نشست تخصصی دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با مدیران هلال احمر آذربایجان شرقی

1400/04/13 - 12:27 - کد خبر: 46837 نسخه چاپی

نصر: به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر ، نشست تخصصی دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با مدیران جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی برگزار گردید.

به گزارش نصر، "رضا استادرحیمی" دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی با تقدیر از فعالیت های معاونت جوانان جمعیت هلال احمراستان  در راستای مبارزه با مواد مخدر گفت: جمعیت هلال احمر سازمانی خود ساخته است و همیشه به لحاظ مشارکت های مردمی و پویش ملی در جهت رفاه حال جامعه، از لحاظ فکری و فرهنگی نقش اساسی ایفا نموده است.
وی با بیان اینکه کشور ما در امر مبارزه با مواد مخدر مظلوم واقع شده است، افزود:  دو هزار کیلومتر مرز  ایران با  افغانستان و پاکستان موجب شده است که هزاران نفر شهید و جانباز در درگیری با سوداگران مرگ وقاچاقچیان مواد مخدر در این مرز بدهیم تا کشورهای اروپایی از مواد مخدر در امان باشند و زندگی راحتی داشته باشند.


 
استادرحیمی تصریح کرد: سالانه بیش از  ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن مواد مخدر از طریق مرز پاکستان و افغانستان رد و بدل می‌شود که سال گذشته یک هزار و 200 تن  کشف و ضبط شده است.
وی ابراز کرد: میانگین مصرف مواد مخدر در دنیا 5/9  ودر کشور ما 5/2 است  که نشان می دهد ما توانسته ایم با اقدامات فرهنگی و آموزشی گامهای موثری برداریم.
وی در ادامه به فعالیت های مرکز درمان، نگهداری و کاهش آسیب استان (ماده ۱۶) اشاره کرد و گفت: در این مرکز ۵۰۰ نفر معتاد نگهداری می شوند که علاوه بر درمان و بازپروری معتادان، کمک به حرفه‌آموزی و اشتغال آنان نیز مورد توجه است و برای این منظور کارگاه‌هایی در این مرکز ایجاد شده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی اظهار کرد: در امر مبارزه با مواد مخدر، امروز دیگر بحث مقابله مطرح نبوده بلکه فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی بسیار مهم و دراولویت قرار دارد  و بایستی  برای آماده کردن ذهن کودکان و جوانان از همان ایام طفولیت کارهای فرهنگی و آموزش‌های لازم ارائه ارائه گردد.
استاد رحیمی عنوان کرد: ۸۰۳ نوع مواد مخدر و  توهم زا وجود دارد که مواد مخدر توهم زا بسیار خطرناک و منشاء جنایت های بسیاری شده  است که تنها راه مبارزه با آن، آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی است.
دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در پایان با اشاره به نقش مهم هلال احمر در این خصوص گفت: در جمعیت هلال احمر، جوانان زیادی  به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند که می توانند در امر فرهنگ سازی وارد شده و جامعه ما را با ناهنجاری‌های ناشی از مصرف مواد مخدر آشنا کنند.
در ادامه، "حمید حسین پور"، مدیر عامل جمعیت هلال احمر  آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر  استان و مرکز درمان، نگهداری و کاهش آسیب استان (ماده ۱۶)  اقدامات بسیار مهمی در راستای ریشه کن نمودن این بلای خانمانسوز برداشته است.
وی افزود: معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی با داشتن خیل عظیم جوانان عضو،  برنامه های بسیار موثری در طی سالهای گذشته درتبریز وسطح شهرستانها با برگزاری کارگاههای آموزشی درراستای فرهنگ سازی انجام داده ،و همواره در راستای برطرف نمودن ناهنجاری های اجتماعی پیشگام و درکنار سایر دستگاهها وارد عمل شده است.
وی برگزاری مسابقات ورزشی را در کاهش اثرات مواد مخدر بسیار مهم ارزیابی کرد و آمادگی جمعیت هلال احمر را برای اجرای برنامه های ورزشی  در حد بضاعت و توان خود اعلام نمود.
حجت الاسلام "واعظی" مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی  هم در این نشست گفت: اعتیاد امروزه تبدیل به یک معضل جهانی و زیست محیطی شده است که برای ریشه کن نمودن آن، همه باید احساس مسئولیت کنند.
وی اذعان کرد: در تبدیل شدن اعتیاد به  یک معضل اجتماعی عوامل مختلفی موثر بوده که مهمترین آنها سبک زندگی است، خشونت های رفتاری، عدم ایفای نقش صحیح و اصولی والدین در تربیت فرزندان، عدم توجه به معضلات جوانان، حس کنجکاوی جوانان  و نوع نگرش ها دست در دست هم داده و اعتیاد را به معضل اجتماعی تبدیل کرده اند.
حجت الاسلام واعظی افزود: احساس مسئولیت همگانی دانشگاهیان  و حوزویان و بازاریان و سیاسیون و نخبگان در ریشه کنی مواد مخدر لازم است و بایستی تمامی دستگاهها و افراد بصورت مطالعه شده و آموزش محور،  ورود پیدا  کنند و بعنوان معضل جهانی نه فردی به مواد مخدر  نگاه کنند تا با تغییر سبک زندگی بتوان جلوی گسترش این بلا را گرفت.
"محمد بابازاده" معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی در ابتدای نشست گزارشی از فعالیتهای جمعیت هلال احمر استان در حوزه مواد مخدر ارائه داد.
وی گفت: جمعیت هلال احمر استان در جهت آگاه سازی و خود مراقبتی اعضای جوانان  در راستای مبارزه با مواد مخدر،  اقدامات خوبی با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و ورزشی و کارگاهی و آموزشی  انجام داده است که این برنامه ها تا حصول به نتیجه تداوم خواهد داشت.
انتهای پیام/
نشست تخصصی دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با مدیران  هلال احمر  آذربایجان شرقی سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار