وزیر صنعت، معدن و تجارت:

صادرات کالا در بهار امسال ۵۰ درصد افزایش یافت

1400/04/13 - 15:46 - کد خبر: 46854 نسخه چاپی

نصر: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات کالا از کشور در سه ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد افزایش یافته و تراز بازرگانی کشور مثبت و به ۵۰۰ میلیون دلار رسید.

به گزارش نصر، علیرضا رزم‌حسینی روز یکشنبه در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان سبزوار افزود: این وزارتخانه مسوول بخش تجارت خارجی ایران است، تحریمها باعث شد سیاستهای این بخش به دلیل شرایط خاص حاکم بر بانک مرکزی دستخوش تغییر شود.
وی ادامه داد: تا قبل از مهر پارسال شرایط خاصی برای صادرات و واردات در کشور بویژه برای صادرکنندگان وجود داشت اما به همت رییس جمهوری و ستاد تدابیر اقتصادی ویژه دولت، برخی صادرکنندگان که پرونده قضایی داشتند و تعدادشان هم کم نبود به تولید بازگشتند، مشکل قضایی آنها برطرف شد و نسبت به تامین مواد اولیه سایر واحدهای دیگر اقدام کردند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این اقدامات در حوزه تجارت خارجی باعث شد تعداد صاحبان واحدهای تولیدی کشور که نگران تامین مواد اولیه خود هستند به حداقل برسد زیرا اکنون تمامی واحدها مواد اولیه را از داخل تامین نموده یا از محل ارز حاصل از صادرات تامین می کنند.
وی افزود: از سوی دیگر برخی صادرکنندگان نیز برای رفع تعهدات ارزی خود به واردکنندگان معتبر مراجعه کرده و از آن طریق مواد اولیه واحدهای تولیدی را تامین می‌کنند.
رزم حسینی ادامه داد: هم‌اینک افرادی که مایل هستند می‌توانند واردات خود را با ارز متقاضی انجام دهند، وجود ارز متقاضی امکان تامین مواد اولیه برای بخش تولید را فراهم کرده‌ است.
وی با اشاره به تامین مالی واحدهای صنعتی و راهکارهای اتخاذ شده در این حوزه گفت: برای تامین مالی واحدهای تولیدی از محل واحدهای صنعتی بزرگ زیرپوشش وزارت صمت، طرحی با عنوان "تام" تعریف شده که امیدواریم تا پایان امسال میزان تامین مالی واحدهای صنعتی از این محل به ۵۰ هزار میلیارد تومان برسد و تاکنون نیز از این میزان ۲۸ هزار میلیارد تومان برای واحدهای نیمه تمام تولیدی و طرح های توسعه واحدهای تولیدی تامین مالی شده‌ است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در شهرستان سبزوار نیز پروژه هایی را که از طریق معاونت طرح و برنامه وزارت صمت برای تامین مالی معرفی شوند، از این محل تامین مالی خواهیم کرد.
وی ادامه داد: هم‌ اینک شیوه دیگری برای تامین مالی واحدهای تولیدی از طریق بورس و بازار سرمایه پیش‌بینی کرده‌ایم که یکی از این شیوه‌ها تامین مالی برای شرکتهای خرد و کوچک است که مقدمات آن با تامین ۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای هر واحد از طریق بورس فراهم شده‌ است.
رزم حسینی گفت: هفته گذشته نیز با چند شرکت بخش خصوصی توافقات لازم برای تامین مالی از طریق بورس انجام و فرصتهای خوبی برای واحدهای کوچک فراهم شد.
وی افزود: واحدهای کوچک طبق ضوابط در سازمان بورس و اوراق بهادار باید تامین مالی لازم را انجام دهند، وزارت صمت نیز پروژه های بزرگ صنعتی و معدنی خود را به بورس معرفی کرده‌ و این مهم همکاری مشترک بورس و وزارت صمت را فراهم کرده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیتهای معدنی منحصر به فرد در سبزوار ادامه داد: این وزارتخانه تجهیزات اکتشافی خود را در منطقه سبزوار مستقر کرده و عملیات اجرایی اکتشاف معدنی در این شهرستان آغاز شده است که پیش‌بینی می‌کنیم ذخایر امیدبخش معدنی در حوزه سنگ آهن، طلا، مس و کرومیت در سبزوار وجود داشته باشد و سبزوار یک شهرستان معدنی در منطقه خراسان رضوی خواهد بود که قابلیت خوبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه معدن دارد.
وی گفت: بخش خصوصی در صورت تمایل می‌تواند عملیات اکتشاف روی پهنه‌های معدنی که معاونت معدنی این وزارتخانه در شهرستان سبزوار در اختیار آنها می‌گذارد، انجام دهد.
رزم‌حسینی افزود: هم‌اینک ۵۰۰ هزار کیلومتر عملیات ژئوفیزیک در سراسر کشور انجام شده و اکتشافات خوبی از این محل در حوزه معدنی انجام گرفته‌ است که امیدواریم با فعالسازی معادنی که کشف می‌شوند بتوان در رفع محرومیت و اشتغالزایی در کشور تلاش کرد.
وی ادامه داد: هم‌اینک ۱۰۰ درصد از خام فروشی سنگ آهن در کشور جلوگیری شده و در آینده نزدیک از خام‌ فروشی روی و سرب نیز جلوگیری خواهد شد، معادن به سوی فرآوری مواد معدنی پیش خواهند رفت و ارزش افزوده این اقدام به داخل کشور برمی‌گردد تا از این محل اشتغال در کشور ایجاد شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اسفند پارسال با واگذاری بخشی از اختیارات وزارت صمت به جهاد کشاوری، اختیارات دولت از مزرعه تا سفره به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد اما بخشی از مسوولیتهای مربوط به روغن و گندم تا ۲۴ تیر ماه امسال در اختیار وزارت صمت خواهد بود اما هر تصمیمی که وزارت جهاد کشاوری در حوزه کارگروه تنظیم بازار بگیرد از نظر ما بلامانع است و آنها اختیارات کامل دارند.
وی افزود: بانکها نیز ضوابطی دارند و براساس سپرده‌های مردمی که دراختیار دارند تسهیلات پرداخت می‌کنند، پرداخت تسهیلات آنها به پروژه‌هایی است که توجیه اقتصادی یا وثایق معتبر داشته‌ باشند.
رزم حسینی ادامه داد: هم اکنون بیش از ۱۰ هزار واحد تولیدی در کشور تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند اما به تولید نرسیده‌اند یا اهلیت نداشته‌اند و یا بازار فروش برای محصولات خود پیدا نکردند لذا خیلی از پروژه‌ها بازار سرمایه دارند و می‌توانند از آن طریق تامین سرمایه شوند، بازار تامین سرمایه بهترین روش برای تامین مالی واحدهای تولیدی است.
وی گفت: سه پروژه با مسوولیت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با مشارکت بخش خصوصی در سبزوار تعریف کرده‌ایم که ایدرو موظف است تا سقف ۲۰ درصد در سرمایه گذاری این پروژه ها مشارکت کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیتهای بسیار کشور و سبزوار در حوزه گیاهان دارویی افزود: ۶۵۰ گونه گیاه داوریی در کشور وجود دارد اما از آن غفلت کرده‌ایم، امیدواریم در سبزوار سرمایه گذاری در این حوزه توسعه یابد تا علاوه بر ایجاد اشتغال، راندمان بخش کشاوری نیز افزایش یابد.
انتهای پیام/
صادرات کالا در بهار امسال ۵۰ درصد افزایش یافت خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار