یادداشت/

توسعه پایدار در گرو مدیریت یکپارچه و واحد شهری است

1400/03/26 - 13:05 - کد خبر: 45775 نسخه چاپی

نصر: مدیریت یکپارچه شهری از ضروریاتی است که در پیگیری و اداره امور شهری بسیار تأثیرگذار است و از چندگانگی‌ها جلوگیری می‌کند. حقق مدیریت یکپارچه امری اجتناب‌ناپذیر است، زیرا مناطق چندگانه این شهرها با الزامات و ضروریات متعدد و متنوعی مواجه هستند که لزوم اعمال مدیریت یکپارچه را بیش‌ازپیش تقویت می‌کند.

محمد زینالی استاد دانشگاه و پژوهشگر با بیان اینکه شهرداری به‌عنوان بزرگ‌ترین دستگاه خدمات‌رسان که حجم بالای کاری را بر عهده دارد و شاید حجم خدمات دستگاهی دیگر با آن برابری نکند، گفت، بنابراین ضرورت دارد تا شهر تحت‌نظر یک مدیریت واحد اداره شود. اما اگر بخواهم صادقانه قضاوت کنم، هنوز چنین رویایی محقق نشده است. شهرداران از نبود هماهنگی در اجرای پروژه‌های شهری گلایه می‌کنند، دستگاه‌های خدمات‌رسان خود را موظف به هماهنگی با مدیریت شهری و شورا نمی‌دانند، مصوبات شورا ضمانت اجرایی ندارد و اقدامات نهادهای موازی به اتلاف سرمایه ملی و یا تأخیر در اجرای طرح‌های مختلف منجر می‌شود.
وی افزود: همه فعالیت‌های ارکان مدیریت شهری معطوف به توانمندسازی مدیریت شهری تا با بهره‌گیری از مشارکت مردمی به جمع‌آوری مشکلات از کانال‌های ارتباطی همچون شوراها اقدام، و از این طریق مدیریت مشارکتی را اعمال می کنند. متاسفانه در ادوار قبلی، شوراهای شهر نتوانسته‌اند تا مختصات یک نهاد مدنی توانمند را از خود بروز دهند و شورای شهر در عمل به شورای شهرداری تبدیل و دچار روزمرگی شده است. اتفاقاً مدیریت یکپارچه شهری یک سیستم کارآمد برای حل این معضل است، که می‌تواند با استفاده از مشارکت و همراهی شهروندان، سازمان‌های ذی‌ربط و نخبگان شهر با محوریت شورای شهر، برنامه‌ای جامع در راستای توسعه پایدار شهری تدوین و به اجراء دربیاورد.
زینالی در پایان تاکید کرد: آن‌چه در این میان بیش از همه اذهان مردم را به خود معطوف می کند، مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌های مهم است که در این‌باره هم منتخبین شورا باید به دور از سیاسی‌کاری مسیر مشارکت آن‌ها را در اداره شهر هموار کنند. در اجرای مدیریت یکپارچه شهری در نظر گرفتن نکاتی همچون مدیریت استراتژیک شهرها، مدیریت فرآیند شهری، مدیریت و توسعه نظام‌های مشارکتی شهری، طراحی نرم‌افزار اطلاعاتی مدیریت یکپارچه شهری، آموزش و فرهنگ‌سازی، اجرا و پیاده‌سازی و ارزیابی عملکرد شهری ضرورت دارد. ما برای حرکت به سمت توسعه پایدار شهری نیاز به این داریم که شیوه اداره شهرهایمان را با محوریت مدیریت یکپارچه شهری متحول کنیم.

محمد زینالی کد:۱۶۶۱
انتهای پیام/
توسعه پایدار در گرو مدیریت یکپارچه و واحد شهری است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار