یادداشت/

قدم‌هایی مستحکم برای ثبت تبریز به عنوان شهر خلاق ادبیات

1400/04/02 - 09:15 - کد خبر: 46200 نسخه چاپی

نصر: "از حرارت گر بسوزد شهر تبریز عیب نیست چون که از هر کوچه‌اش یک آفتاب آید برون"

با تلاش ‌و حسن ظن نمایندگی یونسکو در تهران، سفارش بسیار موثر جناب دکتر محمدعلی موحد و تلاش شهرداری تبریز و پیگیری مداوم شورای اسلامی شهر تبریز و استفاده از نفوذ شخصیت‌های دانشگاهی، اجتماعی و فرهنگی شهر تبریز و تلاش تنی چند از شهروندان تحولگرا و متعهد، پروپوزال و تمامی مدارک لازم برای پیوستن تبریز به شبکه‌ی شهرهای خلاق ادبیات جهان به مرکز یونسکو در پاریس ارسال خواهد شد و ان‌شاءالله متعاقبا تا بهمن ماه آتی پس از بررسی مدارک و راستی آزمایی مفاد پروپوزال و دفاعیه‌ی انجام شده نتیجه نهایی از سوی یونسکو اعلام خواهد شد.
موارد و عواملی که این عنوان برای تبریز لحاظ می‌شود به شرح ذیل هستند.
وجود مقبره الشعرا نشان می‌دهد تبریز جایگاه ارزشمندی در گذشته در بحث شعر و شاعری و ادبیات داشته هست. شواهد تاریخی نشان می‌دهند که شاعران بزرگ در وصیت خود مدفن خود را مقبره‌الشعرای تبریز انتخاب می‌نمودند.
شمس تبریز و دلدادگی سلطان ادبیات جهان مولانا جلال الدین بلخی به مقام شامخ شمس تبریز و اشاره به بیش از هزار و پانصد بار بر نام شمس تبریز در دیوان شمس
وجود شاعرانی نام‌آور همچون استاد شهریار، خاقانی و قطران و ... در تبریز و نامگذاری سالروز رحلت استاد شهریار به نام روز شعر و ادب.
تاریخ و جایگاه بین‌المللی هنری، فرهنگی و تجاری تبریز در گذشته.
در صورتی که چنین عنوانی برای شهر تبریز رقم خورد آورده‌ای به مراتب بیش از هزاران میلیارد پروژه‌ی عمرانی برای شهر خواهد داشت. این عنوان دارای چارچوب توسعه‌ی پایدار شهر می‌باشد و شهر تبریز را ملزم خواهد نمود تا در دستیابی و حفظ چنین عنوانی رویکردهای مدرنیته‌ای با مشارکت مردم داشته باشد‌. واگذاری امور فرهنگی به بخش خصوصی و سارمان‌های مردم نهاد و نهایتا خود مردم هدف غایی شهر خلاق ادبیات می‌باشد.
با چنین رویکردی شهر تبریز از لحاظ برندینگ شهری نیز تم خویش را بازآرایی خواهد نمود.
شورای شهر تبریز در این راستا خوشبختانه نامگذاری سال جاری را سال حفظ تاریخ و فرهنگ شهر تبریز اعلام نموده است و برنامه‌های کوتاه مدت و دراز مدتی را در زمینه‌های فرهنگی هنری، معماری و گردشگری با استفاده از صاحب‌نظران و دانشگاهیان آماده نموده است‌.
توصیه بنده به شما خوانندگان عزیز این متن:
شعر مولانا در خانقاه شمس تبریز اثر جاودانی استاد شهریار

شهر تبریز هست و کوی دلبران
ساربانا بار بگشا زشتران
ان‌شاءالله در آینده معرفی شخصیت‌های موثر در تحقق این امر…

به قلم دکتر سعید نیکوخصلت
انتهای پیام/
قدم‌هایی مستحکم برای ثبت تبریز به عنوان شهر خلاق ادبیات نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار