یادداشت/

قطار گردشگری تبریز هنوز راه نیفتاده است!

1400/03/25 - 21:44 - کد خبر: 45719 نسخه چاپی

نصر: در حال حاضر، صنعت توریسم بزرگترین صنعت خدماتی دنیا، جایگاه ویژه‌ای در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به خود اختصاص داده است. صنعت توریسم را با توجه به مختصات آن "صنعت سفید و پاک" نامیده‌اند، زیرا برخلاف اغلب صنایع تولیدی، بدون آلوده کردن محیط زیست انسانی، باعث دوستی، تفاهم و تبادل فرهنگی بین ملل مختلف شده و صلح و آرامش را برای جوامع به ارمغان می‌آورد.

محمد زینالی مدرس دانشگاه و پژوهشگر گفت: وجود بیش از ۵ هزار اثر تاریخی و یک‌هزار و ۸۰۰ اثر ثبت شده ملی در حوزه میراث فرهنگی و جاذبه‌های خاص گردشگری، آذربایجان شرقی را در رده ۵ استان نخست ایران به لحاظ برخورداری از ظرفیت‌های صنعت گردشگری قرار داده است، اما به‌رغم این همه ظرفیت و پتانسیل تاریخی، فرهنگی و طبیعی تبریز، سهم آن از صنعت گردشگری ایران ناچیز است.
وی در ادامه افزود: سئوال من اینست کدام شهر در ایران ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و شهری تبریز را دارد؟! اولین پایتخت تشیع جهان اسلام که در طی ادوار مختلف تاریخی بیش از 5 دوره مرکزیت سیاسی ایران بوده، مقبره‌الشعرای آن مدفن بیشترین تعداد شاعر و عارف نامی در ایران است و مقبره‌العرفای آن به‌قولی مزار شمس تبریزی است، بازار سرپوشیده آن در دنیا بی‌نظیر است، شهرت سوغاتی‌ها و غذاهای آن هم که عالمگیر است، بیشترین تعداد موزه بعد از تهران و بیشترین تعداد خانه‌های تاریخی را دارد و در صنایع دستی از جمله صنعت فرش حرف اول و آخر را در دنیا می‌زند.
زینالی در پایان گفت: ما فرصت طلایی و بی‌نظیر تبریز 2018 را در سایه‌ی ناکارآمدی و عدم برنامه‌ریزی اصولی و آینده‌نگرانه مسئولین شهری و استانی که از دست دادیم، رویدادی که می‌توانست نقطه‌عطفی برای معرفی و شناسایی ظرفیت‌های مغفول گردشگری تبریز و رونق این صنعت در تبریز باشد. با توجه به این اوصاف باید بگویم قطار گردشگری در تبریز هنوز راه نیفتاده و تا وقتی‌که این قطار به راه نیفتاده، مزایای آن از جمله ایجاد اشتغال، توسعه پایدار شهری و درآمدهای پایدار ناشی از آن شامل حال تبریز و اهلی آن نمی‌شود و در نتیجه وجهه ملی و یا جهانی هم نخواهد یافت. قطار گردشگری ایران در حال حاضر با عبور از تبریز فقط در شهرهایی مثل اصفهان، یزد، شیراز توقف می‌کند. هفت شهر عشق را عطار گشت، ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم...

محمد زینالی کد:۱۶۶۱
انتهای پیام/
قطار گردشگری تبریز هنوز راه نیفتاده است! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار