گفت و گوی اختصاصی نصر با رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی؛

مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی، نفسی تازه برای تداوم حیات کشاورزان است

1400/04/05 - 14:08 - کد خبر: 46391 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: در صدد این هستیم تا تمام مشکلات تولید و بهره وری در بخش کشاورزی را مرتفع سازیم و به دنبال ارتقاء سود بهره وری در بخش کشاورزی و در نهایت به اقتصاد جامعه کمک کنیم.

به گزارش نصر، "شهرام شفیعی" در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار نصر به مناسبت سالروز تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با محوریت معرفی سازمان و فعالیت های آن به مسئولین و مردم اظهار کرد: در سال 1380 طبق مصوبه مجلس، قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به تصویب رسیده است و به دنبال آن سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان ها تشکیل یافت. در حال حاضر 15 هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی هستند.
وی به ساختار سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: در هر استان 11 نفر به عنوان عضو شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مشغول فعالیت هستند که از این تعداد هرچهار سال یکبار 7 نفر توسط رای مستقیم اعضای این سازمان انتخاب می شوند و 4 نفر به عنوان نمایندگان انتصابی دستگاه های دولتی عضور شورا می شوند که 2نفر از آن ها نیز نماینده سازمان جهادکشاورزی یک نفر نماینده اداره کل محیط زیست و یک نفر نماینده وزارت علوم از دانشگاه تبریز است.


 
وی ادامه داد: ساختار اداری سازمان نظام مهندسی به دلیل غیردولتی بودن محدودیت هایی در استان دارد که در این راستا سعی کردیم خیلی درگیر مسائل اداری نشویم تابتوانیم شبانه روز در خدمت اعضاء و تولیدکنندکان باشیم.
شفیعی ابراز کرد: در شهرستان ها مسئولین دفاتر نظام مهندسی کشاورزی منابع طبیعی مستقر است و به صورت شبکه ای مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی و شرکت های خدمات فنی مهندسی مرتبط هستند که امورات این سازمان از طریق سامانه به روز سانکا( سامانه ارجاع کار) در جهت ارائه خدمات به فارغ التحصیلان کشاورزی و تولیدکنندگان اتفاق می افتد.
وی با بیان اینکه مبنای ارجاع کار به کارشناسان و فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی توسط پروانه های تخصصی اشتغال کارشناسان رتبه بندی شده صورت می گیرد، افزود: برخلاف تمامی سازمان ها، سازمان  نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تمامی کارشناسان خود را رتبه بندی می کند و بر اساس رشته و گرایش های مختلف تعیین صلاحیت، می کند و به کارشناسان برمبنای این رتبه بندی به دو شکل حقیقی و حقوقی جهت ورود به عرصه کار و تولید پروانه اشتغال صادر می کند؛ سپس توسط پروانه اشتغال تخصصی آنها ارجاع کار صورت می گیرد. در واقع مجموعه را به صورت تخصصی ساماندهی کردیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: در صدد این هستیم تا تمام مشکلات تولید و بهره وری در بخش کشاورزی را مرتفع سازیم و به دنبال ارتقاء سود بهره وری در بخش کشاورزی و در نهایت به اقتصاد جامعه کمک کنیم.
شفیعی با بیان اینکه محدودیت هایی که در منابع پایه بخش کشاورزی یعنی منابع آبی و خاکی داریم، توسعه اراضی دیمی نیز با مشکل مواجه شده است، اذعان کرد: باید با همین منابع محدود بتوانیم تولید و بهره وری را به کمک مستقیم نفوذ ضریب علم دانش به بخش کشاورزی مدیریت کنیم که این امر بدون حضور مهندسان کشاورزی در عرصه تولید و بهره وری امکان پذیر نخواهد بود.
وی افزود: در این راستا سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان با فراهم نمودن بسترهای مناسب و توانمند نمودن کارشناسان در مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی، خدمات توام با علم ودانش روز را در اختیار تولیدکنندگان قرار داده است.
شفیعی به راه اندازی 75 مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی و 150 مورد شرکت خدمات فنی و مهندسی کشاورزی در مراکز دهستان های استان با هدف افزایش بهره وری محصولات تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: در هر مرکز حداقل 7 نفر کارشناس جوان و فعال کشاورزی  وجود دارد. مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی در کنار محدودیت های منابع مالی و انسانی مراکز خدمات کشاورزی دولتی نسبت به ارائه خدمات فنی و مهندسی تولیدکنندگان فعالیت می کنند. در شهرستان هایی که مراکز خدمات دولتی یا غیردولتی  کشاورزی وجود ندارد نیز در با مستقر نمودن شرکت های خدمات فنی و مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نسبت به ارائه خدمان به تولیدکنندگان در تکاپو هستند. لازم است کشاورزان توجه داشته باشند که نرخ هزینه های مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی نیز بر اساس تعرفه وزیرجهاد کشاورزی تعیین شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اظهار کرد: در صدد این هستیم تا بر اساس استناد اصل ماده 44 قانون اساسی، برخی وظایف قابل واگذاری از مراکز دولتی به مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی  از جمله توزیع کود، بذر، سَم، سوخت ماشین آلات کشاورزی، مکانیزاسیون کردن کشاورزی، شناسنامه دار کردن اراضی کشاورزی و... را جهت تسهیل در امور کشاورزی برای تولیدکنندگان محقق سازیم.
وی به انعقاد قرارداد سهم بری دانش از تولید بین کشاورزان و کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی اشاره کرد و گفت: برای اینکه کشاورزان به کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی اعتماد کنند، به هیچ عنوان از ابتدا در جهت افزایش بهره وری از کشاورزان مبالغی اخذ نمی شود؛ این در حالیست که با توصیه های فنی کارشناسان متخصص، قراردادهایی در قالب (سهم بری دانش از تولید) با کشاورزان بسته می شود. به عنوان مثال اگر کشاورزی تا سال های قبل، 2تن محصول برداشت می کرد، امسال با قراردادن بسته های خدماتی مراکز غیردولتی در اختیار تولید کنندگان، یک تن مازاد بر میانگین تولید سال های قبل در اختیار مراکز غیردولتی قرار می گیرد؛ یعنی سهمی از تولید در فصل برداشت محصول، در اختیار مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی قرار می گیرد. به عنوان مثال در دهستان مایان هشت دهم تن از مزارع تحت قرارداد مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی افزایش یافته است که روند این اهداف را در بخش های دامی نیز در نظر گرفته ایم.
شفیعی از ورود پیداکردن مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی به بحث کشاورزی قراردادی اشاره کرد و گفت: کشاورزان باید اطمینان داشته باشند که بعد از برداشت محصولشان، بتوانند آن ها را به قیمت مناسب بفروشند و از طرفی دیگر شاید شرکتی باشد که بخواهد بالاتر از نرخ تعیین شده دولتی، محصولی را با کیفیت مدنظر خود خریداری کند. در این راستا مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی با وارد شدن به بحث کشاورزی قراردادی این امر را محقق نموده اند.
وی به ایجاد 60 مورد کلینیک گیاه پزشکی، 61 مورد داروخانه گیاه پزشکی و 430 مورد سم فروشی اشاره کرد و گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی استان کلیه فارغ التحصیلان رشته های گیاه پزشکی به دو سمت مسئولین فنی داروخانه های گیاه پزشکی و کارشناسان فنی کلینیک های گیاه پزشکی هدایت نموده است و مجوز فعالیت صادر کرده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان به ایجاد 15 مرکز مهارت آموزی توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خاطرنشان کرد و گفت: متاسفانه دانشگاه در ارتباط با آموزش عملی بسیار ضعیف عمل می کند و اغلب دانشجویانمان آچار به دست نیستند چرا که فقط یکسری درس ها را به صورت تئوری پاس کرده اند.
شفیعی ادامه داد: با توجه به ماده 23 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی، که در آن تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی مکلف هستند با کاهش 20 واحد دروس  غیرتخصصی، در مقابل 6ماه دوره کارورزی را افزایش دهند تا دانشجوهای مهارت محوری پرورش یابند که متاسفانه به دلیل عدم اجرایی شدن این ماده قانون اساسی، تولیدکنندگان و دستگاه های دولتی چندان به فارع التحصیلان بخش کشاورزی اعتماد ندارند. لزا در این راستا با ایجاد مراکز مهارت آموزی در بخش خصوصی در صدد جلب اهتماد تولیدکنندگان و بهره وران بخش کشاورزی برآمدیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تاکید کرد: بخشی از وظایف این سازمان، صدور مجوز است. هم موافقت اصولی هم پروانه تاسیس و هم پروانه بهره برداری اعم از دام پروری، گاوداری، مرغ داری، ایجاد گلخانه، پرورش قارچ توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی صادر می شود.
انتهای پیام/
  مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی، نفسی تازه برای تداوم حیات کشاورزان است سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار