شهرام دبیری:

بافت تاریخی تبریز و پیوستگی معنا و هویت در گذر زمان

1400/03/26 - 20:11 - کد خبر: 45806 نسخه چاپی

نصر: بهره‌برداری و استفاده صحیح از بافت تاریخی تبریز با رویکرد هویت تاریخی شهر و با توجه به شرایط فرهنگی، تاریخی، اقلیمی و اقتصادی، می‌تواند به عنوان یک ظرفیت بالقوه، علاوه‌بر احیای بافت‌های ناکارآمد شهری با حفظ میراث با‌ارزش گذشتگان، از جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌آید.

به گزارش نصر، شهرام دبیری افزود: شناخت هویت و تاریخ، پیش‌زمینه‌ی توسعه‌ی پایدار، ثروت‌افزایی و درآمدهای پایدار و نشاط عمومی برای شهر خواهد بود و در این زمینه ما می‌توانیم از تجربه موفق کشورهای پیشرفته اروپایی و همچنین همسایگانمان مثل ترکیه بهره ببریم. در نتیجه باید با شناخت، حفظ، نگهداری و احیای آثار و نقاط بالقوه گردشگرپذیر و بااهمیت تاریخی و میراث‌فرهنگی در صنعت رو به رشد گردشگری بتوانیم، پس از تامین و توسعه زیرساخت‌های لازم، از ارزش افزوده صنعت پرسود گردشگری برای توسعه پایدار تبریز بهره ببریم.
وی در ادامه افزود: رعایت حریم بافت تاریخی باید در اولیت قرار بگیرد، چون این بافت شهری در حکم سند هویت شهر و شهروندان است. فضای بافت تاریخی نباید تحت تاثیر بلندمرتبه‌سازی‌ها قرار گیرد، خطوط مترو و اتوبوس شهری حتی‌المقدور نباید از آن عبور کند و در بهسازی و نوسازی آن باید از مصالحی از نوع آنچه در ساخت ابنیه به کار رفته استفاده شود و از انجام هر اقدامی مثل آسفالت معابر که شاکله بافت تاریخی را از بین می‌برد، خودداری شود، اما این اتفاقی است که در سایه‌ی نبود قوانین و مقررات بازدارنده و برخی سهل‌انگاری‌ها در تبریز رخ نداده و به تخریب بخش عمده‌ای از این بافت تاریخی منجر شده که ما تلاش کردیم در دوره قبلی شورا آن را تا حد ممکن متوقف کنیم.
دبیری در پایان افزود: به عقیده من برای حفاظت از بافت تاریخی تبریز باید محور تاریخی-فرهنگی تبریز مثل اصفهان تعریف شود و دست شورا برای بازآفرینی و بهسازی این بافت تاریخی باز باشد. البته شورای پنجم و سازمان میراث فرهنگی در طی این چندسال اقدمات موثری در جهت حفاظت و بازآفرینی بافت تاریخی شهر تبریز انجام داده‌اند. و حتی در این راستا سال 1400 را هم سال حفظ هویت تاریخی تبریز نامیدیم. دارایی‌های تاریخی تبریز می‌تواند در صورت برنامه‌ریزی صحیح و اصولی به اصلی‌ترین منبع درآمدهای پایدار شهری تبدیل شود و علاوه بر آن حفظ، نگهداری و مرمت این بافت تاریخی علاوه بر استمرار هویت شهر، حافظه و خاطرات آن به پیوستگی معنادار شهر نیز می‌انجامد.

شهرام دبیری کد:۱۵۶۵
انتهای پیام/
بافت تاریخی تبریز و پیوستگی معنا و هویت در گذر زمان خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار