نکردن مردم برخی کشورهای منطقه از واکسیناسیون و تزریق واکسن‌های مازاد به توریست ‌ها را از معضلات این کشورها دانست و تاکید کرد که این موضوع را نباید به عنوان نقطه این قوت این کشورها حساب کرد.
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: واکسن «کوو ایران برکت» اکنون در حال تولید بوده و بخشی نیز تحویل شبکه‌ی بهداشت کشور شده است و واکسن «کووپاستور» تولید شده توسط انستیتو پاستور نیز به تدریج در روزهای آتی و بعد از خروج از خط تولید تحویل شبکه‌ی بهداشت خواهد شد.
 
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه بنا بر این است که تا پایان سال ۱۴۰۰، واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال کشور که در گروه هدف قرار دارند، تکمیل شود، افزود: در روزهای آتی با اطلاعیه‌ی رسمی وزارت بهداشت، واکسیناسیون عزیزان بالای ۶۵ سال و در صورت فراهم شدن واکسن در هفته های آتی واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال و در گام بعد بیماران زمینه ای بالای ۱۸ سال و در ماه بعد نیز در فاز سوم برای مشاغل مختلف از جمله معلمان، اصحاب رسانه و خبرنگاران حوزه‌ی سلامت و سایر گروه های شغلی و افراد زیر ۶۰ سال انجام خواهد شد.
 
هشدار وزیر بهداشت به مسافران دریافت واکسن
وزیر بهداشت، در مان و آموزش پزشکی نیز در گفت و گو با خبرنگار نصر به روند واکسیناسیون داخلی اشاره کرد و گفت: به امید خدا واکسن داخلی برکت ماهی با حدود سه میلیون دز آماده تولید و واگذاری به وزارت بهداشت و شود.
 
سعید نمکی ابراز کرد: دیروز حدود ۳۲۰ هزار تا ۵۰۰ هزار دز از واکسن برکت را تحویل گرفتیم که انشالله از هفته بعد، واکسیناسیون داخلی برکت را آغاز خواهیم کرد.
 
وی با بیان اینکه واکسن پاستور را نیز از هفته آینده وارد چرخه واکسیناسیون خواهیم کرد، افزود: تولید انبوه واکسن داخلی ما انشالله از مرداد و شهریور ماه اوج خواهد گرفت و تعداد بیشتر واکسن را در اواخر تابستان و اوایل پاییز خواهیم داشت.
 
وزیر بهداشت در ادامه به مسافران دریافت واکسن کرونا در کشورهای همسایه نیز هشدار داد و گفت: سفر مردم به کشورهای دیگر برای دریافت واکسن خطر شیوع بیماری را افزایش می دهد. افرادی که برای واکسیناسیون به کشورهایی مثل ارمنستان، عراق و ترکیه سفر می کنند، ممکن است موجبات انتقال بیماری را برای خود، خانواده شان فراهم نمایند.
 
گزارش از سحر مغفرت

انتهای پیام/
 
بازار شیرین تورهای واکسیناسیون ارمنستان/ مسافران دریافت واکسن هشیار باشند سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار