یادداشت/

جایگاه قانونی شورای شهر نیازمند بازتعریف مجدد است

1400/03/26 - 12:13 - کد خبر: 45769 نسخه چاپی

نصر: یقیناً در نظام شورایی، مشارکت در اداره امور کشور، خصوصاً رفع موانع در امور محلی، به نحو قابل توجهی افزایش مییابد و تصمیم‌گیری و نظارت بر عملکرد مناطق بالا رفته و حقوق شهروندان تضمین می‌گردد.

علاوه بر نقش تصمیم‌گیری و تصمیم سازی، شوراها در اداره شهرها، نقش ارشادی، نظارتی، وضع مقررات لازم، همکاری و هماهنگی با مسئولان و بازوی مدیریتی داشته و اعضای آن نیز توسط مردم انتخاب می‌گردند.
شوراهای شهر و روستا در نظام حقوقی ایران جایگاه منحصر به فردی دارند و در ابعاد مختلف با داشتن اختیارات قانون‌گذاری، سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و... فعال بوده و نقش به سزایی در پیشبرد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر منطقه می توانند داشته باشند و از قیمومیت اداری در نظام اداری ایران به شمار می‌آیند.
متاسفانه و علی رغم تجربه 22 ساله نظام شورایی در اداره شهرها، این نهاد مدنی عمدتا و در سایه عدم اجرای کامل وظایف و جایگاه قانونی خود، بیشتر در قالب و به عنوان شورای شهرداری ایفای نقش کرده و از جایگاه قانونی خود به عنوان شورای شهر که در برگیرنده و ناظر بر همه وظایف و مسوولیت های شهری در حوزه خدمات رسانی باشد، دور مانده است.
در این میان ضرورت دارد، شوراهای شهر از طریق شورای عالی استان ها، مجلس، دولت و نهادهای بالادستی به سمت تحقق مدیریت واحد شهری با محوریت شوراهای اسلامی حرکت کرده و سنگ بنای تبدیل شدن واقعی و عملی این نهاد مدنی به مدیر و سیاست گذار اصلی شهر را ایجاد و محقق کنند.
بدون تردید استقرار و نهادینه شدن مدیریت واحد شهری در شهرها، بسیاری از مشکلات و موازی کاری های موجود در اداره شهرها را به حداقل خواهد رسانید تا از این طریق، شوراهای شهر به معنای واقعی و قانونی خود، شورای شهر باشند، نه شورای شهرداری ها.

آرزو مبصر، کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تبریز ( کد انتخاباتی : ۱۹۴۴)
انتهای پیام/
جایگاه قانونی شورای شهر نیازمند بازتعریف مجدد است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار