موفقیت جوان تبریزی در Paris Design Awards 2021؛

"هویتو" ماسک تنفسی خود درمان، برنده مسابقات طراحی پاریس شد

1400/04/05 - 13:49 - کد خبر: 46389 نسخه چاپی

نصر: طراحی منحصر به فرد جوان تبریزی با عنوان"ماسک تنفسی خود درمان برای بیماران" در مسابقات Design Awards 2021 کشور پاریس برنده جایزه بین المللی، شد.

به گزارش نصر، پویا حسین زاده طراح "ماسک تنفسی خود درمان برای بیماران" در گفت و گو با خبرنگار آژانس خبری و تحیلی نصر، با اشاره به اینکه با این طرح در مسابقات بین المللی جایزه طراحی پاریس که به اختصار Paris DNA شناخته می شود و  یکی از مشهورترین مسابقات جهان در رشته های مختلف طراحی است و نگاه ویژه ای به ایده های خاص دارد، شرکت کردم، گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا با دیدن توئیت یکی از کاربران توییتر که نوشته بود « نفس کشیدن در هنگام استفاده از ماسک و از طرفی حتی استفاده از داروهای روزمره برای من و همه کسانی که در چنین شرایطی قرار دارند بسیار دشوار شده است» به فکر طراحی چنین محصولی افتادم که با طی کردن مسیر تحقیقاتی، ایده پردازی حالت های مختلف در رابطه با نحوه کارکرد، به محصول نهایی که با عنوان آن "هویتو" است، رسیدم.
وی که مخترع و عضو بنیاد ملی نخبگان است و طراحی محصول و تصویر سازی، تدریس این دوره ها را در رزومه کاری خود دارد، افزود: "هویتو" "Hoito" یک ماسک صورت چندمنظوره است که نه تنها از انتقال گازهای مضر، ویروس ها و عفونت ها به دستگاه تنفسی جلوگیری می کند بلکه با استفاده از مکانیزم هوشمند سیستم اسپری دارویی، به افرادی که نیاز به دریافت دوز دارویی دارند، در زمان مشخص و بدون تماس دست کمک می کند.
وی با بیان اینکه این ماسک هوشمند، با نرم افزاری که  در گوشی همراه نصب می شود، در زمان‌ مشخص استفاده از دارو، بدون تماس دست، دوز دارو را اسپری میکند، ادامه داد: "هویتو" به عنوان یک ماسک برای کنترل بیماری های مختلف همانند آسم، بیماری های قلبی و حتی درمان مبتلایان به ویروس کرونا طراحی شد که دارای فیلتر های قابل تعویض است.


 
این جوان مبتکر اضافه کرد: قبل از برنده شدن در مسابقات Paris Design Awards 2021 تصاویری از ماسک را در شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشتم که باعث شد رسانه های خارجی زیادی آن را به اشتراک بگذارند و نهایتا دو کمپانی از کشور آمریکا و کانادا خواستار سرمایه‌گذاری بر روی این طرح شدند ولی  بعد از تولید انبوه واکسن های کرونا، کاربرد ماسک کمتر شد.
وی در خصوص بازتاب رسانه ای و جلب سرمایه گذار در ایران برای این طرح، گفت: متاسفانه در داخل کشور سرمایه گذاری در رابطه با این محصول انجام نشده است، چرا که تولید ماسک های یک بار مصرف با کمترین سرمایه، سود بسیار کلانی را برای سرمایه‌گذاران داشته و همچنان نیز دارد و به هیچ عنوان ترجیح ندادند برای ماسکی قابلیت استفاده مکرر و حتی درمان بیمار کرونایی را دارد سرمایه گذاری کنند.
وی افزود: جنس این ماسک کاملا از تجهیزات پزشکی تایید شده متخصصان بوده و حتی در صورت دور انداختن، هیچ آسیبی به طبیعت نمی زند اما ماسک های یکبار مصرف زباله های عفونی هستند که در طبیعت پراکنده شدند.


 
حسین زاده که طی سال ها فعالیت توانسته است برنده جوایز طراحی در مسابقاتIDA  آمریکا، A’Design  ایتالیا،  EPDA مجارستان و Worldskills برزیل شود و در حال حاضر با برخی از کمپانی ها از کشورهای امریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، ترکیه، ژاپن، تایلند همکاری دارد، ادامه داد: بدنه این ماسک از سیلیکون پزشکی بوده و قابلیت انعطاف پذیری نسبت به سایز صورت هر شخص دارد و کمترین آسیب را به پوست وارد میکند، از این رو ساعت های طولانی میتواند روی صورت سوار باشد.
وی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف تولید این ماسک مصون بودن افراد دچار بیماری های مختلف تنفسی، نسبت به کرونا بود، افزود: بعد از شیوع کرونا شرکت های مختلفی شروع به تولید ماسک های تخصصی کردند از جمله ماسک های شفاف برای افراد کر و لال، ماسک با هندزفری و... اما هزینه تولید آنها بالا بود، اما "هویتو" ماسک تنفسی خود درمان برای بیماران، صرفه اقتصادی دارد و میتوانست خلا ماسک های تخصص  را پر کند، اما در حال حاضر سرمایه گذار برای تولید انبوه نداریم.


 
وی در این خصوص که از کجا فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرد و چطور طراحی هایش مورد اقبال مسابقات و یا جشنواره های بین المللی قرار گرفت، گفت: از سن ۱۵ سالگی وارد محیط کار شدم و به عنوان کارآموز در کارگاه های مختلف ساخت و تولید کسب تجربه کردم و همین باعث شد که رشته مهندسی مکانیک را به عنوان رشته تحصیلی اکادمیک انتخاب کنم.
وی افزود: در اواسط تحصیل با رشته طراحی صنعتی آشنا و متوجه علاقه خودم نسبت به این رشته شدم ولی به دلایلی نتوانستم تغییر رشته بدهم از این رو به صورت خود آموز رشته طراحی صنعتی را یاد گرفتم.
وی اضافه کرد: یادگیری نرم افزار ها و متد های مختلف و همچنین تقویت ایده پردازی کردم، در حال حاضر به صورت تخصصی به عنوان یک طراح ازاد در این فیلد فعالیت میکنم و خدماتی را به شرکت های خارجی و داخلی ارائه می دهم.


 
حسین زاده با اشاره به اینکه ارتقا مهارت در استفاده از نرم افزار های صنعتی، اولین تجربه شرکت در مسابقات طراحی را برایش به همراه داشت، گفت: مسابقات ملی مهارت که در این مسابقات در رشته طراحی مهندسی مکانیک بود، مدال طلای کشوری رو به دست آوردم و بعد از سه دوره مسابقه در رقابت با دیگر مدال اوران این رشته، پی در پی به عنوان نفر اول انتخاب و به تیم ملی برای مسابقات جهانی مهارت برزیل راه پیدا کنم.
وی افزود: سعی کردم بعد از مسابقات جهانی، مهارت های خودم را در هر زمینه ای بالا ببرم و به سطح بالایی برسونم که نهایتا استارت مسیر حرفه ای خود را زدم و در مسابقات مختلف شرکت کردم و به لطف خدا در هر کدام نتیجه عالی رو کسب کردم.
انتهای پیام/
 گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار