اولین عمل جراحی کام مصنوعی با استفاده از پرینت سه بعدی در تبریز

1400/03/31 - 15:45 - کد خبر: 46130 نسخه چاپی

نصر: اولین عمل جراحی کام مصنوعی با استفاده از پرینت سه بعدی در تبریز طراحی ،چاپ و در کام بیمار 16 ساله جایگذاری شد.

به گزارش نصر، جوان 16 ساله اهل شهرستان شبستر که به طور مادزادی شکاف کام داشت و چندین مرتبه مورد عمل جراحی ناموفق قرار گرفته بود توسط متخصصین بیمارستان امام رضا (ع) تبریز تحت جراحی قرار گرفت.
مرتضوی جراح فک و صورت و عضور هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این خصوص اظهار داشت : پسر جوان اهل شهرستان شبستر که به صورت مادر زادی از شکاف کام رمج می برد و چندین بار نیز در مراکز دیگر تحت عمل جراحی ناموفق  قرار گرفته بود مورد  درمان و مطالعات درمانی قرار گرفت.


 
وی افزود: پس از مطالعات راههای درمان به این نتیجه رسیدیم که باید کام مصنوعی برای  وی طراحی و ساخته شود از این رو با همکاری متخصص ارتودنسی مورد مطالعه و بررسی روند را آغاز کردیم.
این پزشک بیمارستان امام رضا (ع) تبریز ادامه داد: با استفاده از تکنولوژی اسکن سه بعدی و پرینت سه بعدی برای اولین در ایران اقدام به اسکن فک و چاپ سه بعدی قالب  اقدام به چاپ خود کام مصنوعی بر روی قالب فک نمودیم.
مرتضوی اضافه کرد : پس از چاپ کام از جنس تیتانیوم بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفته و کام با استفاده از پیچ های مخصوص به فک بیمار متصل و شکاف کام وی مداوا شد.


 
جراح فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی تبریز ابراز داشت : عوارض ناشی از شکاف کام فرد را با دشواریهای متعددی از جمله مشکل  خوردن و آشامیدن و اختلال در تکلم و احتمال عفونت های مجاری تنفسی و گوارشی را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود : هم اکنون وضع بیمار مطلوب بوده و بیمار بعد از دو روز می تواند به زندگی عادی برگشته و نتیجه نهایی بعد از دو هفته از عمل جراحی مورد انتظار است.


 
مرتضوی گفت : این روش به صورت ابداعی بوده و امیدواریم بعد از حصول نتایج موفقیت آمیز برای سایر بیماران نیز به مورد اجرا گذارده شود.
خاطر نشان می شود ، تمامی مراحل طراحی ساخت قالب و پرینت کام مصنوعی از جنس تیتانیم در داخل کشور و توسط متخصصین داخلی انجام یافته است.
انتهای پیام/
اولین عمل جراحی کام مصنوعی با استفاده از پرینت سه بعدی در تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار