معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری:

بزرگترین شرکت های هوش مصنوعی منطقه در ایران هستند

1400/04/05 - 15:41 - کد خبر: 46397 نسخه چاپی

نصر: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بابیان اینکه بزرگترین شرکت های هوش مصنوعی منطقه در ایران هستند، گفت:تمام نرم افزارهای حوزه فناوری اطلاعات داخلی سازی شده و از نرم افزارهای داخلی در کشور استفاده می شود.

به گزارش نصر، سورنا ستاری روز شنبه در مراسم رونمایی از محصولات فناورانه نسل سوم حوزه اقتصاد خلاق، دیجیتال و هوشمند سازی که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: هدف از این رونمایی شناساندن برخی از شرکت ها و قدردانی از زحمات آنها، به ویژه در حوزه های جدیدی است.
وی ادامه داد: در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بحث های جدیدی از قبیل بلاکچین چند سالی است در کشور مطرح شده، اما شرکت هایی که توانستند کار عملی و محصول روی میز بگذارند تعداد محدودی است.
ستاری با اشاره به اینکه از روز اول دانش بسیاری از مباحث این حوزه از خارج وارد کشور شده است،   ادامه داد: درخصوص حوزه های جدید فناوری اطلاعات در دانشگاه ها تدریس می شود. خیلی از اساتید در این خصوص صحبت می کنند ولی کسی که محصول روی میز بگذارد باید تشویق شود. 
وی اظهار داشت: در حوزه های هوش مصنوعی تعداد زیادی از شرکت ها کار می کنند. البته این حوزه، حوزه بسیار وسیعی است. حوزه های هوشمندسازی و هوش مصنوعی بسیار وسیع هستند و تعدادی از شرکت های ما نیز در این حوزه رشد پیدا کرده است.
ستاری گفت: بزرگترین شرکت های هوش مصنوعی منطقه در ایران هستند، شرکت هایی که بسیاری از آنها تعداد بسیار زیادی از دانش آموختگان نخبه را در خود جذب کرده اند. شرکت هایی داریم که بیش از هزار نفر نیروی انسانی دارند که در زمینه هوش مصنوعی کار می کنند و ابتکارات و نوآوری هایی داشتند که در جای خود یک کار منحصر بفرد در کشور بوده است.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: ما زیست بوم خودمان را در کشور داریم وشرکت ها نیز باید کارهای بومی خود را ارایه دهند. در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت های ایرانی هوش مصنوعی در زمینه گفتار باتوجه به لهجه های مختلف در کشور کار می کنند.  همچنین در زمینه تصویری، هوشمندسازی شرکت های بسیاری با توجه به رشدی که هوش مصنوعی دارد، فعال شده اند.
ستاری با بیان اینکه این ها کارهای بسیار ارزشمندی در حوزه های پیشرو در فناوری اطلاعات و ارتباطات در حال انجام است، افزود: زمانی ما متهم می شدیم که استارتاپ ها فقط کار خدماتی می کنند. درحالی که کار خدماتی که انجام می دهند، فناوری هوش مصنوعی در آن استفاده شده است.
وی خاطرنشان کرد: تمام نرم افزارهای حوزه فناوری اطلاعات داخلی سازی شده و از نرم افزارهای داخلی در کشور استفاده می شود.
وی با اشاره به اینکه این خدمات در حوزه بیمه و بانکداری نیز پیشرفت کرده است، یادآور شد: از ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت نیز می خواهیم از شرکت هایی که در زمینه حوزه های پیشرو قدم می گذارند، حمایت کنند.
ستاری یادآور شد: حسن فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات این است که زود محصول به بازار می رسد مثل حوزه های دیگر مثل بیوتک، نانو، سلول های بنیادی ، هوا و فضا نیست که تا ۶ ماه و حتی یک سال دیگر در بازار باشد، اما هر حوزه نوظهوری نیاز به حمایت دارد. حمایت می تواند مادی و معنوی باشد و مجموعه حمایت هایی که باید اتفاق بیفتد.
وی افزود: ستاد موظف است این حمایت ها را انجام دهد و معاونت نیز در کنار شرکت ها است، این حوزه ها در آینده کسب و کارهای بزرگی را شکل می دهند. شرکت هایی که چهار سال پیش در  حوزه هوش مصنوعی وارد شده اند خیلی رشد کرده اند.
وی یادآور شد: خیلی از سرویس های شرکت های فعال در این حوزه منحصر همان کشور است. سرویس هوش مصنوعی را که در آمریکا جواب داده نمی توان در ایران پیاده کرد؛ چراکه ما بوم، زبان، و فرهنگ خودمان را در کشور داریم. بنابراین این سیستم باید با این ها مطابقت داشته باشد.
در این مراسم از محصولات فناورانه نسل سوم شرکت دانش بنیان آفرینش و بینش ایرانیان با محصول پلتفرم لایو بوک ، رستاک میدیا سپهر با محصول بلاکچین به عنوان سرویس( bockchain as a service )، شرکت مدیریت منابع فیزیکی اطمینان پردیس محصول بسته  نرم افزاری مدیریت عملکرد تجهیزات ، دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی تهران با محصول آزمایشگاه،  شرکت یکتا ققنوس پارس با چهار محصول سکوی تامین مالی جمعی ، پلتفرم آرامش ، پلتفرم برات و کیف پول نشان ریال ، مرکز تحقیقات اینترنت اشیا با محصول کارا پلتفرم، شرکت دادماتک با محصول پیکره و فناوری گفتگوی روزمره زبان فارسی ، آرمان رایان شریف با محصول پیکره و فناوری گفتگوی روزمره زبان فارسی و شرکت روایتگران دنیای نو بامحصول پلتفرم راوینو  رونمایی شدند.
  این رونمایی ها با حضور مهدی محمدی -دبیر ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی و پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد.
انتهای پیام/
بزرگترین شرکت های هوش مصنوعی منطقه در ایران هستند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار