رونمایی از نخستین سامانه آنلاین صدور مجوزهای بهداشتی واحدهای تولیدی مواد غذایی در تبریز

1400/03/26 - 22:11 - کد خبر: 45805 نسخه چاپی

نصر: نخستین سامانه آنلاین صدور پروانه بهداشت کارخانجات کشور در تبریز رونمایی شد.

به گزارش نصر، سعیدرضا رضایی، رئیس اداره سامانه‌های سازمان غذا و دارو در حاشیه جلسه آموزشی کارکرد این سامانه با حضور مسئولان فنی واحدهای تولیدی موادغذایی تبریز، در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: سامانه‌ TTAC یا سامانه‌های رهگیری و ردیابی سازمان غذا و دارو در راستای حمایت از تولید و مانع زدایی راه اندازی شده‌اند.
وی در خصوص اهداف راه اندازی این سامانه جامع ثبت و صدور مجوز واحدهای تولیدی، افزود: با کمک این سامانه، تولیدکنندگان می‌توانند مجوزهای بهداشتی واحد تولیدی خود را ضمن نظارت‌های سازمان غذا و دارو، به جای پروسه چند روزه اداری در اسرع وقت‌، دریافت کنند.
وی ادامه داد: این سامانه چندی پیش توسط مقام عالی وزارت بهداشت رونمایی شده بود و امروز اولین گروه محصولات غذایی شامل شیرینی و شکلات در تبریز که به عنوان قطب تولید این حوزه مطرح است، در این سامانه به ثبت رسید.
رضایی گفت: بر اساس دیتاها و اطلاعات موجود، طی ۲۴ ساعت ۱۰۰۰ مجوز تولیدی از طریق این سامانه صادر خواهد شد و این روند در خصوص سایر فرآورده‌های مربوط به حوزه غذایی و آشامیدنی نیز ادامه خواهد داشت.
وی با بیان این‌که خروجی دیگر این سامانه، صدور "شناسه اصالت" است، گفت: بر این اساس، امکان رهگیری و ردیابی فراورده‌های سلامت محور داخلی از سوی مردم ایجاد می‌شود و آن‌ها می‌توانند از راه‌های مختلفی از جمله اپلیکیشن TTAC، برچسب‌های فرآورده‌ها را استعلام کنند تا در صورت قاچاق بودن کالا، از ماهیت محصول مطلع شوند.
وی با اشاره به این‌که کلیه کالاهای وارداتی حوزه غذا و دارو قطعا دارای شناسه اصالت هستند، افزود: در تمامی اوقات، هر محصولی که شناسه اصالت قابل استعلام نداشته باشد و یا در صورت استعلام، تایید نشود، مصرف کننده باید توجه کند که احتمالا این کالا مناسب برای مصرف نیست و یا یک کالای غیرقانونی است.
رئیس اداره سامانه‌های سازمان غذا و دارو با بیان این‌که این سامانه آنلاین، چند سالی است که طراحی شده و مسئولان فنی واحدها و شرکت‌ها گام به گام با ما پیش آمده‌اند، افزود: برای ثبت درخواست در این سامانه ابتدا باید مسئول فنی در سامانه ثبت نام کند و پس از تایید صلاحیت، اقدام به درخواست ثبت تخصیص و بهره برداری کند، پس از این‌که منبع و واحد تولیدی در سامانه ثبت و تایید شد، مسئول فنی می‌تواند در حوزه‌هایی که مجاز است، درخواست پروانه‌های ساخت و یا اخذ کدهای ۱۶ رقمی تولید کند.
وی با بیان این‌که به تدریج، شناسه گذاری مواد غذایی و آشامیدنی در سطح تولید و عرضه از این طریق انجام می‌گیرد، گفت: مردم می‌توانند از طریق شماره تلفن استعلام محصولات، سایت TTAC و یا اپلیکیشن TTAC، سلامت کالای خود را جویا شوند. اپلیکیشن مذکور از مراجع مختلف قابل دریافت بوده و در صورت نصب و راه اندازی، اطلاعات بسیاری را در حوزه محصولات سلامت محور  از جمله محل داروخانه و استعلام دارو ارائه می‌دهد.
انتهای پیام/
رونمایی از نخستین سامانه آنلاین صدور مجوزهای بهداشتی واحدهای تولیدی مواد غذایی در تبریز خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار