اطلاع رسانی/ تاریخچه مختصر و یک چشم‌انداز وسیع؛

شهیدقاضی برند سبز صنعت دارویی آذربایجان شرقی

1400/04/09 - 12:30 - کد خبر: 46523 نسخه چاپی

نصر: شرکت داروسازی شهیدقاضی یکی از شرکت‌های مهم گروه دارویی تامین TPICO و در ذیل مجموعه شرکت‌های دارویی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) قرار گرفته که در سال 1364 و به‌عنوان نخستین طرح احداث یک شرکت داروئی در استان آذربایجان‌شرقی پایه‌گذاری و به مرحله ساخت رسید.

به گزارش نصر، این شرکت که هم‌اکنون عنوان بزرگترین و مدرن‌ترین کارخانه تولید محصولات تزریقی ایران و منطقه را به‌خود اختصاص داده است، در بهمن ماه سال 1369، همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به بهره برداری رسید و اکنون با سه دهه پیشینه ارزشمند، از نام‌های معتبر این صنعت گرانمایه به‌حساب می‌آید.
داروسازی شهیدقاضی همچنین از همان روزهای آغازین، روندهای شفافیت و حرفه‌ای شدن را به‌سرعت طی کرده و خیلی زود در جغرافیای صنعت داروسازی ایران و همچنین بازار سرمایه جا افتاد و از اردیبهشت ماه سال 1377 نیز به شرکت سهامی عام تبدیل شد.
شرکت داروسازی شهیدقاضی سرانجام با تکمیل چرخه و گردش پررونق و شفاف خود، در دهه اول مهر 1394 به‌طور رسمی در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته و در گروه دارویی با نماد (دقاضی) قرار گرفته و شناخته و ثبت شد؛ و امروزه دیگر "برند" و نامی آشنا برای مردم ایران به‌حساب می‌آید.
این شرکت 10 خط تولید داردکه شامل شش خط تولید محصولات حجیم(LVP) ، یک خط تولید محصولات کم حجم (SVP)و سه خط تولید آمپول های دارویی و آمپول آب مقطر می باشد.
شرکت شهیدقاضی در منطقه‌ای مرتفع و خوش آب و هوا (در دامنه کوه سهند) در حومه تبریز قرار گرفته است که در زمینی به مساحت 12.8 هکتار فضای تولید و 30هکتار جنگلکاری و فضای سبز، چون نگینی بر قله ی صنعت سلامتی استان می‌درخشد.
شهیدقاضی در سه دهه گذشته همواره روندی رو به رشد داشته و به سهم خود بخشی از بار سنگین صنعت داروسازی کشور را به دوش کشیده است.
 
راه توسعه و ارتقای کیفی
این شرکت در سال 1400 با افزایش سرمایه از مبلغ 405.000 میلیون ریال به مبلغ 850.000 میلیون ریال تجدید قوا کرده و چشم‌انداز و اهداف خود را تا سال 1404 مشخص و در صدد ارتقاء کیفی و کمی محصولات خود در تولید انواع فرآورده‌های داروئی استریل تزریقی است تا در بازار داخلی کماکان پیشرو و از حافظان مهم سلامت مردم شریف ایران باشد.
همچنین نگاه تیزبین هسته اصلی داروسازی شهیدقاضی به توسعه در بازار کشورهای همسایه و نفوذ در بازارهای جدید خارجی است که پیش بینی شده است تولید اشکال داروئی غیر تزریقی را هم به سبد خود بیفزاید و در رقابت با سایر برندهای دارویی قرار گیرد.

نگاهی به وضعیت تولیدات شرکت داروسازی شهیدقاضی، برند افتخارآفرین ( جایگاه در صنعت و سهم بازار)
 
 
برآورد سهم داروسازی شهیدقاضی از کل بازار دارویی کشور براساس آخرین آمارنامه دارویی به شرح زیر است:
قریب به 2.2% کل بازار این صنعت متعلق به شرکت داروسازی شهیدقاضی است.
در محصولات لیتری، این شرکت با60 درصد سهم بازار به عنوان تامین‌کننده اول صنعت در بین 5 شرکت تولیدکننده سرم شناخته می‌شود.
در محصولات نیم لیتری نیز در حدود، 35 درصد سهم بازار متعلق به شرکت داروسازی شهیدقاضی است و عنوان دومین تامین‌کننده اصلی صنعت را در اختیار دارد.
برای محصولات 250 سی سی، 100 درصد سهم بازار به‌عنوان تامین‌کننده مطلق صنعت در اختیار شهیدقاضی است.
محصولات 100 و 50 سی سی55 درصد سهم صنعت متعلق به شهیدقاضی است.
 شرکت داروسازی شهیدقاضی همچنین تامین‌کننده اول بازار در بین 5 شرکت تولید‌کننده اصلی به‌شمار می‌رود.
سهم این شرکت در بازار آمپول آب مقطر نیز، 85 درصد و آمپول دارویی 5 و 10 سی سی با تکنولوژی BFS صد در صد بازار است که به عنوان تامین‌کننده اول صنعت شناخته می‌شود.
 
 

شرکت داروسازی شهید قاضی، آموزش و اطلاع رسانی
آموزش، توسعه و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی شرکت جهت ارتقای بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده بلند مدت برای سازمان، از اهداف کلان و همیشگی این شرکت معتبر محسوب می‌شده است و از شاخص های مهم منابع انسانی میتوان به جوان بودن و آموزش محور بودن اشاره کرد بطوری که میانگین سنی کارکنان 35 سال ، میانگین سابقه کار 8 سال می باشد و سرانه آموزش کارکنان نیز 18 ساعت است.
همچنین در حوزه ارتباط صنعت با دانشگاه نیز با مشارکت دانشگاه در امر آموزش و کارآموزی دانشجویان رشته های مختلف اعم از داروسازی ، پیراپزشکی و ... می توان اشاره کرد.
این شرکت به اطلاع‌رسانی کامل و به‌موقع رویدادهای مهم خود ارج می‌نهد و علاوه بر درج اخبار تازه در سایت سازمان بورس و کدال و همزمان در سایت رسمی شرکت و گروه‌های مرتبط مجازی، تهیه و تنظیم گزارش‌های مختلف برای سهامداران عمده به‌صورت ماهانه و موردی، سازمان بازرسی، سندیکاهای داروهای انسانی و مکمل، سازمان غذا و دارو و ...، را هم در دستور کار خود قرار داده است.
 
استاندارها و جوایز و گواهینامه‌ها
شرکت داروسازی شهیدقاضی در زمینه‌ی استانداردها و در راستای ارتقای کیفیت و یکپارچگی سیستم مدیریتی خود نیز موفق به اخذ یا تمدید آخرین ویرایش گواهینامه‌های ایزویی 9001 ،14001 ،45001 ،10015 ،10004 ،10002 خود شده است.
همچنین در سال 99 نیز می‌توان به دریافت تعدادی از جوایز و تقدیرنامه‌های جدید شرکت اشاره کرد:


 
تقدیرنامه اشتهار به کیفیت 4 ستاره از هفتمین دوره جایزه ملی کیفیت غذا، دارو و بهداشت ایران
دریافت تندیس زرین رضایتمندی مشتری از دهمین همایش کشوری رضایتمندی مشتری
دریافت تندیس واحد نمونه سلامت محور از مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی
دریافت لوح سپاس گروه کار نمونه استانی از استاندار آذربایجانشرقی
دریافت لوح سپاس و تندیس واحد تولیدی منتخب حفاظت محیط زیست از سازمان حفاظت محیط زیست استان
دریافت تندیس و لوح ارزشنامه مدیران از سومین اجلاس مسئولیت پذیری اجتماعی و فرهنگ اجتماعی
اخذ تقدیرنامه مدیریت و کنترل بیماری کرونا از مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی
دریافت لوح تقدیر اقدامات کنترلی شیوع بیماری کرونا از انجمن صنفی ایمنی، بهداشت حرفه ای و محیط زیست استان به جمعی از همکاران
اخذ تقدیرنامه از انجمن صنفی ایمنی، بهداشت حرفه ای و محیط زیست استان آذربایجانشرقی
دریافت لوح سپاس از اداره کل دامپزشکی استان به عنوان واحد نمونه صنعتی تولید داروهای دامی
دریافت تقدیرنامه از دانشکده داروسازی تبریز در امر آموزش و کارآموزی صنعتی
همچنین در سومین اجلاس سراسری مسئولیت پذیری اجتماعی و فرهنگ سازمانی ، مدیرعامل شرکت داروسازی شهید قاضی به عنوان چهره نامی صنعت و اقتصاد کشور انتخاب و تقدیر گردید.
این شرکت در هماهنگی با ستاد بحران استان، اقدام به تهیه و توزیع اقلام مورد نیاز بهداشتی برای مراکز درمانی از قبیل ماسک، دستکش، پتو، بالش و حوله کرده و در داخل سازمان نیز با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از طرف تی‌پی‌کو و شستا، تهیه و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده برای پرسنل و اطلاع‌رسانی‌های جامع و به‌روز در خصوص راه‌های پیشگیری این بیماری همه‌گیر، اقداماتی مفید را سامان‌دهی کرده است.
 
 اخذ پروانه‌ برای تولید محصولات جدید، برای نخستین بار در ایران
در سال 99 این شرکت موفق به اخذ 6 فقره پروانه محصولات انسانی و دامی جدید شد؛ که عمدتا به‌صورت انحصاری و برای اولین بار در ایران اخذ و تولید محصول انجام شده است.
 تعداد 18 پرونده‌ی محصولات انسانی و دامی نیز در سازمان‌های ذیربط در حال بررسی است که این مجموعه امیدوار است در سال 1400پروانه‌های مربوطه اخذ و تولید انجام پذیرد.

اهم پروژه های اتمام یافته و طرح های توسعه ای در حال اجرا
1 ـ ساخت بخش جدید آمپول در 4 خط به مساحت 950 مترمربع


 
2 ـ  طراحی و اجرای انبار ضایعات و پروژه به مساحت 1100 مترمربع


 
3 ـ طراحی و اجرای بخش جدید تولید بطری به مساحت 310 مترمربع


4 ـ راه اندازی خط پنج کنترل چشمی و بسته بندی سرم


 
5 ـ خرید و راه اندازی خط جدید لیبل زنی محصولات


 
6 ـ تجهیز و نوسازی آزمایشگاه میکروبیولوژی به مساحت 260 مترمربع


 
7 ـ پروژه خط اختصاصی انتقال 20 کیلوولت نیرو رسانی



8 ـ اجرای سیستم آنلاین پایش تصفیه خانه
9 ـ طراحی و نوسازی سیستم کندانسور آبسازی با حجم 8000  لیتر بر ساعت
10 ـ راه اندازی سیستم الصاق لیبل اصالت در کلیه خطوط بسته بندی

گزارش مجمع عمومی سال منتهی اسفند 1399


 
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت شهیدقاضی در روز دو‌شنبه  1400/03/24 در محل مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش تهران و با حضور بیش از 86.89 درصد از سهامداران حقیقی و حقوقی شرکت تشکیل شد و مدیرعامل (دکتر سعید باسمنجی) گزارشی جامع از فعالیت‌ها و عملکرد سالانه مجموعه را به سمع و نظر حاضران رساند.
 
گزارشی از آمار و ارقام سالانه

شرکت داروسازی شهیدقاضی با افزایش 36درصدی فروش محصولات خود نسبت به سال قبل شاهد رشد چشمگیر سود عملیاتی به میزان 41 درصد و سود خالص به میزان 40 درصد بوده است.
گزارش دکتر باسمنجی شامل یکی از مهم‌ترین اهداف صنعت داروسازی ایران هم می‌شد؛ قرار است در سال 1400 پروژه‌های بازسازی و ارتقاء استاندارهای تولید دارویی (GMP) تکمیل و شرکت در آستانه یک رشد قابل ملاحظه و جهش قرار بگیرد.
هم‌اکنون بازسازی و ارتقائ GMP بخش‌های مختلف شرکت داروسازی شهید قاضی اعم از سالن‌های تهیه محلول، سالن‌های تولید سرم و بخش‌های تولید آمپول به اتمام رسیده و به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.
با اتمام این پروژه‌ها، گشایش‌هایی بزرگ در راه و مسیر صادرات و هم افزایش ظرفیت تولید در شرکت صورت می‌پذیرد و هموارسازی در جهت ورود به بازارهای منطقه رخ خواهد داد. 
در پایان مجمع عمومی سالیانه شرکت شهیدقاضی، سهامداران تصویب کردند که مبلغ 2824 ریال به ازای هر سهم سود نقدی تقسیم شود.
انتهای پیام/
شهیدقاضی برند سبز صنعت دارویی آذربایجان شرقی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  معماری   3 سالها پیش  

به حول و قوه الهی قوی تر و بهتر از همیشه پیش خواهیم رفت
پژوهشیار