مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تشریح کرد:

آخرین وضعیت پروژه های مقابله با قطعی آب در آذربایجان‌شرقی

1400/04/05 - 20:41 - کد خبر: 46410 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان آخرین وضعیت پروژه های مقابله با قطعی آب در آذربایجان‌شرقی را تشریح کرد.

به گزارش نصر، یوسف غفارزاده امروز شنبه ۵ تیرماه در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب اظهار کرد: از مهر ماه سال گذشته و بعد از اینکه در شهریور ماه با مشکل قطعی آب مواجه شده بودیم و یک روز در میان آب شرب مناطق مختلف تبریز به مدت ۶ ساعت قطع می‌شد و با قطعی آب تنش‌هایی ایجاد شد، بلافاصله با طراحی و تعریف پروژه های کوتاه مدت و بلند مدت تصمیم گرفتیم این موضوع را حل کنیم.
امسال تمامی مشکلات سال گذشته به علاوه‌ی افزایش بی سابقه دمای هوای تبریز وجود دارد
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه سال گذشته میزان بارش ۲۵ درصد، روان آب رودخانه ها ۳۰ درصد، ورودی سدها ۲۵ الی ۳۰ درصد کاهش یافته بود، امسال را سالی کم آب و خشکسالی پیش‌بینی کرده بودیم که با توجه به اظهارات مدیرکل هواشناسی استان، باید افزایش دمای بی سابقه تبریز را نیز به عوامل فوق اضافه کنیم که طبیعتا میزان مصرف آب را افزایش خواهد داد.

پروژه اول: تعویض هفت کیلومتر از لوله های خط انتقال آب نهند
وی در تشریح اقدامات کوتاه مدت انجام شده برای جلوگیری از قطعی آب در سال جاری گفت: هفت کیلومتر از لوله های خط انتقال آب نهند به تبریز به دلیل قرارگرفتن در منطقه‌ ای شوره زار پوسیده شده بود و بخاطر این موضوع میزان آبی که قرار بود به تبریز منتقل شود، از ۹۰۰ لیتر در ثانیه به ۶۵۰ لیتر در ثانیه کاهش یافته بود.
غفارزاده افزود: برای حل این موضوع ۷ کیلومتر لوله خریداری و بعد از عقد قرارداد با پیمانکار از مهرماه سال گذشته عملیات تعویض لوله ها را آغاز کردیم.
وی در خصوص میزان اعتبار در نظرگرفته شده برای این طرح خاطرنشان کرد: اعتبار مورد نیاز ۴۵ میلیارد تومان بود که ۱۲ میلیارد تومان از طریق منابع تنش آبی تامین شد و سعی کردیم از این طریق لوله ها را خریداری کنیم تا پروژه متوقف نشود و با توجه به اینکه مابقی اعتبار در خرداد ماه سال جاری در اختیار ما گرفت، در طول این مدت به دلیل اعتبار و سابقه ای که داشتیم از لوله و سایر ملزومات را خریداری کرده بودیم.
وی با بیان اینکه این طرح اکنون حدود ۹۵ درصد پیشرفت داشته است، گفت: تنها ۲۰۰ متر دیگر از هفت کیلومتر باقی مانده است که تلاش می‌کنیم ظرف مدت ۲ هفته آینده این پروژه را تکمیل کنیم تا ۳۰۰ لیتر کمبود آب شرب به تبریز جبران شود.

دومین طرح: حفر ۳۰ چاه جدید 
مدیرعامل آب شرکت منطقه ای آذربایجان شرقی حفر ۳۰ چاه جدید را دومین پروژه کوتاه مدت برای حل مشکل آب شرب تبریز برشمرد و افزود: مجوز حفر ۳۰ چاه به شرکت آبفای استان داده شده است که این ۳۰ چاه قادر خواهد بود از طریق آب جدید، میزان آب شرب تبریز را ۳۰۰ الی ۴۰۰ لیتر در ثانیه افزایش دهد.
وی میزان اعتبار این طرح را ۶۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: تاکنون حدود ۱۵ چاه حفر شده است و میزان ۲۵۰ لیتر در ثانیه آب شرب استخراج می‌شود و امیدواریم در روزهای آتی ۱۵ چاه باقی مانده نیز با موفقیت حفر شده وهمه‌ی مقدار آب پیش بینی شده به آب های تبریز اضافه خواهد شد.

سومین‌طرح: جداسازی آب شرب صنایع و ویلاها
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سومین طرح کوتاه مدت برای حل مشکل قطعی آب تبریز اظهار کرد: جداسازی آب شرب در صنایع و ویلاها دیگر طرح کوتاه مدت ما بود که تقریبا تمامی صنایعی که از آب شرب استفاده می‌کردند، ملزم شدند که در زمان پیک مصرف از آب های چاه استفاده کنند. 
غفارزاده مجموع آب های اضافه شده از طریق این سه پروژه را ۸۰۰ لیتر در ثانیه عنوان کرد و ادامه داد: تا امروز  حدود ۴۵۰ لیتر از این ۸۰۰ لیتر پیش‌بینی شده تحقق یافته است که بعد از اتمام حفر چاه ها و تعمیر لوله های خط نهند، همه‌ی ۸۰۰ لیتر آب تحقق خواهد یافت.

لزوم صرفه جویی ۱۰ درصدی مصرف آب توسط مردم
وی خطاب به مردم آذربایجان شرقی و تبریز گفت: ما اکنون با تمامی این طرح ها و اقدامات در وضعیت سر به سر هستیم و اگر مردم بتوانند در شستن دست ها، مسواک زدن، حمام رفتن، شستن ماشین و ... ۱۰ درصد مصرف آب را کاهش دهند، با تکمیل این پروژه ها برای سال بعد نیز مشکلی از بابت قطعی آب نخواهیم داشت.

آخرین وضعیت طرح انتقال آب ارس به تبریز
وی در تشریح طرح انتقال آب ارس به تبریز به عنوان طرح بلندمدت و ملی گفت: این طرح قادر خواهد بود ۱۸۶ میلیون مترمکعب حقابه آذربایجان شرقی را از ارس به جلفا، هادیشهر، مرند و ۱۵ شهر دیگر تا تبریز و ۳۵۰ روستا و صنایع در مسیر این شهر ها برساند.
مدیرعامل آب شرکت منطقه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه طول این طرح ۱۴۰ کیلومتر است، گفت: تاکنون از طریق اعتبار پروژه های مرزی ۳۵ کیلومتر از این طرح تکمیل شده است و از ۱۰۵ کیلومتر باقی مانده ۵ کیلومتر به صورت تونل و ۱۰۰ کیلومتر نیز لوله های ۲ هزار است که چندین تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ نیز در مسیر وجود دارد.
وی، تحریم ها را علت اصلی عدم اتمام این طرح برشمرد و متذکر شد: اعتبار این‌طرح ۵۱۰ میلیون یورو است و به دلیل ناتوانی پیمانکار در تامین سرمایه گذار، اقدام به تغییر پیمانکار کردیم و اکنون در حال رایزنی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) هستیم تا این پروژه که بعنوان مهم‌ترین پروژه‌ی تاریخ تبریز محسوب می‌شود، تکمیل شود.

میزان آب  رهاسازی شده به دریاچه ارومیه
غفارزاده در پاسخ به سوالی در خصوص میزان آب رهاسازی شده به دریاچه ارومیه نیز بیان کرد: میزان آبی که قرار بود از طریق آذربایجان‌شرقی به دریاچه ارومیه رهاسازی شود، ۱۰ میلیون متر مکعب بود که تا فروردین ماه ۱۵ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شده است که حتی بیشتر از حقابه تعیین شده است. 

آخرین وضعیت سدهای آذربایجان شرقی
وی در تشریح آخرین وضعیت سدهای آذربایجان شرقی گفت: ورودی سدعلویان در مقایسه با سال قبل ۲۲ درصد منفی بوده ، وضعیت سد سهند بد نیست و تنها ۶ درصد عقب روی دارد و سد نهند نیز خوشبختانه با مقدار سال گذشته برابر است اما سدهای آیدوغموش، ستارخان، قلعه چای، ارسباران و ارس به ترتیب ۲۸، ۱۵، ۲۸، ۲۲، ۱۰ و ۱۳ درصد نسبت به سال قبل پایین آمده است.
انتهای پیام/
 آخرین وضعیت پروژه های مقابله با قطعی آب در آذربایجان‌شرقی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار