یادداشت/

شهر خالی از مداراست

1400/03/24 - 17:35 - کد خبر: 45659 نسخه چاپی

نصر: یکی از موضوعات مورد علاقه در حوزه های اجتماعی، مدارای سیاسی است؛ منظور از مدارای سیاسی، تمایل به گسترش حقوق و آزادی‌های مدنی برای تمامی افراد جامعه، حتی افراد غیر دوست و درک و تمایل به پذیرفتن احساسات و عقاید دیگران، صرف نظر از تفاوت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.


در اسلام، مدارا برخاسته از حالت «عطوفت و رافت و مهربانی داشتن نسبت به بندگان خداست». در این معنا، تواضع و نرم‌خویی و احترام به شخصیت انسان‌ها عامل نرمش و انعطاف‌پذیری در قبال دیگران است.
متاسفانه در جامعه کنونی، شاهد کاهش میزان تحمل افراد و افزایش خشونت کلامی و رفتاری هستیم؛ برای این امر می‌توان ریشه‌های بسیاری را جستجو کرد؛ اما یکی از مهمترین عوامل آن، دور شدن از سنت‌های صدها ساله این شهر و ایجاد فرصت برای سوء استفاده کنندگان و قدرت یافتن آن‌هاست که فضای رقابت مسمومی را در جامعه ایجاد می‌کند.
در این فضای رقابتی مسموم، ارزش‌های انسانی فراموش می‌شود و هر کسی که قدرت یا ثروتی بیشتر دارد، امکان زورگویی بر دیگران خواهد داشت و این الگو به کل جامعه سرایت می‌کند.
برای حل این معضل، بایستی به برآمدن انسان‌های اصیل که معیار آنان برای قضاوت و عمل، ارزش‌های فردی و توانمندی‌های شخصی است، کمک کنیم و بنا بر فرمایش مولا علی علیه‌السلام، با ستمگران در ستیز و حامی مظلومان باشیم.

دکتر جواد فتحی، کاندیدای ششمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز
انتهای پیام/
شهر خالی از مداراست نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار