آیت‌الله رئیسی در همایش سراسری قوه قضاییه:

بیش از ۷۰ درصد از بدنه دستگاه قضا جوانان هستند

1400/04/07 - 15:33 - کد خبر: 46524 نسخه چاپی

نصر: رئیس قوه قضائیه گفت: امروز بیش از ۷۰ درصد بدنه دستگاه قضا را جوانان فعال و با انگیزه تشکیل می‌دهند که نیروی اصلی برای ادامه حرکت تحولی در قوه قضائیه هستند.

به گزارش نصر، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز دوشنبه (هفتم تیر ماه) در همایش سراسری قوه قضائیه که همزمان با هفته قوه قضائیه برگزار شد از عملکرد همکاران قضائی در سراسر کشور برای اجرای عدالت، احقاق حق و ابطال باطل و همچنین از همراهی و صبوری خانواده‌های آن‌ها تقدیر کرد.
رئیس دستگاه قضا گفت: انتظار همه از عدلیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با گذشت یک دوره ۴۰ ساله، کمال یافتگی است که دستگاه قضائی به جایگاهی رسیده باشد که با اهداف مهم انقلاب اسلامی کاملاً همخوانی داشته باشد.
رئیسی افزود: خواست رهبری و مردم آن است که دستگاه عدلیه و به‌طور خاص دادگستری‌ها در طراز نظام اسلامی باشند و در بستر گام دوم زمینه‌ها و بسترهای اجرای عدالت از سوی قوه قضائیه فراهم است.
وی افزود: امروز بسیاری از موانع که ابتدای انقلاب پیش روی دستگاه قضا بود رفع شده و چهره‌های عالم و متخصص و مجرب و صاحب صلاحیت علمی و عملی در این قوه حضور دارند و انتظار عمومی آن است که در فرآیند دادرسی و رسیدگی، به اقتضای حق و عدل عمل شود.

لزوم توجه به رعایت عدل و حق در کنار سرعت و دقت
رئیس قوه قضائیه با تأکید بر توجه همکاران دستگاه قضائی به رعایت عدل و حق در کنار توجه به سرعت و دقت در کار، اظهار داشت: بسیاری از ابزارهای نوین که در اختیار ما قرار دارند برای آن است که دقت و سرعت کار افزایش یابد و دسترسی به اطلاعات و سوابق مورد نیاز آسان شود؛ اما تصمیم گیرنده نهایی قاضی است.
رئیسی افزود: اجرای عدالت امری بسیار مهم و محوری برای نظام اداری و همه سازمان‌هاست و برپایی دولت اسلامی نیز مبتنی بر عدالت و اجرای آن در همه شئون است.
رئیس دستگاه قضا گفت: اولین هدف انبیای الهی و امام راحل (ره) آن بود که مردم در راه خدا حرکت کنند و عبد خدا باشند و در مرحله بعد، روابط اجتماعی مبتنی بر عدالت بنیان نهاده شود.
رئیسی گفت: همه بخش‌های کشور باید در مسیر عدالت حرکت کنند و هم قوانین باید عادلانه تصویب و اجرا شوند و هم قضاوت و داوری ما باید مبتنی بر عدالت باشد.
رئیس دستگاه قضا در عین حال خاطر نشان کرد که قوه قضائیه نماد و ضامن اجرای عدالت در جامعه است تا آحاد مردم اطمینان پیدا کنند حقوق آن‌ها تضمین شده است و به حق خود می‌رسند.
رئیسی با بیان این‌که هر کس در مسیر اجرای عدالت گام بردارد، از یاری خداوند و همراهی مؤمنان عدالتخواه برخوردار خواهد بود، تصریح کرد: این وعده الهی است که اگر دشمنان بخواهند نسبت به مجریان عدالت خدعه کند، خداوند نمی‌گذارد به هدف شوم خود برسند.
رئیس قوه قضائیه با بیان این‌که باید برای مردم ارزش قائل شد، تصریح کرد: اینکه برخی می‌گویند مردم بدانند یا ندانند و کمک کنند یا نکنند ما کار خودمان را انجام می‌دهیم حرف درستی نیست و اطلاع داشتن مردم و به حساب آوردن آن‌ها بسیار مهم است.
آیت‌الله رئیسی افزود: دل‌های مردم متعلق به خداست و او دل‌ها را به طرف کسانی هدایت می‌کند که در مسیر حق و عدل حرکت می‌کنند و اگر اقدام و حکمی عادلانه باشد، یاری خدا و همراهی مردم را در پی خواهد داشت.
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش اجرای قانون را نزدیک‌ترین امر به اجرای عدالت دانست و گفت: هر چه قانون بهتر و بیشتر اجرا شود به عدالت نزدیک‌تر می‌شویم.
رئیسی با محوری خواندن عامل انسانی در اجرای قانون گفت: اگر فردی مرتکب فعلی مجرمانه شد، تعیین میزان کیفر او نیازمند تشخیص قاضی مجرب و مطلع است.
رئیس قوه قضائیه گفت: صدور حکم متناسب با جرم در گرو تشخیص قاضی عالم و مطلع و خردمند است که باید نسبت به شخصیت و موقعیت مجرم و محیطی که در آن مرتکب جرم شده شناخت داشته باشد.
رئیسی افزود: از امور مهم در آداب‌القضاء آن است که قاضی اطلاعات نسبی نسبت به جامعه و محیط و شخصیت و وضعیت افراد داشته باشد تا تشخیص دهد یک فرد در چه شرایطی و با چه انگیزه‌ای و در چه فضایی مرتکب جرم شده است.
وی بر همین اساس تأکید کرد یک قاضی که در یک استان می‌خواهد قضاوت کند اگر مجتهد هم نیست باید مقلدی مطلع و مسلط به مباحث حقوقی و بهره‌مند از حداقل اطلاعات جامعه شناسی و روانشناسی باشد تا انگیزه‌ها و اندیشه‌ها را بشناسد و متناسب با آن تصمیم عادلانه بگیرد تا هم قانون عادلانه اجرا شود و هم جامعه در برابر آسیب‌ها مصون شود.

مدیران هم به فکر پیشگیری از وقوع جرم باشند
رئیس قوه قضائیه با بیان این‌که عموم همکاران قضائی وظیفه دارند در رسیدگی به پرونده‌ها با شناخت موضوع، حکم متناسب بدهند، متذکر شد که مدیران هم باید برای پیشگیری از وقوع جرم و جلوگیری از افزایش پرونده‌های قضائی تدبیر کنند.
آیت‌الله رئیسی افزود: نقش حکم در بازدارندگی از وقوع جرم مهم است، اما مدیران باید با همکاری و هماهنگی سایر بخش‌ها برای پیشگیری از وقوع جرم و کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی و افزایش هنجارها در جامعه اقدام نمایند.
وی به مدیران قضائی توصیه کرد که با برنامه ریزی در جهت استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای احیای حقوق عامه، پیشگیری از جرم و کاهش ناهنجاری‌ها، کاهش ورود پرونده به عدلیه و رسیدگی بموقع به پرونده‌ها گام جدی در اجرای وظایف عدلیه بردارند که در قانون اساسی تبیین شده است.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به روایتی از پیامبر بزرگ اسلام که فرمودند هر کس حقی را از ظالم بستاند و به مظلوم بدهد همراه و مصاحب من در بهشت خواهد بود، رسیدن به این جایگاه را بزرگ‌ترین و ارزشمندترین مدال برای کسانی دانست که در کسوت قضا به دنبال اجرای عدل و حق هستند.
آیت‌الله رئیسی با تقدیر از همه همکاران قضائی در سراسر کشور که برای اجرای عدالت و احقاق حق تلاش می‌کنند، اظهار داشت: آمارها نشانگر فعالیت جدی همکاران ما در استان‌ها و پشتیبانی مدیران در مرکز است.
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش ضمن ارج نهادن به کارهای صورت گرفته در دستگاه قضا در سال‌های گذشته، خاطر نشان کرد: در دوره تحول قضائی نیازمند آن بودیم که گام‌هایی اساسی برای تعالی نظام قضائی برداریم.
آیت‌الله رئیسی از رسیدگی به پرونده‌های معوقه و کثیرالشاکی و به‌روزرسانی این پرونده‌ها، کاهش قرارهای بازداشت و معرفی به زندان و همچنین رسیدگی بموقع به پرونده‌های جاری به‌عنوان اقدامات قابل تقدیر همکاران دستگاه قضا در دوره تحول یاد کرد.

به روز شدن ۱۴ هزار پرونده مشمول ماده ۴۷۷ در معاونت قضائی
وی تصریح کرد: در معاونت قضائی ۱۴ هزار پرونده مشمول ماده ۴۷۷ رسیدگی و به روز شد و در ثبت اسناد هم چهار برابر گذشته فعالیت صورت گرفت و با تلاش شبانه روزی همکاران دیوان عالی کشور برای به‌روزرسانی پرونده‌ها، بسیاری از دغدغه‌های مردم برطرف شده است.
رئیس قوه قضائیه نیروی انسانی مجرب و مطلع و مدیران با کفایت را بزرگ‌ترین سرمایه دستگاه قضا دانست و از این‌که همه مدیران و کارکنان و رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها افرادی حساس نسبت به مسائل اجتماعی و اجرای عدالت هستند، ابراز خرسندی کرد.
آیت‌الله رئیسی گفت: امروز بیش از ۷۰ درصد بدنه دستگاه قضا را جوانان فعال و با انگیزه تشکیل می‌دهند که نیروی اصلی برای ادامه حرکت تحولی در قوه قضائیه هستند.
رئیس قوه قضائیه با بیان این‌که نشاندن تبسم بر لب مردم کاری ارزشمند است و سعادت دنیا و آخرت را در پی دارد، تأکید کرد: قوه قضائیه با همکاری مدیران و نیروهای کارآمد، تحول‌خواه و عدالت‌طلب و با مدیریت خوبی که بر این قوه حاکم خواهد شد، با قدرت در مسیر اجرای عدالت حرکت می‌کند تا مردم طعم شیرین عدالت را بیش از پیش احساس کنند.
آیت‌الله رئیسی این نکته را هم متذکر شد که در دولت مردمی نیز مأموریت تحولی را پیگیری و قوه قضائیه را در برطرف کردن برخی کاستی‌هایی که در این قوه وجود دارد یاری می‌دهد تا کار اجرای عدالت تسهیل شود.
انتهای پیام/
 بیش از ۷۰ درصد از بدنه دستگاه قضا جوانان هستند خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار