رافائل گروسی:

دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران ضروری است

1400/03/24 - 13:42 - کد خبر: 45628 نسخه چاپی

نصر: رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد دستیابی به توافق هسته ای با ایران یک ضرورت اساسی است زیرا بدون حصول چنین توافقی، نظارت ها بر برنامه هسته ای ایران سخت خواهد شد.

به گزارش نصر، گروسی در گفت و گو با پایگاه خبری آکسیوس گفت: توافق هسته ای با ایران "ضروری" است زیرا در غیر این صورت گویی که ما (در زمینه بازرسی تاسیسات هسته ای ایران) در مسیری بدون هیچ راهنما و با چشمان نابینا حرکت می کنیم.
گروسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از نظر او ایران یک برنامه هسته ای نظامی دارد، تصریح کرد: هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه ایران به سمت فعالیت های هسته ای نظامی رفته باشد، وجود ندارد.
وی در عین حال نسبت به غنی سازی اورانیوم ۶۰ درصد از سوی ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: این مسئله بسیار جدی است. دسترسی به غنی سازی اورانیوم ۶۰ درصد یعنی نزدیک شدن(به توانمندی هسته ای در مقیاس نظامی). از نظر فنی، فرق چندانی بین غنی سازی ۶۰ درصد و تولید مواد لازم برای کاربرد تسلیحاتی نیست.
به نوشته آکسیوس، گروسی در سخنان خود همچنین به موضوع کره شمالی، مقاومت اسرائیل در پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT)، و محدودیت  اطلاعاتی که آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد برنامه های اتمی آمریکا، روسیه و دیگر قدرت های هسته ای اشاره  کرد اما در مطالبی که این پایگاه خبری از مدیرکل آژانس منتشر کرده، هیچ توضیحی داده نشده که چرا اسرائیل از پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای خودداری می کند یا اینکه چرا قدرتهای هسه ای مثل آمریکا، اطلاعات شفافی از فعالیت های هسته ای نظامی خود بروز نمی دهند.
وی در مورد تهدیدهای هسته ای توسط هکرها و مجرمان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که احتمال سوء استفاده از مواد هسته ای توسط این گروه از مجرمان سایبری بیشتر از جنگ هسته ای است و ما در مورد این مسئله هوشیاری فزاینده ای داریم.
انتهای پیام/
دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران ضروری است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار