خروج دولت بایدن از افغانستان و سکوت در برابر پرسش ها

1400/04/15 - 11:39 - کد خبر: 46961 نسخه چاپی

نصر: آمریکا پس از ۲۰ سال مداخله نظامی در افغانستان و چند روز پس از سفر "محمد اشرف غنی" به واشنگتن، پایگاه هوایی بگرام را تخلیه کرد تا خود را در آستانه دویست و چهل و پنجمین سالگرد استقلالش از طولانی ترین و پرهزینه ترین جنگی که به اذعان خودش نتوانسته پیروز میدان باشد، خارج کند.

به گزارش نصر، واشنگتن  پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱  هنگامی که ۷ اکتبر همان سال همراه نیروهای نظامی ناتو وارد این پایگاه هوایی در ۲۰ کیلومتری شمال کابل شد، با پایگاهی فرسوده و مخروبه مواجه شد که آن را به شهری با امکانات مورد استفاده هزاران آمریکایی و البته زندانی بزرگ برای بازداشت شدگان خود  تبدیل کرد.
آمریکا بگرام را بخشی از خاک خود کرد تا آنجا که هرگاه  روسای جمهوری آمریکا تمایل داشتند، بدون هماهنگی با مقامات افغانستان به این پایگاه سفر می کردند و حتی برای دیدار با مقامات افغانستان آنان را به این پایگاه  فرامی خواندند.
آمریکایی ها  که در سال ۲۰۰۱  برای جنگ با طالبان به افغانستان حمله کردند،  ۱۹ سال بعد یعنی در سال ۲۰۲۰ با این گروه برای تسهیل خروج نظامیان خود و هموار کردن راه برای صلح بین آنها و دولت کابل توافق کردند.
این توافق  دردوره دونالد ترامپ رئیس جمهوری تندروی پیشین آمریکا با طالبان در فوریه۲۰۲۰  (بهمن ماه ۱۳۹۸) منعقد شد که جو بایدن رئیس جمهوری دموکرات فعلی آمریکا در آوریل ۲۰۲۱  ازعملی کردن آن خبر داد.
بایدن در واقع مسوول اجرای برنامه سلف جمهوریخواهش شده و اعلام کرده است کشورش تا بیستمین سالگرد حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا، همه نیروهای خود را از افغانستان خارج می کند.
 
کشته شدگان جنگی ۲۰ ساله به روایت آمار

به گزارش شبکه ان بی سی نیوز آمریکا، در این جنگ طولانی، دو هزار و ۳۰۰ سرباز خود را از دست داده و هزاران آمریکایی در این جنگ زخمی شده اند.
این شبکه تلویزیونی آمریکایی تخمین زده است بیش از ۱۰۰ هزار شهروند افغان نیز در این جنگ کشته و زخمی شده‌اند.
دانشگاه براون آمریکا  نیز برآورد کرده است حداقل ۴۷ هزار شهروند غیرنظامی افغانستانی در حملات آمریکایی‌ها کشته شده‌اند. نزدیک به ۶۹ هزار سرباز ارتش افغانستان کشته شده‌اند. دو میلیون و ۷۰۰هزار افغانستانی مجبور به مهاجرت به خارج شده‌اند و چهار  میلیون افغانستانی آواره جنگی و مجبور به مهاجرت داخلی شده‌اند. 
 
هزاران آمریکایی در حال فرار از افغانستان

 اکنون ترک پایگاه هوایی بگرام که در سال ۲۰۰۹ میزبان ۴۰ هزار نظامی آمریکایی بود، به گفته سخنگوی  پنتاگون یک نقطه عطف اساسی در روند عقب نشینی به حساب می آید و پنتاگون مدعی است برای حمایت از نیروهای دفاع ملی افغانستان دفتر همکاری امنیتی در قطر تاسیس خواهد کرد.
آمریکایی‌ها بیش از ۲۰ گروه تروریستی را که از کشورهای مختلف جهان به افغانستان آورده اند، حالا در افغانستان به جا گذاشته اند که آینده ای مبهم و تاریک را برای افغان ها رقم زده است.
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است مقامات آمریکا به دلیل نگرانی از وخیم تر شدن اوضاع امنیتی در افغانستان که ممکن است باقی مانده نظامیان، دیپلمات ها و دیگر کارکنان آمریکایی را با خطر مواجه سازد، طرح  تخلیه اضطراری سفارت خود را در کابل شدت بخشیده اند که فقط شامل کارکنان سفارت نمی شود بلکه هزاران آمریکایی خواهند گریخت.
وال استریت ژورنال افزوده است:  طرح تخلیه سفارت آمریکا در کابل درپی افزایش نگرانی ها از ناتوانی و شکست نیروهای امنیتی آمریکایی و دولتی افغانستان که تاکنون درحال محافظت از این مکان هستند در برابر نیروهای طالبان بوده، مد نظر قرار گرفته است.
نیروهای آمریکایی در حالی افغانستان را ترک می کنند که سرعت پیشروی طالبان در شهرهای افغانستان نگرانی های زیادی را بوجود آورده و حتی "اسکات میلر" فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان نسبت به وقوع جنگ داخلی در افغانستان هشدار داده  است.

آمریکا در حال به روز کردن برنامه تخلیه اضطراری خود
به گزارش رسانه های آمریکایی، در حالی که نگرانی ها در مورد احتمال افزایش خشونت در افغانستان با خروج نیروهای آمریکایی افزایش یافته است، مقامات آمریکایی به طور فعال برنامه های تخلیه اضطراری سفارت آمریکا در کابل را به روز می کنند.
سی ان ان در گزارشی نوشته است علاوه بر تقویت امنیت فیزیکی سفارت توسط تفنگداران دریایی و پیمانکاران آمریکایی ، نیروهایی در منطقه از جمله در فرودگاه کابل و کشورهای نزدیک مانند قطر وجود دارد که در صورت نیاز می توانند به عنوان نیروی کمکی به سفارت آمریکا در افغانستان کمک کنند.   
گرچه سفارت آمریکا در کابل  با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده هیچ برنامه‌ای برای بستن سفارتش وجود ندارد، اما همچنان که سی ان ان گزارش داده است عامل مهمی که این برنامه ریزی را تحت تأثیر قرار داده است، خروج همه نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام است زیرا این بدان معناست که وزارت امور خارجه در صورت بحران نمی تواند ریسک کند. 

 آمریکا در پی توافق برای عملیات از خاک تاجیکستان و ازبکستان
آنتونی بلینکن و لوید آستین وزیران خارجه و دفاع آمریکا در روزهای اخیر سرگرم مذاکره با همتایان خود در آسیای میانه بوده اند.
جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته است: ایالات متحده در مورد استفاده از ازبکستان یا تاجیکستان به عنوان مکان هایی به منظور پایگاههای عملیاتی مجاور برای انجام عملیات در افغانستان گفت و گو کرده است.
رسانه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی نوشته است دولت بایدن  بعد از عقب نشینی نیروهایش از افغانستان که با ترک پایگاه نظامی بگرام در آن کشور تکمیل شد، از دولت های تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان خواسته است نزدیک به ۹ هزار افغانستانی را که طی ۲۰ سال گذشته به امریکا و نیروهای سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در این کشور کمک می کردند، در کوتاه مدت جا دهند.
مقامات آمریکا از جمله وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا طی روزهای اخیر در حال مذاکره با همکاران خود از ازبکستان و تاجیکستان هستند تا بتوانند با آنها پیش نویس توافق نامه ای را آماده کنند که به واشنگتن امکان انجام عملیات اطلاعاتی از خاک این کشورها را می دهد.

پیام های دوگانه بایدن در مورد افغانستان
روزنامه نیویورک تایمز نیز در تحلیلی نوشته است: بایدن پیام های دوگانه در مورد افغانستان ارسال می کند.خروج آخرین نیروهای جنگی آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام پایان ماموریت در افغانستان نیست. حداقل این نشانه ای بود که پنتاگون و کاخ سفید برای افغان ها ارسال کرده اند.
ارتش ایالات متحده فقط با تله کنفرانس می خواهد به نیروهای افغان کمک کند. قرار است هواپیماهای بدون سرنشین نیروی هوایی مسلح ، فقط از پایگاه هایی با هشت ساعت فاصله دورتر در خلیج فارس ، تروریست های القاعده و داعش را شکار کنند. دولت بایدن همچنان قصد دارد بیش از ۳ میلیارد دلار کمک امنیتی به دولت افغانستان ارائه دهد.
دولت بایدن در حالی از پایان جنگ های آمریکا در خاورمیانه با مردم آمریکا سخن می گوید که افغان ها را از حمایت همیشگی ایالات متحده مطمئن می کند و خاطر نشان می کند آمریکا افغانستان بحران زده را رها نخواهد کرد. این چیزی جز دوگانگی سیاسی دولت بایدن نیست. 

خروج از افغانستان در میان انبوه هشدارهای درگیری و فروپاشی
شبکه سی ان ان آمریکا در تحلیل دیگری نوشته است: در حالی که تیم بایدن بر درست بودن تصمیم رییس جمهوری برای خروج کامل نیروهای آمریکایی تاکید می کنند، اما عواقب ناگوار این عقب نشینی تازه در حال روشن شدن است. سرویس های اطلاعاتی آمریکا ، فرماندهان نظامی و اعضای کنگره هشدار می دهند که دولت افغانستان قادر به ایستادگی در برابر طالبان بدون پشتوانه قدرت نظامی آمریکا نیست. طالبان به سرعت در حال تصرف شهرها در مناطق شمالی افغانستان هستند. فرماندهان ارتش آمریکا پیش بینی می کنند پس از رفتن نیروهای آمریکایی این کشور به سمت جنگ داخلی پیش خواهد رفت.
تصمیمات بزرگ دیگری هنوز اتخاذ نشده است  از جمله اینکه آمریکا چگونه در آینده از هواپیماهای بدون سرنشین برای هدف قرار دادن تروریست های مظنون در افغانستان استفاده خواهد کرد؟ چگونه امنیت فرودگاه غیرنظامی کابل را تأمین می کند؟ چگونه از خروج امن مترجمان افغان و سایر کارگران و همیاران افغانی اطمینان حاصل خواهد کرد؟ چگونه پس از خروج از افعانستان می خواهد با دولت این کشور همکاری کند؟ و دستاوردهای ۲۰ سال حضور نظامی با توجه به شرایط مردم افغانستان چه بوده است؟
   گرچه روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از منابعی در دولت آمریکا گزارش داده بود که آمریکا آمادگی دارد هزاران افغانستانی را که با ارتش امریکا همکاری کرده اند در دیگر کشورها مستقر کند تا آنها را از انتقام احتمالی طالبان پس از عقب نشینی نیروهای نظامی امریکا محافظت کند، اما مقامات آمریکا به رغم آنکه بایدن گفته است همکاران افغانستانی بی سرنوشت نمی مانند، همچنان تضمین نمی کنند که این افراد بتوانند از روادید امریکا بهرمند باشند.
این ها از جمله سوالات بی شماری  است که دولت بایدن در برابر جنگی که از جنگ ویتنام نیز خفت آورتر توصیف می شود، سکوت کرده است.
انتهای پیام/
خروج دولت بایدن از افغانستان و سکوت در برابر پرسش ها خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار