عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز؛

دانشگاه «ایروان» خواستار ایجاد کرسی اسلام شناسی در این دانشگاه است

1398/07/30 - 10:58 - کد خبر: 4572 نسخه چاپی

نصر: عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز گفت: دانشگاه ایروان خواستار همکاری با دانشگاه هنر اسلامی تبریز در زمینه ایجاد کرسی اسلام شناسی در این دانشگاه است.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، حجت†الاسلام سید جلال موسوی شربیانی در گفت”وگویی با اشاره به جزییات بازدیدش از دانشکده شرق شناسی و دپارتمان زبان فارسی ایروان به عنوان نماینده دانشگاه هنر اسلامی تبریز اظهار کرد:آن”ها هدف از این مطالبه”شان را شیعه شناسی عنوان کرده”اند، اما با توجه به حساسیت”های موجود و لزوم حفظ یکپارچگی در منطقه، این کرسی را کرسی اسلام شناسی نامگذاری کرده”اند.

وی افزود: ما مقدمات لازم را برای همکاری مرکز شیعه شناسی حوزه”ی علمیه” تبریز با دانشگاه دولتی ایروان به منظور احداث کرسی شیعه شناسی، فراهم می”کنیم.

وی اضافه کرد: دانشگاه دولتی ایروان در قالب عضوی از مجمع دانشگاه”های حوزه قفقاز خواستار همکاری با دانشگاه هنر اسلامی تبریز و استفاده از ظرفیت”های آن است.

وی با اشاره به اینکه سفر به ارمنستان و ایروان، یک سفر فرهنگی بود، گفت: در این سفر از دانشکده” شرق شناسی و مرکز آموزش زبان فارسی ایروان بازدید کرده و در جریان نحوه تدریس اساتید آن دانشکده قرا گرفتیم.

شربیانی افزود: حضور دانشجویان ایرانی در این دانشگاه امیدوار کننده بود و مرکز آموزش زبان فارسی از سطح آموزشی بسیار بالایی برخوردار بود.

وی بیان کرد: شهر ایروان نیز مانند تبریز دارای یک بنای تاریخی بنام مسجد کبود بوده و با توجه رسالت دانشگاه هنر اسلامی تبریز، طی تفاهمی مقرر شد که مطالعه†ای کلی در مورد این بنای تاریخی انجام و غرفه”ای در کنار این مسجد تاریخی، به منظور ارائه محصولات فرهنگی و ایرانی دانشجویان دانشگاه هنر اسلامی تبریز برای گردشگران و بازدیدکنندگان در ایروان برپا شود که این اقدام هم از منظر اقتصادی و هم از منظر آموزشی و فرهنگی، مفید و حائز اهمیت است.

وی با اشاره به مشترکات فرهنگی ایرانیان و ارامنه، افزود: این مناطق در گذشته جزو قلمرو ایران بوده و از مشاهده معماری موجود در بناها و منازل مردم می”توان فهمید که فرهنگ ایرانی-اسلامی در بطن زندگی آنان جای دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز با تاکید بر لزوم ادامه داشتن این تعاملات، بر موقعیت همسایگی ایران و ارمنستان اشاره کرد و گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی ارمنستان و ظرفیت”های موجود در این کشور، نمی”توان از تعامل با آنان چشم پوشی کرد.

وی با اشاره به تاثیرپذیری دانشجویان ارمنستانی از فرهنگ ایرانی بیان کرد: تاثیرپذیری آنان از فرهنگ و ادبیات ایرانی و علاقه”شان به شاعرانی چون خیام، حافظ، سعدی و مولانا از صحبت”هایی که با دانشجویان ارمنستانی داشتیم، مشخص بود و با وجود اختلافات دینی، اشعار شاعران ما که در برخی موارد برگرفته از آیات و روایات اسلامی بوده، در روح و قلب آنان رسوخ کرده است.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت احترام به مرزهای سیاسی کشورها با اشاره به تشابهات بسیار زیادی که کشورهای منطقه از لحاظ فرهنگی دارند، کشورهایی چون ارمنستان، آذربایجان و ترکمنستان را جزو اقلیم فرهنگی واحد که فرهنگ اصیل ایرانی” است، برشمرد.

انتهای پیام/

دانشگاه «ایروان» خواستار ایجاد کرسی اسلام شناسی در این دانشگاه است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار