کاهش فوتی‌ها و افزایش همزمان شمار مبتلایان کرونا در استان اردبیل

1400/04/13 - 12:12 - کد خبر: 46833 نسخه چاپی

نصر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: طی روزهای اخیر به رغم کاهش آمار جان‌باختگان، همزمان شاهد افزایش شمار مبتلایان جدید و بستری شدگان کرونا در استان اردبیل هستیم.

به گزارش نصر، شهرام حبیب‌زاده روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار افزود: در شبانه روز گذشته برای یازدهمین بار در سالجاری، آمار جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل به صفر رسید ولی همزمان، ۳۳ فرد مبتلای جدید در مراکز درمانی استان بستری شدند.
وی همچنین با اشاره به روند افزایشی شیوع کرونا در استان اردبیل اعلام کرد:  در شبانه روز گذشته مجموع بستری مبتلایان به بیماری کووید.۱۹ به ۱۹۱ نفر رسید که ۴۹ نفر بیشتر از کمترین آمار ثبت شده در سال جاری است.
بر اساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، آمار جانباختگان کرونا در ۱۶ ماه گذشته در این استان یک هزار و ۸۳۱ نفر بوده است.
دکتر حبیب‌زاده با اشاره به بهبودی و ترخیص ۲۵ نفر از مبتلایان کرونا در استان اردبیل طی شبانه‌روز گذشته، شمار افراد بستری مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان را نیز ۴۴ نفر اعلام کرد.
وی بیان کرد: هم‌اینک شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، خلخال، بیله‌سوار و مشگین‌شهر به جز مرکز استان در وضعیت زرد قرار گرفته و تنها شهرستان اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین گفت: با توجه به خیز و حرکت موج پنجم کرونا از جنوب به سمت شمال کشور که سویه غالب آن ویروس آفریقای جنوبی و هندی است، انتظار می‌رود که در روزهای آینده شاهد شروع خیز کرونا در استان اردبیل باشیم.
وی وضعیت شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال شیوع گسترده کرونا در استان وجود دارد.
دکتر حبیب‌زاده، افزایش میزان سفرهای درون و برون استانی را زنگ خطری برای شیوع گسترده موج پنجم کرونا عنوان کرد و خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب‌نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی شد.
وی برگزاری هرگونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهمترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر تابستانی شهروندان است و باید این مساله به شکل درست و مطابق با توصیه‌های بهداشتی مدیریت شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: برای مهار بیماری کووید.۱۹، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.
وی با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.
دکتر حبیب‌زاده، رعایت دقیق محدودیت‌های وضع شده، در خانه ماندن، عمل به شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و هرگونه دورهمی، تعطیلی مجالس عروسی و ترحیم را تنها راه برون‌رفت و گذر از شرایط بحرانی موجود ذکر کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین با اشاره به تداوم فرایند واکسیناسیون کرونا در استان گفت: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون ۹۳ هزار و ۴۰۴ دوز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل تزریق شده است.
وی افزود: تاکنون ۶۶ هزار و ۴۴۰ دوز واکسن نوبت اول و ۲۶ هزار و ۹۶۴ دوز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.
کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علایم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.
بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/
کاهش فوتی‌ها و افزایش همزمان شمار مبتلایان کرونا در استان اردبیل خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار