امام جمعه موقت تبریز:

شهید بهشتی فقیهی نواندیش بود

1400/04/07 - 16:19 - کد خبر: 46527 نسخه چاپی

نصر: امام جمعه موقت تبریز با اشاره به تلاش‌های شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی، گفت: بهشتی فقیهی نواندیش و مسلط به مسائل روز بود.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین مهدی عالی روز دوشنبه در مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد شهدای هفتم تیر، اظهار کرد: روز هفتم تیر، یکی از اتفاقات تاثیرگذار در تثبیت انقلاب اسلامی و اوج احساسات و جریان های انقلاب اسلامی است.
وی با اشاره به خدمات و تلاش‌های شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی، گفت: شهید بهشتی، شخصیت فوق العاده‌ای داشت و همزمان شاگرد علامه طباطبایی و محقق داماد بود؛ محقق داماد یکی از علمای بزرگ و دارای درس عمیقی بود که می‌گفت تعداد کمی از افراد می‌توانند در دریافت و انتقال مثل شهید بهشتی باشند.
حجت الاسلام عالی اظهار کرد: شهید بهشتی یک فقیه نواندیش، به روز و مسلط به مسائل جدید و اقتضائات زمان بود و بنا بر گفته امام راحل (ره) شهید بهشتی به تنهایی یک ملت بود که این سخن حاکی از جامعیت علمی و سایر جامعیت‌های موجود در این بزرگوار است.
وی ادامه داد: امام راحل هم‌چنین در رابطه با مظلومیت آیت‌الله بهشتی می‌گفتند «شهید بهشتی مظلوم زیست، مظلوم مرد و خار چشم دشمنان بود.»
امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که دشمن به شخصیت شهید بهشتی واقف بود، گفت: این شهید والامقام، بزرگ ترین نقش را در قانون اساسی و تثبیت جایگاه ولایت مطلقه فقیه داشت، لذا از ابتدا دشمن سعی در ترور این شخصیت داشت.
عالی خاطرنشان کرد: دشمنان انواع ترورهای شخصیتی و افتراها و تهمت‌ها از جمله آمریکایی بودن شهید بهشتی را مطرح کردند؛ تمامی این اتفاقات، برای ما تجربه هست و در نتیجه انسان باید دقت کند که نفاق جدید با تنوع و لباس جدید شکل گرفته است.
امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که شهید بهشتی در چندین جبهه در مقابل دشمن جنگ می‌کرد، گفت: در جبهه سیاسی و با جریان لیبرال‌ها آن قدر به شخصیت او حمله شده و عرصه را تنگ کردند که خواستار خروج از عرصه در صورت رفع مشکلات شد اما امام راحل معتقد بودند که اگر تمامی مردم ایران مخالف او شوند نیز باید بر اصول و اعتقادات خود پابرجا بماند.
وی با بیان این‌که یکی از تهمت‌های دشمن به شهید بهشتی انحصارگرا بودن بود، افزود: با این حال او هم با حزب توده و هم با منافقین و فداییان خلق و سایر منافقین جلسات مناظره برگزار کرد و به تنهایی در مقابل این جبهه‌ها ایستاد و با ثبات شخصیت و ایمان، هیچ گونه تزلزلی در او ایجاد نشد و در نهایت دشمن به این نتیجه رسید که باید این شخصیت بزرگ انقلاب را به همراه یارانش در چنین روزی به شهادت برساند.
حجت الاسلام عالی با تاکید بر لزوم بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی، گفت: شهید بهشتی اندیشه‌ها و اعتقادات متعددی داشت و در جنبه مدیریتی و مدیریت سیاسی، نخبه پروری و شایسته سالاری مهم بود و خود او یک فرد مدیر و مدبر، باصلابت و به قول رهبر معظم انقلاب معتقد، مومن و ملتزم به ایمان بود.
وی با تاکید بر این‌که از جمله تفکرات و اندیشه‌های شهید بهشتی، تقدم تعهد بر تخصص است، گفت: شهید بهشتی، شهید چمران و سایر بزرگان معتقد بودند که در حوزه مدیریت، در عین حال که شایسته سالاری و تخصص لازم است اما از همه مهمتر تعهد است.
امام جمعه موقت تبریز با اشاره به گفته‌ شهید بهشتی مبنی بر این‌که " آفت انقلاب اسلامی این است که دچار بازیگرانی باشد که اسلام و انقلاب و هر چیزی را دکان کنند، اعم از دکان قدرت، دکان ثروت، دکان شهرت و دکان ریاست"، افزود: باید سخت مراقب باشیم تا جلوی این خطری که در طول تاریخ همواره، انقلاب‌های الهی را تهدید کرده است، بگیریم.
مراسم گرامیداشت شهدای هفتم تیر با غبارروبی و عطر افشانی گلزار شهدا در تبریز برگزار شد.
شهید دکتر محمد حسین بهشتی نخستین رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران و ۷۲ تن از یاران وفادار انقلاب در هفتم تیر سال ۶۰ در انفجار بمب دفتر حزب جمهوری اسلامی به دست منافقان کوردل به شهادت رسیدند.
انتهای پیام/
شهید بهشتی فقیهی نواندیش بود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار