امام جمعه تبریز:

شعر از بهترین ابزارها برای تبیین و تبلیغ غدیر خم است

1400/04/13 - 13:41 - کد خبر: 46843 نسخه چاپی

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز گفت: شعر از بهترین ابزارها برای تببین، ترویج و تبلیغ غدیر خم است.

به گزارش نصر، حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم روز یکشنبه در آیین رونمایی از پوستر کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر، افزود: در سال های آغازین ظهور اسلام، ادبیات جایگاه ویژه ای در نزد اسلام داشت و شاعران اشعار بسیاری را برای تبلیغ و توجه به دین سروده اند.
وی با بیان اینکه که موضوع ولایت و واقعه غدیر از مهم ترین موضوعات اشعار شاعران آن دوران بوده است، اظهار داشت: عید غدیر خم در اسلام جایگاه ویژه ای دارد و به عنوان عید الله اکبر نامگذاری شده است و بر اساس مستندات تاریخی از مهم ترین وقایع تاریخ صدر اسلام شمرده می شود.
امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه از این روز به عنوان روز کمال دین و اتمام نعمت یاد می شود، گفت: متاسفانه آنچنان که باید در طول سالیان گذشته به اهمیت و جایگاه این عید پرداخت نشده است.
 آل هاشم ادامه داد: در زمان کنونی همه ما مسلمانان به ویژه شیعیان باید برای پاک کردن غبار مظلومیت از چهره غدیر تلاش و واقعه غدیر را به گفتمان عمومی تبدیل کنیم.
وی با بیان اینکه ادبیات آذربایجان بعد از ظهور اسلام رشد چشمگیری داشته است، یادآوری کرد: بسیاری از اندیشمندان آذربایجانی مانند «خطیب تبریزی» با تحصیل زبان عربی توانستند آثار گران سنگینی را از خود به جای بگذارند.
آل هاشم با قدردانی از اعضای شورای سیاست گذاری و هیات علمی کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر، افزود: برگزاری این کنگره کار ارزشمندی بوده امید است همه مسلمانان از برکات روز غدیر بهره مند شوند.
کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر با محوریت اقوام ترک زبان برگزار می‌شود
رییس حوزه هنری آذربایجان‌شرقی نیز در این مراسم با اشاره به آغاز به کار نخستین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر در تبریز، گفت: این کنگره بین المللی با محوریت اقوام ترک زبان برگزار می شود.
سیدمحمدحسین بلاغی افزود: شعر آیینی و شعر اهل بیت (ع) از مفاخر تمدن آذربایجان بوده و همواره در میان شعرای ترک زبان جایگاه ویژه ای دارد و در تبریز نیز در جریان عید غدیر خم گام های موثر و جریان سازی برداشته شده است.
وی اظهار کرد: نخستین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر در راستای جریان سازی موثر و با محوریت شعر غدیر، ولایت، بصیرت، شناخت ولی زمان و سایر موضوعات کار خود را آغاز کرده است.
بلاغی ادامه داد: دبیرخانه این کنگره هم اکنون در حال جمع آوری اشعار و ارتباط با شاعران کشور و شاعران سایر کشورهاست که امید است در پایان این کنگره کتاب مجموعه اشعار به زبان ترکی استانبولی، ترکی آذربایجانی، فارسی و عربی منتشر و در اختیار مسلمانان جهان گذاشته شود.
نخستین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر با موضوعات سیمای علی (ع) در قرآن، علی (ع)  خانواده و سبک زندگی، علی (ع) و مساله صلح جهانی، علی (ع) در آیینه نهج البلاغه و سایر موضوعات مرتبط برگزار می شود و علاقه مندان می توانند آثار خود را تا ۲۸ تیر ۱۴۰۰ به دبیرخانه این کنگره واقع در حوزه هنری آذربایجان شرقی ارسال کنند.
انتهای پیام/
 شعر از بهترین ابزارها برای تبیین و تبلیغ غدیر خم است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار