در نشست با خبرنگاران عنوان شد؛

هزینه سازی مضاعف بورس کالا برای صنایع فولاد کشور/ خام فروشی مواد اولیه صنعت فولاد متوقف شود

1400/04/09 - 12:03 - کد خبر: 46638 نسخه چاپی

نصر: مدیران تشکل های تخصصی صنعت فولاد ایران خواستار حذف قیمت گذاری دستوری در بورس کالا و ایجاد فضای سالم و رقابت پذیر در صنعت فولاد کشور شدند.

به گزارش نصر، نشست خبری مدیران تشکل های تخصصی صنعت فولاد ایران همزمان با برگزاری هیجدهمین نمایشگاه بین المللی تخصصی صنایع فولاد، معادن، فلزی، ریخته‌گری، متالورژی و تجهیزات وابسته ایران - تبریز با حضور تعدادی از نمایندگان رسانه های کشور در هتل لاله پارک تبریز برگزار شد.
 
رییس هیات مدیره انجمن فولاد آذربایجان در این نشست، آذربایجان شرقی را از قطب های اصلی صنعت فولاد کشور عنوان کرد و گفت: آذربایجان شرقی با فعال بودن ۴۲ واحد تولیدی صنعت فولاد از نظر تعداد ۲۴ درصد، از نظر حجم تولید ۱۵ درصد و از نظر صادرات ۸ درصد سهم صنعت فولاد کشور را به خود اختصاص داده است.
 
کریم رحیمی افزود: صنعت فولاد سهم بسزایی در بخش صنعت و اشتغال استان و کشور ایفا می کند، به طوری که صنایع فولاد آذربایجان شرقی ۳۰ هزار میلیارد گردش مالی داشته و بالاترین نرخ ارزآوری در استان را به خود اختصاص داده است.
 

وی یکی از عمده ترین مشکلات صنعت فولاد کشور را ارائه نرخ دستوری و بالاتر از قیمت جهانی مواد اولیه در بورس کالا دانست و اظهار داشت: حدود 7 ماه است که بورس کالا با قیمت گذاری دستوری و خارج از قواعد به صنعت فولاد کشور آسیب وارد می کند و با قیمت گذاری بالاتر از نرخ جهانی سبب می شود صنایع پایین دستی فولاد با ضرر و زیان مواجه شوند.
 
رحیمی گفت: حوزه صنعت فولاد کشور با سه چالش عمده تامین مواد اولیه، قیمت گذاری دستوری بورس کالا و قیمت نازل ارزش پایه صادراتی مواجه است که موجب تضعیف صنایع پایین دستی صنعت فولاد کشور می شود.

وی ادامه داد: حاشیه سود صنایع پایین دستی صنعت فولاد عادلانه نیست، در حالی که سنگ آهن به نصف قیمت جهانی تحویل صنایع دولتی می شود، اما شمش فولادی با قیمتی بالاتر از نرخ جهانی به دست صنایع پایین دستی فولاد می رسد و این روند موجب می شود صنایع بخش خصوصی پایین دستی صنعت فولاد، در ماه های اخیر حتی توان پوشش هزینه های جاری خود را هم از دست بدهند.
 

رییس هیات مدیره انجمن فولاد آذربایجان تاکید کرد: بورس کالا با مهندسی قیمت فولاد به صنعت فولاد کشور ضربه می زند، در حالی که بورس کالا به عنوان یک پلتفرم برای معاملات است نه قیمت گذاری دستوری و ایجاد بی تعادلی در بازار.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران هم در این نشست گفت: قیمت فولاد در بازار ایران بالاتر از قیمت جهانی و صادرات است و عامل این اتفاق، مهندسی قیمت مواد اولیه توسط برخی افراد و شرکت های بانفوذ در بورس کالاست.
 
احمد رضوی نیک افزود: جالب است که واحدهای نورد فولادی در استان از شرکت های همجوار خود که مواد اولیه را تولید می کنند، نمی توانند مواد اولیه تهیه کنند و مواد اولیه را باید با قیمتی بالاتر از قیمت بازارهای جهانی و با صرف هزینه های بالای حمل و نقل تهیه کنند.
 
وی افزود: بورس کالا با هزینه سازی مضاعف برای صنایع فولادی باعث شده است تا توجیه اقتصادی تولید فولاد در کشور از بین برود و ما در این وضعیت بازارهای صادراتی خود را هم از دست می دهیم.
 

رضوی نیک ادامه داد: برخی با نفوذ در بورس کالا به دنبال منافع شخصی خود هستند و به تولید ملی کشور ضربه وارد می کنند و در شرایطی که بازار اشباع شده، ما مواد اولیه را بالاتر از قیمت های جهانی از داخل کشور تهیه می کنیم و برخی افراد در این شرایط تحریمی با بازی کردن با نرخ ها به قیمت آسیب به تولید ملی و اشتغال جوانان در صنعت فولاد، به فکر منفعت شخصی خود هستند.
 
رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران تاکید کرد: دولت باید متوجه وضعیت به وجود آمده باشد و هر چه سریع تر وضعیت بورس کالا را مدیریت کند.

رضوی نیک به خواسته نوردکاران و تولیدکنندگان بخش خصوصی در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها، اشاره کرد و گفت: باید صادرات محصولات نهایی جایگزین صادرات و خام فروشی شود، چرا که با خام فروشی مواد اولیه فولادی، قدرت رقابت ما در بازارهای منطقه ای و بین المللی کاهش می یابد.
 
انتهای پیام/
 
هزینه سازی مضاعف بورس کالا برای صنایع فولاد کشور/ خام فروشی مواد اولیه صنعت فولاد متوقف شود محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار