انتقاد به نامگذاری کوچه ای به نام «صمد بهرنگی»

1400/04/01 - 13:38 - کد خبر: 46174 نسخه چاپی

نصر: روزنامه کیهان به تغییر نام یکی از کوچه‌های تهران به نام «صمد بهرنگی» با این عنوان که این نویسنده مبلغ اندیشه‌های مارکسیستی بوده، انتقاد کرد.

به گزارش نصر، اعضای شورای شهر تهران در جلسه علنی روز ۳۰ خردادماه با تغییر نام تعدادی از معابر شهر تهران موافقت کردند. براین اساس کوچه یکم در منطقه ۶ تهران به نام «صمد بهرنگی» تغییر نام داد، همچنین کوچه پنجم در خیابان حجاب به نام «هوشنگ مرادی کرمانی»، خیابان ارمغان شرقی به نام «فهیمه راستکار»، کوچه آزیتا در بلوار میرداماد به نام «رضا سید حسینی»، خیابان آناهیتا در منطقه ۲ محله سعادت‌آباد به نام «مدیا کاشی‌‌گر» و حد فاصل خیابان ماندلا تا خیابان ولیعصر به نام «نجف دریابندری» تغییر نام داد.
روزنامه کیهان یک روز بعد این تغییر نام از سوی شورای شهر تهران را به نتایج انتخابات ربط داد و گفت از آنجا که اعضای شورا در انتخابات این دوره رای کسب نکردند، خواسته‌اند با این نام‌گذاری از مردم «انتقام» بگیرند.
کیهان نوشت: «در جلسه روز یکشنبه شورای شهر، تنها دو روز بعد از سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، نام یک نویسنده مبلغ اندیشه‌های مارکسیستی را برای کوچه‌ای در تهران انتخاب کردند. جای سوال است که چرا اعضای شورای شهر نام وی را که از نویسندگان محبوب گروهک‌های مارکسیستی بود، برای یک معبر انتخاب کردند.»
این روزنامه همچنین مدعی شده همین نام‌گذاری باعث سرخوردگی مردم از اعضای شورای شهر تهران می‌شود.
صمد بهرنگی، داستان نویس، مترجم و پژوهشگر فولکلور آذربایجانی بود. کتاب معروف «ماهی سیاه کوچولو» مهم‌ترین اثر اوست. این کتاب تا مدت‌ها نقش بیانیه غیررسمی سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران را بازی می‌کرد.
از دیگر آثار مطرح بهرنگی، «تلخون و چند قصه‌ی دیگر»، «کچل کفترباز»، «پسرک لبوفروش» و «پیرزن و جوجه‌ی طلایی‌اش» است.
صمد بهرنگی در شهریور ۱۳۴۹ فوت کرد.
انتهای پیام/
انتقاد به نامگذاری کوچه ای به نام «صمد بهرنگی» نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 3 نظر

  ناشناس   12 ماه پیش  

میترسم اونقدر هی اسم خیابونارو عوض بدل کنن که مردم بفهمن شورای شهر زیادی بیکارن و کلا شورای شهر رو منهل کنن.شایدم مردم به این نتیجه برسن که جاهایی مثل شورای شهر و مجلس و بقیه شوراها باعث هرج و مرج تصمیم گیری در کشور شده و اگر یک نفر تصمیم بگیره بهتره.

  دلسوز   3 سالها پیش  

اینهم از افاضات روزنامه کیهان جناب شریعتمداری که متاسفانه نخود هر اش می شود

  علی   3 سالها پیش  

باید خیابانی در تبریز به نام این بزرگوار مزین شود شورای شهر تبریز تا حالا واقعا کم کاری کرده است
اگر ما خودمان به بزرگانمان احترام نگذاریم دیگران چنین رفتار غلطی خواهند داشت
پژوهشیار